3758
Sök

Tjohoo högre bensinpris igen..

low profile
253 Inlägg
19 september 2007
Finns många drömmare här.

Smålänning
7 887 Inlägg
19 september 2007
DanskaGubben skrev:
Lungna lungna ..... det kunne have värit mycket sämra , i Danmark kostar en liter benzin rundt 10dkr , og det er rundt 12 svkr , voran politiker vil gerna ha den op på 14kr pr. liter , begränsa privat bilism , alla hylar inget händer , vi betalor för 3 biler när vi kjöper 1 , enbart privat bilar , danska afgiftsystem , har själv en 82 Volvo 242 , vägbeskatning 1850dkr verje halvår , forsäkring (Lågpligtig) 2800dkr verje halvår , inget fuld forsäkring för bilen er mera än 15 år gammal , men ni har rätt det slutar aldrig höjning på höjning av skattor og målet er at drabba så många som möjligt , ni har rigtig bra vägor i Sverige det går inte als at samhålla med danske vägor , ni har en sjukvård som er mycket bättre end den danske og mycket mycket mera.

om jag kunne flytade jeg direkt til sverige... (någon som har et rum at hyra :-)

ja jag vet.... ursäkta mit mycket dårliga svenska , men jag er ny på den her grej , kommer at blive bättre det lovar jag.

Du lever inte billigt i alla fall... Vi svenskar kanske inte ska klaga...
1 Dansk krona är 1,25 Svenska kronor...
MAO betalar du 2312,50 Svenska kr i skatt varje halvår på bilen, och 3500 SEK i försäkring per halvår.

Hoppas det är ok att jag översätter siffrorna. En del är för lata för att ränka själva wink

Vet inte hur det är nu, men sverige har haft världsrekord i höga skatter. Tror fortfaronde vi har dom högsta skatterna i allmännhet, men vart tar alla pengar vägen?

Att ha bil verkar rätt billigt i sverige om man läser DanskaGubbens inlägg...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 302 Inlägg
19 september 2007
Vart pengarna tar vägen är ju inte så svårt att räkna ut.
De går ju till politikernas nöjen och tycker de att de inte har tillräkligt med pengr för att göra det de vill så är det bara att höja skatterna.
Senast redigerat av fegge_89 (19 september 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
19 september 2007
SaabLejon skrev:
Det finns dock en faktor man bör ta hänsyn till vid beräknandet av fordonsskatten och det är hur effektiv motorn är / utsläppsmängd.
Med en sådant beräknad koefficient slår skatten mera lika och man kommer alltså låta de som skitar ner mest betala mest.

Nu är det ju så att ingen efterfrågar bensinsnåla bilar, utan alla vill ha mer och mer effekt.
130 hk räcker alldeles utmärkt för svenska landvägar.
Tar min saab på 130 hk och jämför med 9-3SS 1,8t som har 150. Dom ligger rätt lika i vikt/effekt, men 1,8T motorn är en över 15 år nyare konstruktion.
En jag har pratat med säger att hennes 9-3SS 1,8t aldrig går under 0,78 l/mil. Visst, det är inte så törstigt, men jag har inga större bekymmer att komma ner till 0,7 med min gamla häck. Har t.o.m kört på 0,65.
Vad har hänt på 15 år? Jo. Effektiviteten har minskat om man ser till siffrorna. Om man sedan lägger till hur mycket skit det släpps ut av att tillverka en ny bil så kan man fråga sig vilken som är miljövänligast egentligen.
Påstår inte att min häck med 37000 mil är renare än en ny bil, för det är den inte, men eftersom koldioxid verkar tolkas som det farligaste just nu så är den det i teorin, eftersom den drar mindre bensin.
Dessutom mindre exakt kat och avgasrening gör att inte lika mycket av det andra omvandlas till koldioxid.
Vill bara till att biltillverkarna inser att det finns pengar att tjäna på bensinsnåla motorer.

Synd att bensinen var så billig på 1910 - 1920-talet. Franklin, som byggde bilar då, hade en ovanlig konstruktion med luftkylning och en arbetstemp på ca 160 grader, om inte mer, och med det körde dom en fycylindrig franklin på ca 1200 kg med en motor på ca 1,5 liter genom USA på 0,27 liter per mil på den tidens dåliga bränsle!
Problemet var att ingen brydde sig eftersom soppan var så billig. Ingen ville ha en så ovanlig konstruktion så märket dog. Trots att dom hade vunnit flera stora motortävlignar på den tiden...
Undrar vad den bilen hade väkt för uppmärksamhet om den kommit idag, och byggd med modern teknik.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
19 september 2007
många finna debater,
en politiker frågade mig vad jag tyckte om politik,
jag svarade " politiken är som en gammal soppa, det kan man leva på men det smaka fan. Fick inget svar".
I dagens GP
JAG CITERAR:
---------------------------------------------------------------
VÅRD, PENSIONER OCH ARBETSLÖSHETERSÄTTNING GÖR OM NÄR SARKOZY LÅTER PISKAN VINA ÖVER FRANSMANEN
Avskaffa förtidspensionering.
Likrikta pensionvillkor (med senarelagd pension)
Avskaffa 35-timmarsvekan.
Favorisera mer arbete och pengar hellre än uttagen ledighet.
Indragna förmåner om en arbetslös nekar till fler än TVÅ erbjudande om jobb/utbildning.
Se över fackförbundens finansiering.
Privata försäkring mot beroendesituationer som visa sjukdomar och handikapp. EX: om man åker skidor och bryta ben, försäkringskassa har ingenting med det att göra men däremåt privat försäkring (bra)
Minimistraff mot bedrägerier mot försäkringskassan.
Förhandla om vilka risker försäkringskassan betalar för.
allt detta ska vara klart innan jul
----------------------------------------------------------------
Han släpper själv en bomb i sin egen regering och vill städa därefter och sätta tillbaka franfrike på fötterna.

När det gäller körkort i frankrike, en ny körkorttagare för inte köra mer än 90 max hastighet under 1a året, detta har funnit i 45år och gäller även idag,
vanliga förare har körkort med poäng (10st). gör du något fel, blir du av med ett antal poäng, med bötter också, när du inte gör mer fel under 2 år, får du tillbaka en del av dina poänger, när du inte har kvar några av dessa, måste du går till en special utbildning och får köra om som en ny börjare.
överträdelse av hastighet bestraffas mycket hårdare än vad det gör här i sverige.

Vad tycker ni om sverige skulle inträda dessa ideer?
MVH.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

37 Inlägg
19 september 2007
TheDeadDorkster skrev:
Enbart så ni vet: Bränslet är ännu billigt i Sverige jämfört med många andra gammla EU-länder ÄVEN efter höjningen.

jasså? har hört att sverige ska va bland dem dyraste länderna och att det finns statistik på de men ja kan ha fel också hmm

Att styla en Volvo är som att sminka en gris, det är en gris i vilket fall

160 Inlägg
19 september 2007
alain skrev:
många finna debater,
en politiker frågade mig vad jag tyckte om politik,
jag svarade " politiken är som en gammal soppa, det kan man leva på men det smaka fan. Fick inget svar".
I dagens GP
JAG CITERAR:
---------------------------------------------------------------
VÅRD, PENSIONER OCH ARBETSLÖSHETERSÄTTNING GÖR OM NÄR SARKOZY LÅTER PISKAN VINA ÖVER FRANSMANEN
Avskaffa förtidspensionering.
Likrikta pensionvillkor (med senarelagd pension)
Avskaffa 35-timmarsvekan.
Favorisera mer arbete och pengar hellre än uttagen ledighet.
Indragna förmåner om en arbetslös nekar till fler än TVÅ erbjudande om jobb/utbildning.
Se över fackförbundens finansiering.
Privata försäkring mot beroendesituationer som visa sjukdomar och handikapp. EX: om man åker skidor och bryta ben, försäkringskassa har ingenting med det att göra men däremåt privat försäkring (bra)
Minimistraff mot bedrägerier mot försäkringskassan.
Förhandla om vilka risker försäkringskassan betalar för.
allt detta ska vara klart innan jul
----------------------------------------------------------------
Han släpper själv en bomb i sin egen regering och vill städa därefter och sätta tillbaka franfrike på fötterna.

När det gäller körkort i frankrike, en ny körkorttagare för inte köra mer än 90 max hastighet under 1a året, detta har funnit i 45år och gäller även idag,
vanliga förare har körkort med poäng (10st). gör du något fel, blir du av med ett antal poäng, med bötter också, när du inte gör mer fel under 2 år, får du tillbaka en del av dina poänger, när du inte har kvar några av dessa, måste du går till en special utbildning och får köra om som en ny börjare.
överträdelse av hastighet bestraffas mycket hårdare än vad det gör här i sverige.

Vad tycker ni om sverige skulle inträda dessa ideer?
MVH.

Har inte tid att göra något större inlägg just nu så jag kommer enkom att kommentera några saker i det citat som du hade valt ut som diskussionsunderlag.

Avskaffa förtidspension: Nej i vissa fall är förtidspension befogat. Läste om en tjej för någon vecka sedan som var nästintill blind samt led av autism, hon var nu tvungen att söka arbete enligt försäkringskassan. Hon hade tidigare fått sjukersättning. Kvinnan i fråga kunde inte klara sig på egen hand och hade en vårdare som ständigt tog hand om henne. Hon är i högsta grad berättigad till förtidspension om man ska se det på ett humanistiskt vis. Däremot så bör man utreda varje enskilt fall mer noggrant innan man ger en människa rätten till att få förtidspension.

Detta skulle även gälla alla våra politiker. Det är inte rätt att en fullt arbetsför och välutbildad politiker kan gå i pension efter 10-års tjänst med approximativt 40k i månaden. Man motiverar detta med att en politiker som blir avsatt inte kan annat än politik och är därmed berättigad till pension livet ut. Denna motivation är rent av absurd. ”Klas” som har jobbat som betongarbetare i 10-års tid och slitit ut kroppen på ett sådant beklagligt vis så att han inte längre kan jobba kvar inom yrket kan knappast ansöka om pension för resten av livet. Nej ”Klas” får snällt skriva in sig på arbetsförmedlingen och därefter ingå i olika typer av åtgärdspaket eller så får han rådet att omskola sig. Nu är detta endast som ett exempel, det är faktiskt inte alla arbetsskadade som får sjukskrivning under längre perioder, vissa måste tillbaka till arbetslivet p.g.a. av att försäkringskassan anser det som mest lämpligt.

En kvinnlig vän till mig lider av en muskelsjukdom som gör att hennes muskelmassa förtvinar sakta men säkert. Hon fick först sjukskrivning under några månaders tid i väntan på läkarutredning. Hennes sjukdomsförlopp smög sig på henne i vuxen ålder och det var länge osäkert vad hon led av. Efter fullständig diagnos ville försäkringskassan ändå att hon skulle försöka sig på arbetslivet. Hon var tvungen att arbeta som telefonförsäljare under en tid tills företaget inte ansåg att hon var kompetent nog som försäljare och lät henne gå. Nu pendlar hon runt mellan olika åtgärder fast hon går med rullator och är lågutbildad. Med detta så vill jag säga att alla ärligt sjuka människor i samhället inte får pension av något slag så varför ska en politiker ha det. En frisk och grundligt skolad politiker som har blivit avsatt och inte jobbar inom politiken skulle säkerligen kunna göra mycket nytta i samhället. Rådgivare till företag, ekonomer, utvecklare o.s.v. bara som ett förslag.

Indragna förmåner om en arbetslös nekar mer än två jobb. I Sverige så kan du bli nekad till ersättning/bidrag om du nekar till att ta ett jobb eller vägrar ingå i någon form av aktivitetsgaranti. Detta anser väl jag vara en självklarhet om det inte råder några specifika omständigheter i det enskilda fallet.

Privata försäkringar var däremot ett bra förslag. Detta får mig dock att tänka lite mer på USA som mig veterligen är ett land där privata försäkringar är essentiellt att ha. Där är du ingenting om du inte har privata försäkringar och utöver detta är låginkomsttagare, blir du sjuk och måste vårdas på sjukhus så får du det inte lätt. Men att ha något mittemellan vore ju optimalt. Precis som det nändes, om du åker skidor och skadar dig så pass att du måste vara från jobbet i två veckor så är det du själv som har åstadkommit skadan på din fritid. En privat försäkring skulle då vara ypperligt att ha till hands som tar hand om din ersättning just under dessa två veckor så att försäkringskassan inte behöver stå för den biten. Precis som vi betalar försäkring på våra bilar, hus o.s.v.

Bedrägeri mot försäkringskassan är straffbart och bör alltid vara det.

37 Inlägg
19 september 2007
_Andrew_ skrev:
Att man sedan fick en tusenlapp mer i plånboken var ju ganska kul tills de höjde
trafikförsäkringen, bilskatten, och akassan. och samt höjd bensinskatt.
Där försvann min tusenlapp iaf, men tyvärr har de ju höjt även andra avgifter så där
börjar man nu gå back istället

chrno skrev:
Återigen. Anledningen till höjd bilskatt är förmodligen (fast jag har ju inget egentligt belägg för det jag säger) att dom återigen vill vara "för miljön" och det för att dom måste. Att A-kassan höjdes är också för att folk fuskat. Exempel: Någon är deltidsanställd. Drar in 15k i månaden, men jobbar inte full tid, ser till så schemat blir precis så så att han kan få ut fint med pengar på A-Kassan fasten han har jobb. Detta slår än en gång på dom som verkligen behöver sina pengar. Men det kan du tacka Herr Persson om, inte någon av dom som försöker ställa saker till rätta.
Problemet med sverige är att vi "tror"(räkna inte in mig för jag är en som inte är speciellt imponerad) att vi är så jävla duktiga. Å vi ska gå i spetsen för så mkt. Och vår arbetslöshet har varit så låg. Men hade Persson räknat den totala arbetslösheten, och inte bara dom som inte gått på helt larvigt meningslösa kurser så hade vi inte haft så bra statistik.
Exempel nummer2 ang A-kassa och Arbetsförmedling.
En kompis till mig's far äger ett åkeri. Kompisen gick klart skolan, har alltid jobbat extra hos sin far. Och var garanterad jobb. Istället anmäler han sig som arbetslös, jobbar svart hos sin far och får då både A-kassa och fina pengar. Dessutom betalar arbetsförmedlingen hans Lastbilskort, och vi snackar hela alfabetet i körkort, plus alla truckar ni kan tänka er. Detta kostade staten ca 17000 i veckan per person i 6 månader.Dom var ca 9st i varje klass och 5klasser.Och har 2 utbildningar per år.. Företaget dom anlitade är privatägt. Yrkesakademien. I utildningen ingick även 4dagar i Gävle (Han pluggade i örebro) Dom blev inbokade på Scandic i Gävle. 6st fick 6tst enkelrum från Söndag till fredag. Så dom skulle få varsitt rum. Rummen på Scandic kostar ca 900kr/natt x6 Och utbildningen dom åkte på var för Kranar. Som inte ingick på den vanliga kursen. Så det blev extra.  Förstår ni var jag vill komma. Sättet som dina och mina pengar har spenderats på är inte roligt

Alla Moderater och resten av Alliansen som har haft svart städhjälp och inte betalat tv-licens o va allt de är. Är det riktigt då? Det är väl okej för dem att strunta i de som drar in 70 papp i månaden? Låt dem hålla på med svartjobb, det är riktigt, speciellt dem som ska föregå med gott exempel och visa hur man gör Sverige till ett bättre land.

Nu har det blivit billigare med städhjälp efter att det varit granskningar angående detta. dem gör ju detta för att det gynnar dem själva. Dem är inte dumma.

Man är inte mer än människa, det vet dem också. De kan jämföras med din kompis. vad tror du inte det kostar när dem åker med sina privatjet och bilar som dem har då? Alliansen vill ju ge ut privatbilar till alla i regeringen nu. Men jag antar att du tycker att det också är okej. Du kan ju börja fundera på vad alliansen gör av skattebetalarnas pengar. Regeringen hade kunnat sparat mycket pengar när dem åker på sina sammanträden men det är klart att dem lyxar till de för sig och inte tar det billigaste hotellrummet utan tar ett av dem dyrare. Man gör ju de så bra för sig själv så funkar människan och även den svenska regeringen.
Senast redigerat av snodden (19 september 2007)

160 Inlägg
19 september 2007
Snodden, om det stämmer det du säger att regeringen vill införa privatbilar till alla som jobbar inom politiken så är det ju rent av skandalöst. Regeringen står på ena sidan och säger till alla Svenssons att privatbilismen måste minska och sedan hoppar över på den andra sidan och vill införa privatbilar till alla som jobbar inom riksdagen. Jag menar, privatbilar är ju något som politikerna själva i högsta grad kan stå för ur egen ficka. Man ska och bör som politiker föregå med ett gott exempel och inte ge moralistiska kakor med smak av bittermandel till allmänheten och samtidigt se till att ge sig själva delikata swartzwald tårtor.  Det är just sådana här pisksnärtar som får den vanliga Svenssons att tappa moralen och hänge sig till att själva utnyttja systemet via bidrag eller skattefiffel, inget konstigt med detta.

37 Inlägg
19 september 2007
hört på nyheter att (möjligtvis inte alla)  regeringsfolk skulle försöka få tjänstebilar som de kunde nyttja, har för mig att det var snack om sånt för max 1 månad sen där nånstans.. men som sagt, man e inte dummare än vad man gör sig till, försöker ju komma undan så billigt som möjligt

edit: hörde detta på sthlms lokalnyheter
Senast redigerat av snodden (19 september 2007)

145 Inlägg
19 september 2007
För er som vet om folk som fuskar finns det ett bra sätt att bli av med dom. ANMÄL dom!.
Så slipper vi vanligt folk betala för dom, och slipper sämre trygghetsvillkor.

Så  chrno, jag förväntar mig att du anmäler dina bekanta snarast, annars så är det samma sak som att du tycker det är helt okej om du fortsätter låta dom göra det dom gör.

visst går ju o gnälla på folk som fuskar.. men anmäl istället då.
lättare än att höja skatterna.

bitter besserwisser
644 Inlägg
19 september 2007
Snacka om att denna tråden har spårat ur.
Men visst är det dåligt att Alliansen går emot sina vallöften, dock är de väl knappast de enda som gjort detta i politiken.
Även vänsterblocket har gjort detta åtskilliga gånger.
Vad vi kan hoppas på är i varje fall att pengarna används till något bra, till exempel svensklektioner till garaget användarna.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

RE-雨宮
481 Inlägg
19 september 2007
snodden skrev:
Alla Moderater och resten av Alliansen som har haft svart städhjälp och inte betalat tv-licens o va allt de är. Är det riktigt då? Det är väl okej för dem att strunta i de som drar in 70 papp i månaden? Låt dem hålla på med svartjobb, det är riktigt, speciellt dem som ska föregå med gott exempel och visa hur man gör Sverige till ett bättre land.

Så det är bara moderater och folk i Alliansen som hållt på med svartjobb, inte betalt tv-licens osv.
För mig är dom flesta politiker på personlig nivå samma skit. Oavsett färg.

snodden skrev:
Nu har det blivit billigare med städhjälp efter att det varit granskningar angående detta. dem gör ju detta för att det gynnar dem själva. Dem är inte dumma.

Ja, du kan ju välja att se det så. Eller så ser du det som att det faktiskt bildas jobb åt folk. Och att städa är det inget fel på. Eller sköta om någons trädgård, lika lite som det är att måla om någons hus. Jag förstår inte varför svenskar ska vara så jävla präktiga. Det duger åt folk i andra länder som jobb. Men inte åt er duktiga svenskar som både ska ha kakan, och äta den.

snodden skrev:
Man är inte mer än människa, det vet dem också. De kan jämföras med din kompis. vad tror du inte det kostar när dem åker med sina privatjet och bilar som dem har då? Alliansen vill ju ge ut privatbilar till alla i regeringen nu. Men jag antar att du tycker att det också är okej. Du kan ju börja fundera på vad alliansen gör av skattebetalarnas pengar. Regeringen hade kunnat sparat mycket pengar när dem åker på sina sammanträden men det är klart att dem lyxar till de för sig och inte tar det billigaste hotellrummet utan tar ett av dem dyrare. Man gör ju de så bra för sig själv så funkar människan och även den svenska regeringen.

Det kan inte jämställas med min kompis. För det första så representerar våran regering dethär landet. I och med detta är det inte konstigt att dom flyger som andra ledare. Att dom har en bra lön är av samma orsak. Dom representerar och leder landet. Jag accepterar att vilken ledare, oavsett om det är Soccar,Moderater eller vadsomhelst. Har en bra lön för det är dom värda.
Vad gäller privatplan så var det väl snarare Bosse Ringholm som använde privata flygplan för att åka och se på fotboll. Till en "smärre" summa av dina och mina pengar.
Samma sak med hotellrum. Tycker du att en Minister ska bo i ett litet rum om dom åker på konferens när alla andra länders ledare inte gör det? I det sammanhanget är det en skitsak för dom har förmodligen slitit hårt för att bli politiker, det har inte min kompis som gled igenom en gratisutbildning som han inte behövde.

Jag ligger ute och reser mkt. Bor väldigt mkt på hotell. Och jag tar alltid det billigaste rummet för att jag vill spara pengar åt mitt företag. Jag ser ingen nytta i något finare eftersom det enda jag gör är att sova. Men representerar man, så är det många gånger nödvändigt att ha något finare. Speciellt om man gör affärer med andra länder. Där jantelagen inte existerar.

Frågan är ju om du tycker att det var ok med min vän's utbildning bara för att Våran hemska regering faktiskt också bor fint?

Nu får jag tacka för mig.
Har gett mina 2 cent till debatten som för länge sedan spårat ur. Men det är bra att sånt här kommer fram. smile

RE-Amemiya Kitted FD3S

bitter besserwisser
644 Inlägg
19 september 2007
Till er som hackar på att Alliansen fuskar.
Här har ni EN av era kära Sossar.
http://youtube.com/watch?v=HE6VXnScmC4

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

4 554 Inlägg
19 september 2007
snodden skrev:

e du go eller:P alla privatpersoner skulle ju ta svartjobb om dom fick erbjudandet att få en sak gjort billigare av en fackman är mer pengar i grisen efter, kolla på alla studerande som kanppt har råd att betala för maten för studiemedlena är så låga, tror du dom är glada för tv licensen? de flesta som studerar eller ja inte bara studerande utan många fifflar med tv licensen men grejjen är ju att blir man minister så dras ju allting upp från botten, ställ dig själv mot väggen och se hur ärlig du är.. själv är politikerlivet inget för mig jag hade inte klarat mig en dag utan att bli totalsänk för allt man gjort för att komma undan skatten

Maskinförare
1 163 Inlägg
19 september 2007
Min åsikt om allt som varit här på tavlan är.
jag bor i norrbotten och ca 2 mil utanför stan. en mindre sådan, men dock fungerande.
Av allt man ser och hör så blir min tanke att politiker tycker att det inte ska finnas en landsbygd.. flytta in alla till storstäderna.. ta helst bort norrland så man slipper bry sig om dom. Här är man beroende av bil. det finns inget annat val. tja, då hamnar man ju där. kan man inte fara på jobbet så blir det bidrag..

nää, vet inte om jag kan tycka att sverige är så smart.. inte konstigt att i alla världsliga möten på högre nivå så väljer alla sverige som väljare.. dom har ju ändå ingen vilja ?! vi följer ju och gör precis som andra säger att vi ska göra.

Sen angående invandringen så anser jag att det är för många i sverige. (anse mig som rasist om du vill, men det är jag inte) Dom kostar landet på tok för mycket pengar per år.
Det är flertalet miljarder som ges till dvs bidrags former.
Stoppa invandring och red ut allt som redan finns. det finns många som redan har/lär ut alla kryphål om denna politik. finns flera som lever på staten, begår brott (inte alla) och massa annat.

Sen anser jag att sverige inte alls har någon egen vilja. folket ställer upp på allt.. slå näven i bordet. titta på frankrike där dom skulle försämra för bönderna, dom for in till stan och tippade koskit.. varför ska sverige vara så snällt ? varför inte göra nånting åt saken istället för att bara säga,"Ojj, nu gör dom si och nu gör dom så". varför inte gadda ihop oss och fara in till t.ex stockholm parkera ÖVERALLT.. som ett exempel.. varför inte visa att vi inte godtar allt politikerna gör.

Sen hörde jag en historia (sann).
Var en man som var på ett möte med politiker. som handlade om den lokala äldreomsorgen.
Han menade på att, när man blir så gammal så man känner att ett ålderdomshem börjar bli aktuellt. så slår man ihjäl nån, du åker in i fängelse. men det är ju betydligt bättre. Du får gå ut på dagarna på gården, du får tv,mat och massa annat. men på ett hem så sitter du där, är du inte lite smågalen så blir du det. du sitter på en våning. alla dörrar är låsta. du kan inte gå ut, allt är spikat om hur och när du får göra nånting.

Jag tycker då att det inte spelar så stor roll om vem som sitter som högsta hönset i sverige. det blir ändå inte nå mycket bättre än vad det har varit/är. Det som kanske skulle behövas, är väl att dom skulle prova på att få ut 10k/månad och försöka klara sig på det. jag hade gärna velat se det resultatet.

Mvh Fredrik

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
20 september 2007
Det verkar som alla är förbanad för det som händer med politiker idag, alla är medevetet om det, alla vill ändra saker och ting men vem vill betala skulder för det?.
När det gäller sverige med värden runt om, sverige skickar miljard tal kronor som bidrag till andra länder som är vid behov, det är mycket bra, (sverige är fantastisk) men de skicka bidrager utan titta på under sina egna fötter.
När det gäller pensionner, arbetstarelön höjdes med ca 17-20% sen en viss tid, kostnader ca 20% på samma tid, pensionnen 3%, varför ligger dom så mycket vid sidan om? det känns som att man ska dö helst dagen efter pensionsdag för slippa utbetalningar från staten, är det så det ska går i framtiden? det är inte vi idag som kommer att drabbar om svarigheter, det är vara barn eller barn-barn.
I frankrike är fransman stort i käften, de rör sig mycket, de protesterar mycket mot regering och deras olika bestemelser som kommer, alla folk håller sig i armen när det gäller att protesterar jag har hört många gånger detta eftersom jag är själv fransman och ser på franska TV varie dag.
Svensk folk inte säger så mycket kanske på grund av att de är van att acceptera ändringar från regeringen, att det är bra som det är, det kunde vara värre, eller?
vad ska man kunna göra för att får det bättre till framtid.
ursäkta stavfel.
MVH
Senast redigerat av alain (15 november 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

22 Inlägg
26 oktober 2007
Dom som inte gillar dom Höga Bränslepriserna (vem gör det?) kan alltid Minska eller Helt Eliminera dom Egna kostnaderna för tankningarna. Jo, det är möjligt! Läs mer på denna sidan http://www.virallinktracker.com/vlt/links/9361 under "comp plan" & sedan "register" för att registrera dig.

Lösningen via FreeGasolinePlus är bra för plånboken, men inte nödvändigtvis för miljön om det leder till onödigt körande. Så ha det i åtanke wink

http://www.garaget.org/gallery/archive/40941/219114_vyef62.jpg

Vill du istället/utöver minska bränsleförbrukningen & avgasmängden så har du den Ultimata lösning här: http://www.virallinktracker.com/vlt/links/10202

Uppfinningar som jag använt mig av för att åtstadkomma bättre förbränning/lägre förbrukning/mer effekt, hittar du på min Garaget-sida & Autopower http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=42192. Dessa komponenter har hjälpt mig till att få ner snittförbrukningen med 0,2L/mil ( till 1L/mil) i min BMW 540i, utan meskörning. Avgastestet klarade jag nästan också utan katalysatorer. Avgasvärdet för CO låg nämligen på "hemska" 0,5-0,7 (bör vara 0,5 & 0,3) för båda mätningarna, HC var 87 ( får vara max 100), Lambda 1,01. Borde ha klarat avgastestet, men FuelBuster hade inte hunnit verka under mer än 100mil av dom nödvändiga 300-mils körning, före besiktning, för full effekt. Förut låg HC på 200, CO på 1,2 & lambda på 1,2 utan katalysatorer. Klart bätter kraft i motorn också. Som sagt...bättre förbränning=lägre förbrukning/mer effekt...och mindre friktion (RVS & Omega-oljor).

Har alltså använt mig av: RVS, FuelBuster, EuroAd, Omega-631 motorolja, Rakarör "special" ljuddämpare & även Simota "Superspiral" med rätt placering i insuget.

EuroAd: Rengörande Bränsletillsats med Kemiskt bundet Syre! http://www.motormiljo.se
RVS Technology: Optimerar rörliga metalldelar! Minimal friktion http://www.rvs.se
Omega-631: Ensam i sitt slag vad beträffar smörjning! http://www.4x4shop.se/omega631.php
Halo-tändstift. Bättre förbränning! http://www.ontop.nu

FuelBuster: Bränslemagneter för finfördelad bränsle! Mer effekt! http://www.fuelbuster.se
Simota Superspiral: http://www.ridetech.se/Shop/Application … p?iId=7946
Bilder montering: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=61484

Detta är tyvärr reklam, men jag MÅSTE få ut ordet & informationen om dessa möjligheter till Garaget medlemmarna också.
Senast redigerat av Roughrider (7 april 2008)

1 171 Inlägg

Sök