Allt det där med bränsle, luft, relationerna dem emellan och temperatur på luft har ju med verkningsgraden att göra. När jag skrev normal verkningsgrad avsåg jag en kombination av dessa (samt fler) faktorer som är ändamålsenligt och brukligt med tanke på den setup man använder för varje individuellt bygge.
Sedan är det ju mycket annat som påverkar effekten också, och som framförallt påverkar respons och körbarhet, vilket är nog så viktigt som effekt.
Om din motor ger 122 hk vid 0,25 bar (tog medelvärdet av de 0,2-0,3 bar du nämnde), så innebär det att din motor skulle ge cirka 97,5 hk som sugmotor. Det är den siffran du ska utgå ifrån när du sen räknar laddtryck. Vid 1,0 bar skulle du alltså ha 200-205% av 97,5 hk, vilket skulle resultera i ungefär 195-199 hk. Detta är vad jag menade med det du citerade, att du ska utgå från vad din motor skulle ge som sugmotor.
Detta vet du naturligtvis inte EXAKT om du inte kör den som N/A på en dyno eller liknande, men det kan ge en bra fingervisning.
Det jag skrev är ingen direkt vetenskaplig princip, utan snarare mer av en tumregel som Sharky skrev. Den gäller inte i alla situationer, men den ger dig något att utgå från.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex