4142
Sök

Hur är det att köra med e85 vanlig?

93 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hur är det att köra med e85 vanlig? har hört att man kan blanda ut det med bensin men är det bra??

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

427 Inlägg
13 oktober 2007
#2
bara hälla i och köra men det är inge bra du behöver bättre soppa pump o mappning mm för att det ska funka bra finns kanon sidor där du kan läsa hur man konverterar eller så lämnar du in de hoss nån som kan det ska också gå att köra på bensin efter konverteringen smile

671 Inlägg
13 oktober 2007
#3
jo det funkar rätt skapligt... men tanka inte i för mkt... testa å dra i 10% första gången.. jag kör på 20% ungefär det går bra å man sparar nån krona

Second is the first loser

674 Inlägg
13 oktober 2007
#4
Jag blandar i min 740 50-50 Funkar skit bra!  Alldrig haft några start svårigheter. Kört så ca 3 år, alldrig haft några problem relaterat till blandningen.  Fördelar vid blanding:  Lägre bränsle ekonomi. Renare avgaser, mindre utsläpp av koldioxid från bensin delen. motorn drar ej mer vid blandning, är MIN erfarenhet iallafall.  Motorn blir något piggare- beror på att etanolen innehåller bundet syre som göra att förbränningen blir något effektivare. (högre verkningsgrad) Sen bildas det vatten vid förbränningen, som hjäper till att kyla, hålla rent & faktiskt fungerar lite som en ångmaskin. D.v.s är att vattnet fårångas i cylindern & ger något högre gas tryck som hjälper till att driva på kolven- det ger i sin tur mer effekt.  Nackdel vid blandning: än så länge är jag lite osäker på bara 2 saker, det är hur vattnet från förbränningen påverkar katalysatorn. Det andra är s.k forskare som försöker att kväva alla fördelarna med att bara jaga efter nackdelar... Har inte mycket till övers för sånt folk förren det blir bevisat vad de jagar efter.

With great freedom comes great responsebility

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
13 oktober 2007
#5
Byt soppafilter efter 3-4 tankar bara så ska du få se att E85 rengör wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Servicerådgivare
715 Inlägg
13 oktober 2007
#6
har hört att packningarna vid bränsleanslutingarna kan bli torra och spricka men vet inte hur det e med de egentligen?

nån har fakta på de ?

mvh chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#7
Det beror ju på hur mycket man vågar. Pappa och jag testade i flera månader med ren etanol i hans volvo 240 -91 och det funkde bra! Att köra etanol med en nyare bil med aluminium cylingdrar ska dock inte va så bra då aluminium och E85 reagerar med varandra. Soppapumpen också kan ge upp då det inte är någon smörjning i spriten som det är i bensinen.

BMW-tok

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 oktober 2007
#8
Nog lär det vara smörjning alltid för annars lär det ju vara svårt att få en biopower saab som exempel att hålla, speciellt i ventilstyrningarna. Tror även att det är vanligt förekommande att etanol förväxlas med metanol som fräter duktigt på alu delar...


1 741 Inlägg
13 oktober 2007
#9
BMWKimmo skrev:
Det beror ju på hur mycket man vågar. Pappa och jag testade i flera månader med ren etanol i hans volvo 240 -91 och det funkde bra! Att köra etanol med en nyare bil med aluminium cylingdrar ska dock inte va så bra då aluminium och E85 reagerar med varandra. Soppapumpen också kan ge upp då det inte är någon smörjning i spriten som det är i bensinen.

Är faktiskt rätt skeptisk där. Alla nya etanolbilar har nog alu toppar dom åxå. Så man ska nog ta det som forskarna säger med en stor nypa salt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Servicerådgivare
715 Inlägg
13 oktober 2007
#10
tecman skrev:
BMWKimmo skrev:
Det beror ju på hur mycket man vågar. Pappa och jag testade i flera månader med ren etanol i hans volvo 240 -91 och det funkde bra! Att köra etanol med en nyare bil med aluminium cylingdrar ska dock inte va så bra då aluminium och E85 reagerar med varandra. Soppapumpen också kan ge upp då det inte är någon smörjning i spriten som det är i bensinen.

Är faktiskt rätt skeptisk där. Alla nya etanolbilar har nog alu toppar dom åxå. Så man ska nog ta det som forskarna säger med en stor nypa salt.

mycke snack som vanligt kanske--

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

674 Inlägg
14 oktober 2007
#11
chrille_ skrev:
har hört att packningarna vid bränsleanslutingarna kan bli torra och spricka men vet inte hur det e med de egentligen?

nån har fakta på de ?

mvh chrille_

Etanol är mer aggresivt mot packningar på så sätt att det är mer uttorkande, mot bensin som är mer "fett"  Men i verkligheten undrar jag om det har någon större betydelse. Det kan vara så att det kan behövas ett packnings byte tex efter ca 10000 mil... grovt uppskattat.  Det är bara att köra till det knäcks.. då vet man.

With great freedom comes great responsebility

Servicerådgivare
715 Inlägg
14 oktober 2007
#12
Ramrod skrev:
chrille_ skrev:
har hört att packningarna vid bränsleanslutingarna kan bli torra och spricka men vet inte hur det e med de egentligen?

nån har fakta på de ?

mvh chrille_

Etanol är mer aggresivt mot packningar på så sätt att det är mer uttorkande, mot bensin som är mer "fett"  Men i verkligheten undrar jag om det har någon större betydelse. Det kan vara så att det kan behövas ett packnings byte tex efter ca 10000 mil... grovt uppskattat.  Det är bara att köra till det knäcks.. då vet man.

jo de e sant .. de märks men man kanske ändån ska tänka på de..om de händer så vet man vrf..

//Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

674 Inlägg
14 oktober 2007
#13
BMWKimmo skrev:
Det beror ju på hur mycket man vågar. Pappa och jag testade i flera månader med ren etanol i hans volvo 240 -91 och det funkde bra! Att köra etanol med en nyare bil med aluminium cylingdrar ska dock inte va så bra då aluminium och E85 reagerar med varandra. Soppapumpen också kan ge upp då det inte är någon smörjning i spriten som det är i bensinen.

Det där med E85 & aluminium tror jag inte mycket på.. Soppa pump problem är mer att vid helkonvertering då pumpen får gå med högre tryck är dokumenterade problem. Då främst me japanska bilar som inte verkar vara riktig så stryktåliga utöver det de är framtagna för- bensin i det här fallet. Det man kan göra för att gå runt detta problem är att man byter spridarna, för hela iden med att höja trycket när man konverterar är att få in mer bränsle i cylindern, då kan pumpen gå på nominelt tryck & pridarna sköter istället hela bränsle mängden. Etanol kräver nämligen ca 30% mer bränsle till samma luft som motsvarande bensin blandning

With great freedom comes great responsebility

Mekaniker
472 Inlägg
14 oktober 2007
#14
På Volvobilarna går ju soppapumparna när dom gått en bit iaf. Nu menar jag nya som är avsedda för etanol.

BMW-tok

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 oktober 2007
#15
BMWKimmo skrev:
På Volvobilarna går ju soppapumparna när dom gått en bit iaf. Nu menar jag nya som är avsedda för etanol.

Men de pajjar ju bara man fått soppatorsk...

Säger det igen, toro inte etanol gör mkt med alu men METANOL gör mycket med alu...



Sök