4909
Sök

Hur skall magnetventil på SAAB kopplas?

493 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej

undrar bara vart magnet ventilen skall sitta vet iallafall at 1 skall till wastegaten men vart skall dom andra 2 :S det är 3 slangar någon som har moterat förut?


3 295 Inlägg
9 oktober 2007
#2
anslutning R ska sitta ner i insugröret till turbon.. C ska till nippel på kompressordelen på turbon och W ska sitta på wastegateen..


119 Hk/Liter
246 Inlägg
9 oktober 2007
#3
http://img332.imageshack.us/img332/7228 … lmv4vb.jpg

kolla på bilden och se om du förstår bättre..

Move your mind

37 Inlägg
9 oktober 2007
#4
kommer in med en liten grej här, ska laddtrycksmätaren in på C eller W, har nyss köpt en, och fungerar ju iofs, men den laddar väldigt kasst, 0,6 bar, (trodde iaf den skulle ladda 1 men vem vet,) kan den läcka på ngt sätt? eller kommer den inte fungera alls om den läcker??

tacksam för svar,


17 Inlägg
9 oktober 2007
#5
mind skrev:
kommer in med en liten grej här, ska laddtrycksmätaren in på C eller W, har nyss köpt en, och fungerar ju iofs, men den laddar väldigt kasst, 0,6 bar, (trodde iaf den skulle ladda 1 men vem vet,) kan den läcka på ngt sätt? eller kommer den inte fungera alls om den läcker??

tacksam för svar,

Du ska inte koppla den på någon utav dem egentligen, särskilt inte W.

Koppla den till en vacumslang på insuget, tex till BTR eller AV.
Senast redigerat av Trionic (9 oktober 2007)

Bättre sent än aldrig....

Bilmekaniker
199 Inlägg
9 oktober 2007
#6
mind => Vad är det för bil du har?

493 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#7
Tack så mycket för svar smile


37 Inlägg
9 oktober 2007
#8
jag har en saab 9-3 -99 med t5 motor,
antar att jag kopplat fel då, ngn som kan vara snäll o beskriva vart den ska in?


2 164 Inlägg
10 oktober 2007
#9
Den ska sitta på vakumslangen till antingen Avlastnings ventilen eller till bränsletrycks regulartorn.
Den ska INTE sitta på någon av slangarna till MVn.

MVH

F


493 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#10
Tack för alla svar har kopplat in den nu funkar super big_smile

W ska sitta direkt på wastegaten.
C direkt på turbo insuget
R direkt under På turbon där slangen från wastegaten satt.
Senast redigerat av Euroman (10 oktober 2007)


37 Inlägg
10 oktober 2007
#11
Fredrik-79 skrev:
Den ska sitta på vakumslangen till antingen Avlastnings ventilen eller till bränsletrycks regulartorn.
Den ska INTE sitta på någon av slangarna till MVn.

MVH

F

tack för svaret, vilket är det smidigaste sättet att sätta den på ? inte så hajj på bilar, vart sitter bränsletrycksregulatorn då? avlastningsventil = dumpventil? är det slangen på dumpventilen som ska ha ett T kors?
Senast redigerat av mind (10 oktober 2007)


1 019 Inlägg
10 oktober 2007
#12
Euroman skrev:
Tack för alla svar har kopplat in den nu funkar super big_smile

W ska sitta direkt på wastegaten.
C direkt på turbo insuget
R direkt under På turbon där slangen från wastegaten satt.

Har du kopplat så så har du kopplat fel. C och R ska byta plats.


1 019 Inlägg
10 oktober 2007
#13
mind skrev:
avlastningsventil = dumpventil?

Japp, slangen till "dumpen" går bra att koppla laddtrycksmätaren till.


37 Inlägg
10 oktober 2007
#14
japp, gött, nu laddar han som han ska:D han ladda 1 bar, c:a 1,1 smile trevligt, tänkte att den ladda lite knas:P.. + att nu laddar han minus när han står på vitt på instrument panelen, och det ska han väl göra??. förut ladda han inte alls minus, han stod på 0.

tack för hjälpen,


5 710 Inlägg
11 oktober 2007
#15
mind skrev:
+ att nu laddar han minus när han står på vitt på instrument panelen, och det ska han väl göra??.

Ja.

MVH Jonas
..............

37 Inlägg
14 oktober 2007
#16
mina polare säger att jag har kopplat fel, dem är 100% säkra på att den inte ska ladda - på låga varv, och inte alls visa -, dem säger att den ska in på magnetventilen annars visar den fel.

vem litar jag på då?tongue

iofs dem 2 har ju 9000, kanske skiljer sig från 9-3 -99 och 9000.
Senast redigerat av mind (14 oktober 2007)


1 019 Inlägg
14 oktober 2007
#17
mind skrev:
mina polare säger att jag har kopplat fel, dem är 100% säkra på att den inte ska ladda - på låga varv, och inte alls visa -, dem säger att den ska in på magnetventilen annars visar den fel.

vem litar jag på då?tongue

iofs dem 2 har ju 9000, kanske skiljer sig från 9-3 -99 och 9000.

Om mätaren aldrig ska visa minus så hade man knappast haft med "minusskalan" på mätarn eller hur? Dina polare har fel.


37 Inlägg
14 oktober 2007
#18
du har en saab 9000 ? är det turbo:S? har du laddtrycksmätare? vart kopplar du din isf.


Smålänning
7 887 Inlägg
14 oktober 2007
#19
Klart den ska visa minus när bilen går med vaccum. Då har du ju undertryck i insuget...
Varför skulle den inte ladda på låga varv? Den gör ju det original och är byggd för att göra det? Är ju bara en större turbo som kan ändra det...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

37 Inlägg
14 oktober 2007
#20
men dem har alltså kopplat fel om man kopplat den på magnetventilen till wg klockan eftersom deras inte visar -, och när jag kopplade den där , ladda den bara 0,6 och jag har en steg 3 nordic uhr, och original ska den ju ladda 0.8tongue.. men nu när jag kopplade den "rätt" så visar den - och laddar 1,25-1,3. Så jag skiter i vad dem säger nu tongue ,, bara att erkänna att dem kopplat fel,



Sök