Nu ikväll, när man väl hade en stund över så monterade jag mina vinterdäck. Kanske lite tidigt, men man bor trots allt i Norrland, snön kan komma vilken dag som helst!!
Så, när monterar ni era? Vad för däck/fälgar? Bilder!!!?
Vinterdäcken åker på när det är frysgrader på natten.. men här nere dröjer de nog ett tag till.. Å andra sidan kommer jag lägga dom på touringen för sommardäcken börjar ta slut helt. Har dubbat till compacten och odubbat till Touringen.
Dom åker på när det blir snö, alternativt när lagen kräver det. Jobbar dock nattetid, så tidiga morgonar eller sena nätter på vägen hem kör man som på nålar. Vem har liksom tid, ork eller lust o byta varje dag om man jobbar o ska använda bilen "privat"!?
Vad för däck eller så, har jag inte en aning om. Har precis köpt bilen o då medföljde dom...
Ja jag förstår inte det här folket som man hör om på radio som alltså blir "överraskade av halkan"... Alla vet när det är kallt ute, och den värsta halkan är ju mellan +5 o -5, och det märks! Hallå man ligger liksom inte för omkörning med sommardäck när det är +4 ute, då är det ju fullkomligt rätt åt en om man åker åt skogen! Dom utsätter ju inte bara sig själva för fara, utan även oss medtrafikanter när dom är oaktsamma o inte märker att "oj det kallt ute, jag har fel däck, kanske borde ta det lugnt istället"
Själv lägger jag på vinterdäcken när vädergubbarna börjar varna för halka eller när lagen säger att jag måste.
Däck som jag kör på: 9000 - Pirelli Carving (dubb) på 15" plåtisar (rostiga å fula ) 9-5:an - Gislaved Nordfrost 5 (dubb) på 16" Arc fälgar (Saab ori.)