3852
Sök

chevy v8 350 i en 940, kommer det att gå igenom besiktningen?

204 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#1
hej

nu ska ja å farsan dra igång ett prochekt.
vi ska ta farfars 940, den är i toppskick furutom motorn så den ska bytas till en gammal
v8,a 350 7.2L smallblock med automat låda.
har sett nån annons på blocket med motorfästen men det ska väll inte vara några problem att svetsa till något
tror ni att det går igenom besiktningnen?
pappa har hållt på me amerekanare i hela sitt liv så det är inga problem så sätt.

å han vill alltid ha det versta också så han ska beställa ett dual turbo kitt ifrån usa:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DUAL-TUR … 0173293331

i sverige är det riktigt dyrt men vi har några bekanta där som köper det och skickar.
är det lönt att ens försöka sätta in det i en 940? pga besiktningen å så?

turboagregatena i länken ska ju bara ha olja, ska man fixa en egen olje pump,kylare till dom för bästa effekt?

eller så renoverar vi en gammal jänkare och sätter motorn däri.


16 197 Inlägg
8 oktober 2007
#2
de bästa e å ta kontakt me SFRO.. dom har kolla på allt va gäller modifiering av bilar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Smålänning
7 887 Inlägg
8 oktober 2007
#3
Kan dock meddela att chansen är minimal.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

.......
2 655 Inlägg
8 oktober 2007
#4
vet inte här men vet en som har en besiktad 940 me cheva v8 i norge, men vet inte hur de är riktigt me de där men den e inte reggat som ombyggt fordon iallfall så de kanske går här oxo? tongue.

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 oktober 2007
#5
kan gå om man reggar som amtörbyggt fordon  kunde matte tholander så borde väll ni kunna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

bitter besserwisser
644 Inlägg
8 oktober 2007
#7
fidde_745 skrev:
hej

...350 7.2L smallblock med automat låda...

350 på 7,2l??
350 CUI får iaf jag til 5,7liter.440 CUI får jag till 7.2liter.
Få igenom den? det låter ju troligt eller inte.
Ring SBP och fråga men kan ju lova dig att de säger nej.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

16 Inlägg
8 oktober 2007
#8
Om bilen är nyare än -75 så ställs det krav på avgasrening, säg till om jag har fel.
Så då får man väll skaffa en nyare V8 men katalysator etc etc.
Senast redigerat av Cottonfield (8 oktober 2007)


Smålänning
7 887 Inlägg
8 oktober 2007
#9
Omöjligt (Nästan) att hänga en annan motor i en 940. Men i en 740 går det, om den inte är nyare än 88, under förutsättning att motorn är från en bil nyare än 89 och godkänd i sverige med katalysator, och den måste tas med i bygget också.

Går inte ens att regga som amatörbyggt fordon, för då gäller avgaskraven för det året. alltså -07

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 086 Inlägg
8 oktober 2007
#10
Jag vet en 940 som va besiktad med V8, kommer fan inte ihåg hur de gick till.. men de va något riktigt special. Tror han hade dispans lr nått.

För de första är 350 ci inte 7.2L utan 5.7, och en 7.2L kommer du aldrig få igenom besiktningen. Du får köra på en 305 isf.

bitter besserwisser
644 Inlägg
8 oktober 2007
#11
finns ju visserligen en chrysler 8a SB på 7.2l men som vi har påpekat så är det en 440cui

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Meister
6 763 Inlägg
8 oktober 2007
#12
niclas_swe skrev:
finns ju visserligen en chrysler 8a SB på 7.2l men som vi har påpekat så är det en 440cui

440 har väll alltid varit en BigBlock(BB) om jag inte har helt fel? Men sen de här om det går att besa med gammal sb p.g.a avgaskrav så går de väll att ""strypa en sån åxo men den kommer att gå skit. jag tror att de är bättre att ni går på en modern motor eller köper en annan bil som redan är besiktad med v8


bitter besserwisser
644 Inlägg
8 oktober 2007
#13
camaro67 skrev:
niclas_swe skrev:
finns ju visserligen en chrysler 8a SB på 7.2l men som vi har påpekat så är det en 440cui

440 har väll alltid varit en BigBlock(BB) om jag inte har helt fel? Men sen de här om det går att besa med gammal sb p.g.a avgaskrav så går de väll att ""strypa en sån åxo men den kommer att gå skit. jag tror att de är bättre att ni går på en modern motor eller köper en annan bil som redan är besiktad med v8

nä mellan 1966-1972 sålde Chrysler en 440 som gick att få som BB eller SB.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Meister
6 763 Inlägg
8 oktober 2007
#14
niclas_swe skrev:
camaro67 skrev:
niclas_swe skrev:
finns ju visserligen en chrysler 8a SB på 7.2l men som vi har påpekat så är det en 440cui

440 har väll alltid varit en BigBlock(BB) om jag inte har helt fel? Men sen de här om det går att besa med gammal sb p.g.a avgaskrav så går de väll att ""strypa en sån åxo men den kommer att gå skit. jag tror att de är bättre att ni går på en modern motor eller köper en annan bil som redan är besiktad med v8

nä mellan 1966-1972 sålde Chrysler en 440 som gick att få som BB eller SB.

Jaha.. De är inte varje dag man lär sig någe nytt som man faktist tycker är värt att lägga på minnet.


bitter besserwisser
644 Inlägg
8 oktober 2007
#15
camaro67 skrev:
niclas_swe skrev:
camaro67 skrev:

440 har väll alltid varit en BigBlock(BB) om jag inte har helt fel? Men sen de här om det går att besa med gammal sb p.g.a avgaskrav så går de väll att ""strypa en sån åxo men den kommer att gå skit. jag tror att de är bättre att ni går på en modern motor eller köper en annan bil som redan är besiktad med v8

nä mellan 1966-1972 sålde Chrysler en 440 som gick att få som BB eller SB.

Jaha.. De är inte varje dag man lär sig någe nytt som man faktist tycker är värt att lägga på minnet.

nej det är sant

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

204 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#16
vete fan va ja tänkte men 5.7L menade ja ju såklart!
fan va tråkigt att lagarna är som dom är:( då sket det ju sig tyvärr.

ja har sett en 240 med en v8 som hade dubbel turbo, hur fick dom igenom den då?

eller så kan man försöka få igenom den med en v8 och sen efter besiktningen så turbo konverterar man den.?

den kanske är bättre att köra på en mindre motor tex 305.
kommer den gå igenom då tror ni?

/fidde


http://www.cardomain.com/ride/2196921/1
Senast redigerat av fidde_745 (9 oktober 2007)


10 287 Inlägg
9 oktober 2007
#17
Jag har sett många konstiga byggen. Men gemensamt för så gott som alla är att när man tittar i bilarnas reghandlingar så är det fortfarande en bil med orginalmotor.

Före år 2004 så var reglerna lite annorlunda. Då kunde bilbesiktningen utfärda intyg. Efter 2004 så så skall biltillverkaren eller dennes representant intyga att bilen är modifierad med en motor + motorstyrning etc som finns som modell i Sverige.
(Och Volvo vill inte eftersom det inte finns någon business för dom, Volvo vill hellre att du köper en ny bil av dom).

Läs länken du fick i ett tidigare inlägg.
Och angående amatörbyggda fordon - där krävs STOR ombyggnad plus att effekten är begränsad.

/Göran

fidde_745 skrev:
ja har sett en 240 med en v8 som hade dubbel turbo, hur fick dom igenom den då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

204 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#18
hej

men om man sätter di en v8 me turbo å allt kan man inte bara byta motor vid bes?
går ganskafort om man är 3-4 pers.

vad kan hända om man kör med annan motor då? vilket straff kan man få?

tillexempel åker på mässor och cruisar runt i europa?
tanken är att ja vill ha en extrem vardagsbil som ser ut som vanligt men under huven så finns det lite vassare grejer.

men kan man få igenom en volvo 940 med en v8a tex en 305 eller ännu mindre
har läst nästan hela FAQ,en i inlägget men får det inte riktigt klart för mig.
ja ska nog ta å ringa till besiktningen och fråga litegrann



i usa är det väl fritt att bygga vad man vill nästan? det blir nog att flytta dit om några år så man slipper alla sketna lagar sad

/
mvh fidde


blacken
9 oktober 2007
#19
fidde_745 skrev:
hej

nu ska ja å farsan dra igång ett prochekt.
vi ska ta farfars 940, den är i toppskick furutom motorn så den ska bytas till en gammal
v8,a 350 7.2L smallblock med automat låda.
har sett nån annons på blocket med motorfästen men det ska väll inte vara några problem att svetsa till något
tror ni att det går igenom besiktningnen?
pappa har hållt på me amerekanare i hela sitt liv så det är inga problem så sätt.

å han vill alltid ha det versta också så han ska beställa ett dual turbo kitt ifrån usa:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DUAL-TUR … 0173293331

i sverige är det riktigt dyrt men vi har några bekanta där som köper det och skickar.
är det lönt att ens försöka sätta in det i en 940? pga besiktningen å så?

turboagregatena i länken ska ju bara ha olja, ska man fixa en egen olje pump,kylare till dom för bästa effekt?
eller så renoverar vi en gammal jänkare och sätter motorn däri.

"350" = 7,2 liter slagvolym???

Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2007
#20
fidde_745 skrev:
hej

men om man sätter di en v8 me turbo å allt kan man inte bara byta motor vid bes?
går ganskafort om man är 3-4 pers.

vad kan hända om man kör med annan motor då? vilket straff kan man få?

tillexempel åker på mässor och cruisar runt i europa?
tanken är att ja vill ha en extrem vardagsbil som ser ut som vanligt men under huven så finns det lite vassare grejer.

men kan man få igenom en volvo 940 med en v8a tex en 305 eller ännu mindre
har läst nästan hela FAQ,en i inlägget men får det inte riktigt klart för mig.
ja ska nog ta å ringa till besiktningen och fråga litegrann



i usa är det väl fritt att bygga vad man vill nästan? det blir nog att flytta dit om några år så man slipper alla sketna lagar sad

/
mvh fidde

Du får böter för olovlig effekthöjning. Böter för att du lurat försäkringsbilaget om effekten på bilen + att försäkringen inte täcker någonting överhuvudtaget om du skulle råka ut för en olycka.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök