3846
Sök

Tandläkarkostnader :(

47 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Var hos tandläkaren idag för att kolla en tand som jag hade ont i samt göra en liten undersökning.
Den bistra domen blev en sprucken tand som är tvungen att dras + en massa karies och annant som betyder rotfyllning eller mindre lagningar.

Ungefärlig kostnad mellan tummen och pekfingret ifrån tandläkaren var 15000-20000 för att laga allt + att det skulle ta en j*vla massa tid att utföra detta.mad
Säga vad man vill men dom har ganska bra timlön på folktandvården.

Finns det någon i liknande situation som har nån förmånlig försäkring som lindrar lite av detta ekonimiska snesteg? (minst sagt)

Går just nu på en 10 dagars kur med pencelin för att få ner inflamationen vid den tanden som ska dras *suck*

Bad ass boys, drive bad ass toys.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
9 oktober 2007
Sixpack skrev:
Var hos tandläkaren idag för att kolla en tand som jag hade ont i samt göra en liten undersökning.
Den bistra domen blev en sprucken tand som är tvungen att dras + en massa karies och annant som betyder rotfyllning eller mindre lagningar.

Ungefärlig kostnad mellan tummen och pekfingret ifrån tandläkaren var 15000-20000 för att laga allt + att det skulle ta en j*vla massa tid att utföra detta.mad
Säga vad man vill men dom har ganska bra timlön på folktandvården.

Finns det någon i liknande situation som har nån förmånlig försäkring som lindrar lite av detta ekonimiska snesteg? (minst sagt)

Går just nu på en 10 dagars kur med pencelin för att få ner inflamationen vid den tanden som ska dras *suck*

Har du ingen försäkring hos folktandvården?
Har tecknat en själv och betalar en årssumma (kring 1000-lappen har jag för mig) där all behandling osv ingår.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

47 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Nä, har ingen försäkring ifrån folktandvården.

Tack för tipset ska kolla upp detta.

Gärna mera tips och omdöme.

Bad ass boys, drive bad ass toys.

274 Inlägg
9 oktober 2007
Sixpack skrev:
Nä, har ingen försäkring ifrån folktandvården.

Tack för tipset ska kolla upp detta.

Gärna mera tips och omdöme.

Kan tyvär inte ge några vidare tips.. hmm

Skaffa försäkring kanske?! tongue

jag har iaf det och det funkar kanon! Rekomenderas varmt! big_smile

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
9 oktober 2007
Annars så åk utom lands å laga gaddarna i Polen eller i Estland så har dom bra tand vård på vissa platser för en bråkdel av pengen mycket mer omständigare men fan så billigare
har jag hört ....

Bävar för det för jag har på G att måste snart dra 4 gaddar i undre käken 2 visdom tänder
å dom framför dom för dom har pajjat varandra..... den tiden den sorgen ... å under tiden
knaprar man Voltaren eller andra smärtstillande tableter för att koma igenom dagen drägligt

då man lider av sjuk stor sandläkar skräck ..... å vanligt vis måste sövas innan
någon petar på ens tänder så man ej slårihjäl någon på motagningen .....

//S

Ps;Citydental i Stockholm gör billiga jobb då det är fri lansande tandläkare som hyr stol
på det företaket ... vet ej ricktigt hur det funkar men http://www.citydental.se
Senast redigerat av lonewolf-holm (9 oktober 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

152 Inlägg
9 oktober 2007
Finns nåt som kallas frisktandvårds avtal/försäkring. Man betalar en viss summa varje månad beroende på vilken "risk" grupp man tillhör. Betalar ca 100kr i månaden och då ingår ALL behandling. Så inga obehagliga överaskningar etc. smile
Senast redigerat av Jesper206 (9 oktober 2007)

379 Inlägg
9 oktober 2007
Har inte tandläkarstudenterna billiga undersökningar, ungefär samma som blivande frisörer har att man får klippa sig snorbilligt iom att det är studenter?... Har för mig att det var så för några år sedan, men lär väl ha ändrats nu

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
9 oktober 2007
AttackMedic skrev:
Har inte tandläkarstudenterna billiga undersökningar, ungefär samma som blivande frisörer har att man får klippa sig snorbilligt iom att det är studenter?... Har för mig att det var så för några år sedan, men lär väl ha ändrats nu

Jo det stämmer bra.. men gäller nog att kolla upp det lite närmare med högskolorna/universiteten. Skulle tippa att det handlar mer om undersökning än behandling.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

RE-雨宮
481 Inlägg
9 oktober 2007
Att du har massa karies har du väl bara digsjälv att skylla?  Många tandläkare, både privata och folktandvårder som erbjuder dessa "försäkringar" Riktigt prisvärt att ha, men den bästa försäkringen (utom vid olyckor eller saker man inte kan råda över) är att borsta ordentligt och använda tandtråd. Utöver det kan man vara ännu mera grundlig men det är iaf något som gör allt bra mkt bättre. Jag går hos Tdl 1gång per år och Hygienist 1ggn per år och har bara haft 3 pyttehål som liten. Lätt värt. 
Det många glömmer är att tänderna aldrig går att få tillbaks om man väl blir av med dom. Att tro att implantat och liknande är en bra lösning är att tro fel. Det är både dyrt somfan och inte spec kul med tanke på hur mkt man förlorar både i estetik och funktion hos tänderna.

Ang tandläkarstudenter så är det så på endel ställen, men när det kommer till behandling så kostar det fortfarande mkt pengar.
Förresten så kan du nog inte teckna försäkringen i efterhand. Vore ganska smidigt om försäkringar funkade så, men gott en bra sak för framtiden!

RE-Amemiya Kitted FD3S

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
9 oktober 2007
chrno skrev:
Att du har massa karies har du väl bara digsjälv att skylla?  Många tandläkare, både privata och folktandvårder som erbjuder dessa "försäkringar" Riktigt prisvärt att ha, men den bästa försäkringen (utom vid olyckor eller saker man inte kan råda över) är att borsta ordentligt och använda tandtråd. Utöver det kan man vara ännu mera grundlig men det är iaf något som gör allt bra mkt bättre. Jag går hos Tdl 1gång per år och Hygienist 1ggn per år och har bara haft 3 pyttehål som liten. Lätt värt. 
Det många glömmer är att tänderna aldrig går att få tillbaks om man väl blir av med dom. Att tro att implantat och liknande är en bra lösning är att tro fel. Det är både dyrt somfan och inte spec kul med tanke på hur mkt man förlorar både i estetik och funktion hos tänderna.

Ang tandläkarstudenter så är det så på endel ställen, men när det kommer till behandling så kostar det fortfarande mkt pengar.
Förresten så kan du nog inte teckna försäkringen i efterhand. Vore ganska smidigt om försäkringar funkade så, men gott en bra sak för framtiden!

Vissa kanske har sämre ämne i tänderna å har lättare för karies en andra så ..... hur en
man gnuggar dom så får man hål i dom lättare en andra ... å vissa kanske ej har dom
pengarna å kasta ut så ofta att gå till tandlekaren å får bara bita ihop å hoppas på när dom
kommer dit att det ej är värre en förut å en annan som min morsa fixa tanläka skräck allabig time vi gick till tandläkar folkhögskolan å där så särra dom upp munnen i en stälning å börja joxa å där efter så funka det ej utan narkos .... blir som en spiral frjäder så fort dom petar i käften å gör det on då kan det smälla som av bara fan den dagen så jag har ej satt min fot hos en tandläkare på 15år ....

//S

The 3 S:en Snygg Sexig Singel :)
16 Inlägg
10 oktober 2007
Jag ska bli tandläkare när jag blir stor smile

jag är en streetcar babe :) http://www.amsc.se

RE-雨宮
481 Inlägg
10 oktober 2007
lonewolf-holm skrev:
Vissa kanske har sämre ämne i tänderna å har lättare för karies en andra så ..... hur en
man gnuggar dom så får man hål i dom lättare en andra ... å vissa kanske ej har dom
pengarna å kasta ut så ofta att gå till tandlekaren å får bara bita ihop å hoppas på när dom
kommer dit att det ej är värre en förut å en annan som min morsa fixa tanläka skräck allabig time vi gick till tandläkar folkhögskolan å där så särra dom upp munnen i en stälning å börja joxa å där efter så funka det ej utan narkos .... blir som en spiral frjäder så fort dom petar i käften å gör det on då kan det smälla som av bara fan den dagen så jag har ej satt min fot hos en tandläkare på 15år ....

//S

Ja, vissa har lättare att få hål i tänderna än andra. Dom om några borde gå till tandläkaren ofta. Vad kostar det? 600kr?  Vad gör du av med 600kr på på ett år? eller säg om du går 2gånger. 1200:-  Det blir 100kr i månaden. Det har ALLA råd med.
Sen att nästan inga prioriterar tandläkaren när dom är unga är både synd, och skam. Men jag vet att det finns folk som har grav tandläkarskräck. Det är inte kul, men i grund och botten är det bara ännu viktigare för er att söka hjälp, om det så krävs narkos för att få det utfört. Jag skulle kunna lägga upp miliontals med bilder på hur det ser ut när man inte borstar sina tänder, eller har andra problem. Men det känns bara överflödigt. Dock så har jag en "hyffsat" bra insyn i tandläkeri så jag vet vad som händer om man inte sköter sig.

Tandtråd och borstning å tänka på vad man äter håller 99% av folket borta från annat än undersökningar skulle jag kunna tänka mig.

Hoppas det löser sig för dig iaf, och som jag skrev i början om att det bara är individens fel om man har mkt karies är ju inte riktigt sant i alla fall, men i väldigt väldigt många.

//Daniel

RE-Amemiya Kitted FD3S

study
772 Inlägg
10 oktober 2007
tips använd elektrisk tandborste väldigt efektiva de kostar en del men gör det plus tandtråd.
tänderna blir jätte fina av dem. man komemr åt överallt och sådant.
Senast redigerat av moose46019 (10 oktober 2007)

RE-雨宮
481 Inlägg
10 oktober 2007
Eltandborste är bra sålänge man är jävligt försiktigt när man borstar med den. Man ska absolut köra löst med dom annars skadar man väldigt lätt tandköttet. Å har det en gång börjat vandra uppåt så kommer det inte hem igen.

RE-Amemiya Kitted FD3S

study
772 Inlägg
10 oktober 2007
min tandläkare sa att det bara var att borsta på. och det trode jag inte så ta det försiktigt. ett tips.
Senast redigerat av moose46019 (10 oktober 2007)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 oktober 2007
Ännu en anledning till att inte gå till läkarn. Höga kostnader. Inte varit där på ca 6 år om inte mer & har inte haft ont ännu- Givitvis sköter jag tänderna med borstning oCompani.
Har tandläkar skräck xD Drick hembränt så har du inte ont längre wink

C H E V R O L E T <3

Servicetekninker
70 Inlägg
11 oktober 2007
Jag tycker inte att man ska vara rädd för att gå till en tandklinik utomlands, billigt och bra (om man hamnar på rätt klinik vill säga).

Jag har en polare som fixade tänderna i Lettland eller Litauen, billigt och bra vart det. En lagning gick på 500:- motvarande i sverige kostar det dubbla.

Personligen passade jag på att fixa mina gaddar när jag och frugan åkte till Iran (hon e därifrån). Jag gjorde en rotfyllning och lite skönhets fixning, rotfyllningen kostade 80000 rials och är ungefär 800 skr, vad det kostar i sverige vill jag inte ens tänka på.

Jag kommer iallafall inte gå till tandläkaren i sverige mer.

_B

_b

RE-雨宮
481 Inlägg
11 oktober 2007
Brother_B: Åker du till iran om du får akut tandvärk också?
Vad kostar resan till iran?

Det som är sjukt i sverige är att man inte får någon hjälp av staten eftersom tandläkare är lika mkt läkare som alla andra. Jag har en kompis som behöver hela över och hela underkäken utbytt till implantat. Det är "jätttebilligt"

RE-Amemiya Kitted FD3S

Eliminator
1 441 Inlägg
11 oktober 2007
1 I Emmaboda Småland finns en tandklinik vägg i vägg med folktandvården, de är jättebilliga. Många kunder gör stora ingrepp hos dem då de är billiga.
2 Dock så läste jag om en tjej häromdagen som hade anlitat dem för kontroll. Enligt dem så hade hon 12 hål. Kanske inte så dyrt via dem, men hon blev väldigt besviken. Åkte försäkerhets skull till en svensk tandläkare och gjorde dubbelkoll. De hittade inga hål!!

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
11 oktober 2007
Var inne på akut tandvärk å få reda på vad det som gjorde att det värker ...
Röntgen och diagnostik å resept på lite antibiotika 370kr på City Dental i Sthlm.

Å så har ej satt foten på en Tandläkar motagning på 15 år borstar tänderna 2 gånger om dagen morgon å kväll ... så sa hon att hon ej såg någon karies alls men har två visdoms
tänder som spruckigt å är infekterade antar jag så alla utdragning gäller å det för 450kr pär tand.

//SWIH

Sök