3312
Sök

Hur högt cylindertryck klarar 98oktan?

12 086 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#1
Hur högt cylindertryck/kompressionstryck klarar 98oktan innan de börjar självtända (spika)? I en bekants rallybil har han 18kg i tryck o de ska väl va ganska mkt vad jag förstår? Mätte precis upp i min Calibra o den hade ca 13kg på alla cylindrarna.

Smålänning
7 883 Inlägg
13 september 2007
#2
Min saab har i alla fall 10,5:1 i komp, och den går på blyfri 90 oktan om det skulle vara så...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
13 september 2007
#3
18 Bar är ganska mycket. Och det är ingen fara, 13 Bar är det i stort sett alla orginalbilar. Krävs ganska mycket innan den ska självantända, eftersom: ju högre oktantal ju större motsånd mot självantändning. Så fortsätt du med 98 oktan big_smile
Senast redigerat av bmw pure power (13 september 2007)

12 086 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#4
bmw pure power skrev:
18 Bar är ganska mycket. Och det är ingen fara, 13 Bar är det i stort sett alla orginalbilar. Krävs ganska mycket innan den ska självantända, eftersom: ju högre oktantal ju större motsånd mot självantändning. Så fortsätt du med 98 oktan big_smile

Jojo.. de vet jag=) jag är fullt medveten om att 13 är normalt (ville bara skryta om att de va så jämt mellan cylindrarna på en gammal opel wink ) men undrade samtidigt vad 98 tillåter.

Förövrigt så är bar o kg inte samma sak..
Senast redigerat av JapMax (13 september 2007)

Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
13 september 2007
#5
Jaha okeej:P ojdå ber om ursäkt:rolleyes:

Driifter;)
1 630 Inlägg
13 september 2007
#6
de beror väl även på fet/mager blandning och spelar de inte även roll hur förbrännsingsrummen ser ut? om ja inte fatta detta fel?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

12 086 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#7
Amazon_123GT skrev:
de beror väl även på fet/mager blandning och spelar de inte även roll hur förbrännsingsrummen ser ut? om ja inte fatta detta fel?

Hur dom ser ut?
Ang soppablandingen så ligger man ju på den övre gränsen, men även den har ju sin gräns =P

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 september 2007
#8
Såja, nu ska vi skilja lite på begreppen här...
Kompressions tryck är sådant man mäter med en kompressionsprovare, ger ett tryck i bar eller annan skala.
Kompressionsförhållande är förhållandet mellan cylindervolym (volymen kolven rör sig på) och förbränningsrummets volym när kolven står i TDC (längst upp)

Kan ju ta som paralell här, när det begav sig med mopedtrimming så planade jag toppen ganska så mycket och med en fil. Hade 6 bar i kompressionstryck men säkert 10-15:1 i kompressionsförhållande. Trots det låda trycket så spikade det när det gick väldigt mkt uppför.

Kompressionstryck mäter man egentligen bara för att kolla hur frisk motorn är, hur täta kolvringar, ventiler är och om det är spricka/kass packning i toppen.

Ska vi nu till frågan: Beroende på utformning av förbränningsrum, insugstemperatur om det är crossflow-motor så är det olika svar.

På en normla motor med crossflow, kalluftsintag och 4-ventilsteknik så kan man närma sig 12:1 i komp...

MVH Hampus


644 Inlägg
13 september 2007
#9
JapMax skrev:
bmw pure power skrev:
18 Bar är ganska mycket. Och det är ingen fara, 13 Bar är det i stort sett alla orginalbilar. Krävs ganska mycket innan den ska självantända, eftersom: ju högre oktantal ju större motsånd mot självantändning. Så fortsätt du med 98 oktan big_smile

Jojo.. de vet jag=) jag är fullt medveten om att 13 är normalt (ville bara skryta om att de va så jämt mellan cylindrarna på en gammal opel wink ) men undrade samtidigt vad 98 tillåter.

Förövrigt så är bar o kg inte samma sak..

Kompressionstryck mäts alltid i bar.. Här kan man läsa lite mer om det:
http://www.stahlmotor.se/kompression.html


12 086 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#10
Pellefax skrev:
JapMax skrev:
bmw pure power skrev:
18 Bar är ganska mycket. Och det är ingen fara, 13 Bar är det i stort sett alla orginalbilar. Krävs ganska mycket innan den ska självantända, eftersom: ju högre oktantal ju större motsånd mot självantändning. Så fortsätt du med 98 oktan big_smile

Jojo.. de vet jag=) jag är fullt medveten om att 13 är normalt (ville bara skryta om att de va så jämt mellan cylindrarna på en gammal opel wink ) men undrade samtidigt vad 98 tillåter.

Förövrigt så är bar o kg inte samma sak..

Kompressionstryck mäts alltid i bar.. Här kan man läsa lite mer om det:
http://www.stahlmotor.se/kompression.html

Hur kommer det sig att min kompressionstestare visar i PSI och kg? Dummaste jag hört..

Till Bumpe.. jag frågar inte efter kompressionsFÖRHÅLLANDE jag frågar efter kompressionsTRYCK..  och eftersom kompressionstrycket är de som igentligen är viktigt vad de gäller spikningar så är de därför jag fråga.. jag är inte dum i huvet!

10 287 Inlägg
14 september 2007
#11
Hmm, det är inte så enkelt. Det är resulterande förbränningstryck som tillsammans med utformning av förbränningsrum och termiska egenskaper som "bestämmer" när det kommer att börja spika.

Och för att veta förbränningstrycket så måste man veta tändläget.

Bumpe: Visst är det vid vridmomentmax som motorn är mest känslig för spikningar.

Men sedan har man högvarvsspikninga också. Där är jag inte på det klara med mekanismerna men måhända Bumpe (eller någon annan) har en förklaring.

Jag kan inte ge någon tumregel på vilken kompression man kan klara av "normalt". Hoppas någon annan kan.

/Göran

JapMax skrev:
.  och eftersom kompressionstrycket är de som igentligen är viktigt vad de gäller spikningar så är de därför jag fråga..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

24 Inlägg
14 september 2007
#12
Förbränningsrummets utformning kan betydelse så tillvida att "vassa" kanter etc blir väldigt varma och kan få blandningen att självantända innan tändläget inträffar och detta kan leda till spikningar.

Det är dock högst individuellt hur mycket komptryck olika förbränningsrum (motorer) klarar innan de spikar.

Min gamla B30 topp får vara exempel och visar kanter som ofta blir varma och orsakar spikningar.

Det är viktigt att man rundar av dessa kanter, speciellt efter planing av topen då de tenderar att bli väldigt vassa.


Det var kanske inte riktigt det som du undrade över men mitt svar blir att jag inte vet under vilket tryck (temp) 98 oktan självantänder men spiknings-viljan varierar från motor till motor och din kompis rallymaskin är förmodligen anpassad och byggd för den höga kompen medans en stdmaskin inte är det och förmodligen (kan) spika tidigare (vid ett lägre tryck).

http://www.garaget.org/gallery/archive/67153/152645_u3cld0.jpg
Förbränningsrum B30
Senast redigerat av icky (14 september 2007)

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 september 2007
#13
icky skrev:
Förbränningsrummets utformning kan betydelse så tillvida att "vassa" kanter etc blir väldigt varma och kan få blandningen att självantända innan tändläget inträffar och detta kan leda till spikningar.

Vet inte om jag håller med där blandningen antänder inte föränn man antänder blandningen mha gnistan utan knackningar sker pga flamfronten blir okontrollerad och jämnar man ut vassa kanter så blir förbränningen mer kontrollerad pga flödet blir "snyggare"

svar till Japmax
Cylindertryck mäter man med cylindertrycksgivare som kostar multum och sådana givare har nästan bara saab och volvo i sverige

kompressonstrycket säger som andra redan sagt igentligen bara hur täta cylindrarna (kolvringarna) är

men för att svara på din fråga så är det väldigt olika hur högt IMEP man kan ha på en motor med 98okt utan att man får spikningar


12 086 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#14
Ok.. jag är nöjd. Det finns inget direkt svar alltså.

Jag får be om ursäkt om jag blandat ihop cylindertryck och kompressionstryck, kollade runt lite o inser att de jag gjort är att "kolla lekage".

Jag får helt enkelt nöja mig ovis smile

MEN det borde ju finnas en teoretisk gräns?
Göran du som är teorin själv, kan inte du räkna ut? smile

Mek
88 Inlägg
14 september 2007
#15
Audi Rs4 biturbo har ett cylindertryck på 115 bar som max när det smäller i cyl vid ca 1,2 bar i orgladd, och det mätter man som bigal skriver med ett mycket dyrt mätinstrument mont i toppen. Är sug eller turbomotor du menar, jag kör själv med 8,5-1 i kompförhållande och laddar 2,0 bar, org har den 9,3-1.
Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd


Sök