Tja, jo som rubriken lyder, märks det någon skilnad om jag skulle byta från 95 till 98 oktanig bensin på min 740 turbo?
Det kommer att snålare med 95oktan pga att du har mer energi värde i 95oktan Men du kommer få ut mer effekt på 98oktan och jag tror man inte väljer att åka snålt med en 740turbo så tanka 98 el 99oktan
Tja, jo som rubriken lyder, märks det någon skilnad om jag skulle byta från 95 till 98 oktanig bensin på min 740 turbo?
Det kommer att snålare med 95oktan pga att du har mer energi värde i 95oktan Men du kommer få ut mer effekt på 98oktan och jag tror man inte väljer att åka snålt med en 740turbo så tanka 98 el 99oktan
Det blir en effektivare förbränning ju högre oktantal man använder, därför kan förbrukningen bli lägre. I alla fall på en nyare bil där tändningen ställer om sig automatiskt just för att få en så effektiv förbränning som möjligt, och den kan tända tidigare om man kör med högre oktan eftersom risken för självantändning (knackning) minskar. Men hur avanserat tändsystemet är på en 740TIC vet jag inte...