4113
Sök

95 eller 98 oktan.

764 Inlägg
3 november 2005
#21
xBjorlingx skrev:
Jag kör alltid med 95..för d är ju billigast smile

Tankar man c:a 50 liter skiljer det ju bara c:a 15kr.

TeQuilla

Maskinmontör
139 Inlägg
3 november 2005
#22
Olika aspekter på oktantal:
1. Smörjning av ventiler och säten. Idag är all soppa blyfri så den aspekten utgår.
2. Knackningsbeständighet.

Rwd 4 Fun :D

342 Inlägg
4 november 2005
#23
http://www.stahlmotor.se/Bransle.htm

på den sidan finns det rätt mycket läsvärt faktiskt!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

10 287 Inlägg
4 november 2005
#24
För er som är intresserad så kan jag nämna att bromsbänkskörningar med Shells V-max har visat att den går att köra nästan lika aggressivt som CSP.
Detta är högintressant för alla som funderar på 300 Hkr/liter och över.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Pankan
39 Inlägg
4 november 2005
#25
xBjorlingx skrev:
Jag kör alltid med 95..för d är ju billigast smile

jo det tänkte jag också först! men tänk dig att du tankar 60 liter 95 oktan (ca 12.33:- i det här förbannade skatteslukande landet) = 740 sek!
men tanka 60 L 98 oktan (12.63 ungefär där jag bor) så blir det 758 sek! du tjänar 18 spänn på en full tank?!! det är ju för f-n mindre än 1½ liter bensin?!! Då tänkte jag att fan det är väl lika bra att betala de där 18 kronorna mer då och få lite bättre "effekt"+ att den går lite renare och snålare vid "normal" körning har jag hört.. men vad vet jag??  =P

Volvo/Benz Power Racing!!!

Allt lr inget..
Rak-apparater är bra, om man använder hyvel efteråt..

433 Inlägg
4 november 2005
#26
turbobenz skrev:
xBjorlingx skrev:
Jag kör alltid med 95..för d är ju billigast smile

jo det tänkte jag också först! men tänk dig att du tankar 60 liter 95 oktan (ca 12.33:- i det här förbannade skatteslukande landet) = 740 sek!
men tanka 60 L 98 oktan (12.63 ungefär där jag bor) så blir det 758 sek! du tjänar 18 spänn på en full tank?!! det är ju för f-n mindre än 1½ liter bensin?!! Då tänkte jag att fan det är väl lika bra att betala de där 18 kronorna mer då och få lite bättre "effekt"+ att den går lite renare och snålare vid "normal" körning har jag hört.. men vad vet jag??  =P

Volvo/Benz Power Racing!!!

Det kanske skulle vara nå..

Maskinmontör
139 Inlägg
4 november 2005
#27
Den som hittar nånstans att OKTANTALET står för hur mycket det smörjer så kan ju säga till

Rwd 4 Fun :D

10 287 Inlägg
4 november 2005
#28
Skratta åt vad? Oktan mäter just motståndet mot tändning. Ju högre oktan - desto tuffare behandling tål bränslet innan det tänder. Sedan jämför man mot n-heptan och 2,2,4-trimetylpentan (iso oktan) som har oktan 0 resp 100.

öran


bmw750 skrev:
lapin_kulta skrev:
oktan talet har väl ingeting med smörjnigen att göra oktan talet har  att göra med hur mycket bensinen kan komprimeras innan den själv tänder

det var ju dagens största skratt...

ha ha ha ha ha ha ha ha...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
4 november 2005
#29
Sharky skrev:
Skratta åt vad? Oktan mäter just motståndet mot tändning. Ju högre oktan - desto tuffare behandling tål bränslet innan det tänder. Sedan jämför man mot n-heptan och 2,2,4-trimetylpentan (iso oktan) som har oktan 0 resp 100.

öran


bmw750 skrev:
lapin_kulta skrev:
oktan talet har väl ingeting med smörjnigen att göra oktan talet har  att göra med hur mycket bensinen kan komprimeras innan den själv tänder

det var ju dagens största skratt...

ha ha ha ha ha ha ha ha...


Göran du brukar ju skriva så fina faktarutor. Jag börjar bli trött på alla n00bs som tror att oktan endast är någon effektfaktor. Just själva oktanhalten har väl endast med självantändningsförmågan o göra lr? Sen om 98 oktanig benin även innehåller mer smörjmedel lr annat vet jag fkt inte.

Fixa en faktaruta så blir alla glada!smile

10 287 Inlägg
4 november 2005
#30
Jag kan för lite för att skriva en vettig faktaruta. Men så mycket kan vi ju slå fast att Oktan inte har ett iota (jota, minsta grekiska bokstaven, därav namnet "inte ett jota"), med energiinnehåll eller smörjegenskaper att göra.

Oktanvärde mäts med en normerad 600cc encylindrig testmotor med varierbar kompression. Sedan så är det lite labbande med MON och RON mm, men jag kan för lite för att dyka djupt utan att drunkna.

/Göran

Fkoff skrev:
Sharky skrev:
Skratta åt vad? Oktan mäter just motståndet mot tändning. Ju högre oktan - desto tuffare behandling tål bränslet innan det tänder. Sedan jämför man mot n-heptan och 2,2,4-trimetylpentan (iso oktan) som har oktan 0 resp 100.

öran


bmw750 skrev:

det var ju dagens största skratt...

ha ha ha ha ha ha ha ha...


Göran du brukar ju skriva så fina faktarutor. Jag börjar bli trött på alla n00bs som tror att oktan endast är någon effektfaktor. Just själva oktanhalten har väl endast med självantändningsförmågan o göra lr? Sen om 98 oktanig benin även innehåller mer smörjmedel lr annat vet jag fkt inte.

Fixa en faktaruta så blir alla glada!smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
4 november 2005
#31
kört min crosshoj ( Yamaha 250f (4t) -04 på både 95,98 och nu shells V-Power bensin.

Ingen effekt skillnad effektmässigt på 95,98 (rekommenderat är 98) .
Men på V-Power känns det som det gör lite allt, inbildning kanske. Saken är ju rätt svår att avgöra..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

31 Inlägg
5 november 2005
#32
varför 98a? en så ny bil behöver inte 98a...

Svar till Kirre: Nya audi a4 2.0t SKA köras på 98 oktan. Så d har inget me bilens ålder att göra!


Mek
88 Inlägg
5 november 2005
#33
Oktantalet är ett mått på bränslets förmåga att motstå självantändning och har inget med energiinnehåll att göra.

När man trimmar en motor höjer man laddtrycket (kompressionen på sugisar) och höjer tändningen. Det är det som ger effektökningen.

Med 98 oktan kan man höja dessa parametrar mer än med 95-oktanig bensin, eftersom 98 inte självantänder (knackar, spikar) lika lätt. Där ligger vinsten med att köra på 98.

Jag tycker inte att det är någon större vits att tanka bilen med annat än vad fabikanten säger. Anger fabrikanten 95 oktan som rekommenderat bränsle så är motorn rimligtvis konstruerad för detta.

Är bilen trimmad så är det som regel 98 oktan som gäller.

Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd

BMW Power
2 362 Inlägg
5 november 2005
#34
alltid 98 eller v-power .. kör jag iaf på golf 2an tongue
Senast redigerat av FugitivE (5 november 2005)

BMW, bogsering med wire :/

Ölbryggare
339 Inlägg
9 november 2005
#35
Förr i tiden var 98 oktanig bensin blyad eller blyersättningsmedel i. Och det i sin tur för att vissa bilar inte hade tillräckligt hårda ventiler eller ventillopp (kommer inte riktigt ihog vilket av dom, kanske båda till och med). Detta kallades väl i folkmun för att dom behövde extra "smörjning". Och därav verkar många tro att 98 är skonsammare mot motorn, men så är det inte direkt. Aero Saabar ska väl ha 98 oktan om man ska plocka mest hästar. Står det i min instruktionsbok iaf..

V-Power värkar ju som en fin soppa, men sammtidigt verkar lite etanoliblandning fungera bättre, MEN OBSERVERA ATT DET ÄR DEN OBJEKTIVA BEDÖMNINGEN EFTER KORTA TESTER!
Bilfabrikanterna säger något annat, och dom borde veta vad de pratar om hoppas jag.


21 761 Inlägg
9 november 2005
#36
Om man har 95 oktan i en äldre bil(70-80 tal) så brukar de IBLAND ha lättare att glödtända. Åtminstone på äldre Volvo.


Sök