Har gått runt nu ett tag och kliat i huvudet, men jag får inte fram svaret på följande fråga:
Vad är skillnaden mellan 3L rak 6 (som till ex sitter i visa bmw och nissan skyline) och en 3L V6 (nissan 300zx) motor, altså prestandard mässigt. Är det så att man har mer vrid med en V motor jamfört med en rak motor eller vad är krukset med det?
Skulle vara intressant att veta om det verkligen finns någon skillnad mellan de i prestandard mässigt.
John87 : Skillnad vet man ju mellan rak 6' och v6' givitvis. Och det är ju självklart förståndligt att v motorer tar mindre plats. Men förutom det , finns det någon skillnad prestandardmässigt?
Aerodynamik: det ligger nåt i det du säger och det är så jag tänkte också. Dock vill jag få ett bekräftelse från andra grabbarna på klubben
Rak 6a som supra funkar ju bra med singelturbo (massa efekt även om de har dubbel orginal. De brukar också varva mer men ha lite sämre vrid. V6 ska det vara bäst med dubbelturbo ( en för varje cylinder rad) det gör ju också att den blir starkare i början.
Rak 6a som supra funkar ju bra med singelturbo (massa efekt även om de har dubbel orginal. De brukar också varva mer men ha lite sämre vrid. V6 ska det vara bäst med dubbelturbo ( en för varje cylinder rad) det gör ju också att den blir starkare i början.
Ja det är ju fakiskt lite svårt att ha singelturbo på en V6:a eftersom grenrören skulle bli så grymmt jävla långa och flödet till turbon skulle minska, det är därför man har kompressor istället
Rak 6a som supra funkar ju bra med singelturbo (massa efekt även om de har dubbel orginal. De brukar också varva mer men ha lite sämre vrid. V6 ska det vara bäst med dubbelturbo ( en för varje cylinder rad) det gör ju också att den blir starkare i början.
Jo men supran har ju en turbo för låga varv som spoolar upp den andra för höga varv. den har inte 1 per 3 cylindrar (även om blitz har ett sådant kit med) Man byter ju till singel för att få väldigt massa effekt på höga varv men tappar då istället på låga.
En v6'a som i 300zx har redan suprans motsvarighet till singelturbo även om stockturbosen är mkt mindre.
Rak 6a som supra funkar ju bra med singelturbo (massa efekt även om de har dubbel orginal. De brukar också varva mer men ha lite sämre vrid. V6 ska det vara bäst med dubbelturbo ( en för varje cylinder rad) det gör ju också att den blir starkare i början.
Ja det är ju fakiskt lite svårt att ha singelturbo på en V6:a eftersom grenrören skulle bli så grymmt jävla långa och flödet till turbon skulle minska, det är därför man har kompressor istället
Därför man har VR6 motorer så kombinerar du både vinkel och raka sexor Inga problem med att montera en turbo heller...
Offtopic: Jag undrar vilken typ av motor som ger bäst ljud? någon med erfarenhet och ett bra öra som vet? Vet själv bara att Golf VR6 och BMWs raka sexor låter underbart.. VR6 har nog ett visst övertag
Rak 6a som supra funkar ju bra med singelturbo (massa efekt även om de har dubbel orginal. De brukar också varva mer men ha lite sämre vrid. V6 ska det vara bäst med dubbelturbo ( en för varje cylinder rad) det gör ju också att den blir starkare i början.
Ja det är ju fakiskt lite svårt att ha singelturbo på en V6:a eftersom grenrören skulle bli så grymmt jävla långa och flödet till turbon skulle minska, det är därför man har kompressor istället
Därför man har VR6 motorer så kombinerar du både vinkel och raka sexor Inga problem med att montera en turbo heller...
Offtopic: Jag undrar vilken typ av motor som ger bäst ljud? någon med erfarenhet och ett bra öra som vet? Vet själv bara att Golf VR6 och BMWs raka sexor låter underbart.. VR6 har nog ett visst övertag
vafan spelar det för roll hur dom låter? Det är väl bara dom som har 1.6-1.8 liters motorer som vill höras och vara streetrace wannabe.
jag undrar också vad finns det för positiva samt negativa sidor i jämförelse mellan V och R motorteknik.
än så länge var det scirocco8v som gav bästa svaret, tycker jag:)
Mer ljud är inte nödvändigtvis enbart kosmetiskt. Ett öppet system (som det oftast handlar om när du pratar om "vill höras") ger ju mycket bättre flås om motorn är rätt inställd. Du vill ju ha så lite motstånd som möjligt bakåt, så du kan suga mer luft.
Att sedan hänga på en jätte-japsdämpare på en 1,6 Fiat Punto är bara att utmåla sig själv som en idiot.
Men det som pratades om ovan var väl själva motorljudet? Det kan man väl tycka låter mysigt? Själv gillar jag V8-ljud. Men vad gäller sexor så låter en Merca-sexa från 80-tal mycket mycket bra.
För att svara på din fråga:
Positiva saker med rak 6:a -> Rapp, högre varv
Positiva saker med V6 -> Stark, mer vrid, vridet kommer tidigare i registret
En rak 6a är lättare att gå vibrations fri än en V6a. Men de med vrid och effekt beror helt på hur slaglängden är på kolvarna och hur långt insugningsröret är. Sen vilket som är bäst beror väl på hur motorn är byggd och de är speciellt V6 som är beroende på vilken vinkel de är mellan cylindrarna. Men vilken av dom som får bäst ljud beror ju väldigt mycket på hur man har byggt ihop allt med avgassystem m.m. I dagen läge designas ju ljudet så de ska låta rätt.