4471
Sök

Laddtryck och hk??

1 174 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#1
Är inte så grym när det gäller turbos så jag frågar någon som vet.. Har funderat på det ett tag. Hur många hk brukar det ge om man höjer laddtrycket? Det kanske beror på hur stor turbo osv eller någonting, jag har själv ingenaning.. Men säg att man höjer laddtrycket med 1 bar.. Hur många hk skulle det ge då?? på ett ungefär...

"If you're in control, you're not going fast enough"

2 014 Inlägg
16 september 2007
#2
1 bar borde ge ungefär 100-105% effektökning. En tumregel jag lärde mig i början av "bilkarriären" är att man kan räkna med ungefär 10-11% effektökning per 0,1 bar. Men sen varierar det ju en del från motor till motor... Men där har du min gissning i alla fall.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

8 252 Inlägg
16 september 2007
#3
Va du skulle tjäna på att höja trycket med en bar är svårt att säga, beror på så många saker att det inte riktigt går att gissa. Sen är det ju inte bara laddtrycket som spelar in, utan även luftflödet.


1 741 Inlägg
16 september 2007
#4
Höjer du laddat med 1 bar skulle du nog få ett ras = -133-160 hk :-/

men en realistisk höjning på ca 0.2-0.3 skulle nog ge ett par hästar beroende på hur pass bra din ic och turbo är.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 174 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#5
Jag kan ju ställa laddtrycket från kupén på min bil, och jag tror att den laddar ca 0.2 -0.3 orginal iaf enligt mätaren.. Men jag kan ju skruva upp den så den laddar max vet dock inte hur mycket det är men mätaren går till 0.7 och den går ju en bra bit förbi mätaren när man skruvar upp trycket lite.. Och det märks ju riktigt mycket att det blir skillnad..

"If you're in control, you're not going fast enough"

10 287 Inlägg
17 september 2007
#6
Har du läst fysik Blomman?

Höjer du trycket - adiabatiskt - med en bar så har du dubbelt så mycket luft att tillgå för förbränningen. Så Aleccis tumregel är helt korrekt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 174 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#7
jovisst jag fattar ju att det skulle ge hk att höja laddtrycket men jag ville ju veta ungefär hur mycket det gav.. Och jag frågade ju eftersom jag inte visste, eller hur "Sharky" Jag kunde ju inte veta att 1 bar extra ga 100% effektökning. Det var ju det jag ville veta..

"If you're in control, you're not going fast enough"

1 741 Inlägg
17 september 2007
#8
men det kan väl omöjligen stämma? i en perfekt värld hade det varit så men nu räknar ni inte med värmen antar jag? och den spelar in väldigt mycket.

finns folk som stället upp trycket på sina orginal snurror på s13 till 1.5 bar sen när man får dom att ställa ner trycket till 1 bar så går bilen bättre. bara för att den lilla snurran pumpar het-luft istället för sval och fin luft.


***edit****

kan inte alla vackra och fina ord så jag klantade mig och skrev detta inlägg tongue

http://sv.wikipedia.org/wiki/Adiabatisk_process
Senast redigerat av tecman (17 september 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 174 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#9
Jag är nog faktiskt beredd att hålla med tecman där.. Varmluften gör ju väldigt mycket med, och nu är jag ju ingen expert. Men om man nu skulle få en  ökning på 100% måste det inte vara exakt inställt allting med luft och bränsle blandning osv också då?? Det såg man ju bara på elmia sisst där det va en snubbe med sin saab. Så fick den för fet blandning så höll han för en slang lite och vips så fick han 20hk till.. så det verkar ju som det är ganska noga med sånt.. Men som sagt jag är ingen expert, bara gissar... wink

"If you're in control, you're not going fast enough"

2 014 Inlägg
17 september 2007
#10
Hade någon bok för en massa år sedan som beskrev en hel del om överladdning, främst med hjälp av turbokompressor (som det ju egentligen heter). Där hade de bland annat diverse grafer och diagram för att visa att 1,0 bar överladdning på en cross-flow motor och "normal" verkningsgrad ger cirka 100-105% effektökning. Naturligtvis förutsätter detta att motorn är någorlunda byggd för det ändamålet.

I övrigt spelar det inte så stor roll vad som är gjort runtom, eftersom den överladdade effekten ju är ett mer eller mindre direkt resultat av den icke-överladdade effekten. En sugmotor med låg effekt ger troligtvis förhållandevis lika låg effekt som överladdad. Det som hjälper effekten på en N/A-motor hjälper oftast också effekten på en F/I-motor...

Ska tillägga att jag hade en 1:a i fysik när jag läste det på högstadiet för typ 13 år sen...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 174 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#11
Okej.. men ta min bil som exempel då.. motor har gått ca 1800mil nu, snurran är bytt för inte så länge sedan.. Den ska ha 122hk orginal, och ska ladda ca 0.2-0.3bar orginal.. Det som är gjort med bilen är sport filter och 2.5" system från turbon.. Och ställbart laddtryck från kupén.. Så enligt din bok då så ska jag ha ca 250hk vid 1.2-1.3bar laddtryck?? vilket jag kan ställa upp den till om jag vill..

"If you're in control, you're not going fast enough"

10 287 Inlägg
17 september 2007
#12
Sorry Blomman, jag skriver lite kantigt ibland. Vad jag undrade var om du hade tx läst gymnasiefysik för då kan man få aha-upplevelsen om man kommer ihåg allmänna gaslagen.

Om inte så kan jag skriva en förklaring till vad som sker.

/Göran

-Blomman- skrev:
jovisst jag fattar ju att det skulle ge hk att höja laddtrycket men jag ville ju veta ungefär hur mycket det gav.. Och jag frågade ju eftersom jag inte visste, eller hur "Sharky" Jag kunde ju inte veta att 1 bar extra ga 100% effektökning. Det var ju det jag ville veta..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
17 september 2007
#13
Tyvärr är inte världen så enkel. Är det inte så att 180:an saknar intercooler? Det du får när du ökar trycket är varmare luft. Dels pga att luftmolekylerna tvingas ihop och dels pga att turbo i sig blir sämre på höga tryck vilket ger ännu varmare luft.
Denna värme måste kylas bort med en intercooler.

Dessutom måste bränslemängd och tändförställningskurva hänga med.

(och en del annat måste funka också).

/Göran

-Blomman- skrev:
Så enligt din bok då så ska jag ha ca 250hk vid 1.2-1.3bar laddtryck?? vilket jag kan ställa upp den till om jag vill..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 174 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#14
Jo jag kan tänka mig det.. Men det som Alecci skrev fattade jag som att om bilen var helt orginal och höjde laddtrycket så mycket så skulle det ge bilen 100% ökning.. Alecci skrev "I övrigt spelar det inte så stor roll vad som är gjort runtom, eftersom den överladdade effekten ju är ett mer eller mindre direkt resultat av den icke-överladdade effekten." Men jag fattade nu när jag läste det en gång till, att han menade det med bränslet. Om jag inte har fel.. Men säg att jag slänger in min ic då.. Skulle jag kunna få ut dom hk antalen då??

"If you're in control, you're not going fast enough"

1 827 Inlägg
17 september 2007
#15
Du kan inte gå från 0.2 bar till 1.2 bar utan några andra modifikationer...

Nej, du kan inte få ut 250 hk genom att höja laddtrycket så pass mycket. Du måste se till att motorn får tillräckligt med soppa jämfört med luft, samt kontrollera att du har tillräckligt lågt komp i motorn för att du ska kunna köra på så högt ladd. Turbon lär inte heller orka med upp dit.

Mitt tips är att låta den där laddtrycksregulatorn vara.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 174 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#16
JA precis det va ju det jag menade med det jag skrev innan.. Att man måste fixa med soppa och luft osv, för att få ut dom hk antalen...

"If you're in control, you're not going fast enough"

2 014 Inlägg
17 september 2007
#17
Allt det där med bränsle, luft, relationerna dem emellan och temperatur på luft har ju med verkningsgraden att göra. När jag skrev normal verkningsgrad avsåg jag en kombination av dessa (samt fler) faktorer som är ändamålsenligt och brukligt med tanke på den setup man använder för varje individuellt bygge.

Sedan är det ju mycket annat som påverkar effekten också, och som framförallt påverkar respons och körbarhet, vilket är nog så viktigt som effekt.

Om din motor ger 122 hk vid 0,25 bar (tog medelvärdet av de 0,2-0,3 bar du nämnde), så innebär det att din motor skulle ge cirka 97,5 hk som sugmotor. Det är den siffran du ska utgå ifrån när du sen räknar laddtryck. Vid 1,0 bar skulle du alltså ha 200-205% av 97,5 hk, vilket skulle resultera i ungefär 195-199 hk. Detta är vad jag menade med det du citerade, att du ska utgå från vad din motor skulle ge som sugmotor.

Detta vet du naturligtvis inte EXAKT om du inte kör den som N/A på en dyno eller liknande, men det kan ge en bra fingervisning.

Det jag skrev är ingen direkt vetenskaplig princip, utan snarare mer av en tumregel som Sharky skrev. Den gäller inte i alla situationer, men den ger dig något att utgå från.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

550 Inlägg
17 september 2007
#18
Sen hjälper det ökade avgasmottrycket till att öka värmen.


1 174 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
#19
Aha okej nu börjar jag få någon klarhet i det.. smile
Det svaret lät väldigt vettigt.. Är lite seg i huvudet och det blev för många konstiga och avancerade ord innan, så blev lite snurrig.. hehe wink Men nu har jag iaf fått ett väldigt bra och som sagt vettigt svar på min fråga.. Får tacka så mkt för hjälpen..

"If you're in control, you're not going fast enough"

med lem
1 925 Inlägg
18 september 2007
#20
men jag då smile jag har 170hk orginal med 0.3 i ladd, har intercooler o så me smile nu laddar jag 1.0-1.1 bar, hur många hk har jag då TYP ? smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !


Sök