2222
Sök

240 B230e

6 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
Bilen dog helt plötsligt när jag körde så jag provade att byta filter.Men nu går den igång men stannar direkt. Har kollat och den får lite bensin fram till filtret kan det vara pumpen som bara pumpar lite grann men det sitter också en tryckregulator vid pumpen...nån som vet vad som kan va fel så man vet var man ska börja......Tacksam för alla svar...

21 761 Inlägg
3 november 2005
Kolla båda pumparna och relät. Ett sätt att kolla huvudpumpen är att köra startmotorn något varv och lyssna om det surrar från pumpen när startmotorn har stannat. Relät är lätt att öppna.På kretskortet sitter två grova anslutningar för plusen, kolla om någon av dem glappar. Mitt relä glappade en gång och då lödde jag om anslutningarna, det har fungerat i flera år nu.

6 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
Bra då får jag ta och kika..sitter reläet vid pumpen eller ar dom gömt undan det bakom nån fin kopa som vanligt ????

21 761 Inlägg
4 november 2005
På min 240(86:a) sitter det bakom instrumentpanelen på förarsidan, antagligen är det grönt.

736 Inlägg
4 november 2005
För att kolla bakre pumpen (i tanken) sätt nyckeln i läge 2 (eller be någon att göra det) och lyssna i tanken genom tanklocket. Annars är det självfall mellan tanken och huvudpumpen som inte suger, därav en hjälppump i tanken. Prova annars att ställa bilen i en "kraftig" backe med nosen nedåt för att öka fallet och se om bilen startar och går då...

Reläet ska sitta bakom instrumentbrädan

677 Inlägg
4 november 2005
Kommer inte ihåg hur det är på dom där. Men det kan finnas en backventil som ska se till att all soppan inte rinner undan när bilen stått ett tag.
De brukar jävlas på 740 iaf.
Sitter i sånna fall i närheten av soppa filtret eller pumpen.

21 761 Inlägg
4 november 2005
Är lite osäker var den sitter, tryckregulatorn sitter vid pumpen har jag för mig. Bilen vägrade att starta en gång och då såg jag en stor pöl på backen under bilen, har för mig att det var slangen mellan pumpen och regulatorn som pajade.

6 Inlägg
16 november 2005
Trådstartare
det fanns ingen späning till pumpen men jag tvångskörde pumpen då funkade bilen fint.mmen nu när jag bytte ut det trasiga reläet funkar den ändå inte...

21 761 Inlägg
16 november 2005
Har du kollat säkringen?
Även om den verkar hel, byt den och prova om det funkar.
Senast redigerat av Drönirettab (16 november 2005)

21 761 Inlägg
17 november 2005
Men, vart tog limpan vägen?...... Hoppas ingen har käkat upp honom.

6 Inlägg
19 november 2005
Trådstartare
Det finns ingen spänning fram till säkringen. men den säkringen ska få spänning från tänningen kan det va nå fel där...?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
19 november 2005
kör soppa pumpen via en knapp istället.  smile  slipper man alla problem med sånt här.

Besiktningsgubben tittade lite snett på min knapp på förra vinterdundret men han gav upp ganska snabbt då de inte föreligger någon fara med å ha den dragen via en knapp då man snarare mycke snabbarae kan slå av pumpen i kaoset av en krock som exempel  smile

stilig förklaring  hehe.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

736 Inlägg
19 november 2005
Ingen spänning genom någon av säkringarna? (För tankpumpen eller huvudpumpen). Verkar faktiskt lite konstigt... det kanske finns en säkring till pumprelät? Det gör det på endel b200f. Sitter någonstans i närheten av tändspolen och styrservonbehållaren... inne i motorrummet alltså på förarsida flygeln... Vet inte om det även finns på b230e med Bosch CI... Om du har Haynesboken kolla längst upp till höger på sidan 4A*5. Annars kan jag maila en bild från boken. Det var felet på grannens Volvo 360!!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
20 november 2005
nu gör du så här..  öppna motor huven. stå mitt framför bilen. nere till höger vid batteriet sitter relä och en kopplingsdosa, där sitter även en liten flatsäkring i en hållare. denna hållaren brukar arga igen. kolla den så tror jag säkert bilen startar igen. vi bytte ut den på vår gammla rallybil i förgår, kanske du också har samma fel.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

21 761 Inlägg
20 november 2005
Jaha, går den till pumprelät. Det visste jag inte, har inget elschema.
Alltid lär man sig något nytt.

Sök