Jag märker att jag verkligen inte har nån koll på det här med billjud, men jag vill peta in lite dunka dunka i nya bilen (så folk hör när man kommer
), men så kommer ju minst 1000 frågor som jag hoppas jag kan få lite hjälp med...
...men först lite bakgrundsfakta.
jag har en huyndai accent 5d, en clarion dxz558 som lämnar 4x52W och 2 lågnivåutgångar, 4st skrapiga orginalhögtalare - 2 bak och 2 fram.
Rätta mig om jag har fel, men man delar väl in ljudet i 3 frekvensområden? höga (diskant) mellan register och låga frekvenser (bas)?
En tvåvägs-högtalare? Täcker den 2 frekvensområden? 2 valfria eller 2 förinställda?
3vägs högtalare borde väl i sånna fall täcka 3 frekvensområden?
Men 4vägshögtalare då? har dom nån hemligt 4e dimension?
Finns det 1vägs-högtalare? eller blir det en bas?
Delningsfilter? splittar dom upp ljudet så man får valfri frekvensomfång på valfri högtalare? vad är skillnaden på aktvi/passiv?
Hur funkar det med kanaler och bryggningar hit och dit på slutsteg?
Jag hade tänkt mig att sätta nya högtalare fram i dörrarna med diskanter uppe på instrumentbrädan, och antagligen en baslåda bak, eller räcker det med två rediga högtalare i hatthyllan?
Ge mig gärna nåt exempel på vilka typer av högtalare, filter och steg man ska ha vart. Inga märken och modeller, utan bara typer.
Jag har inga planer på att göra något super-elit-system, utan nåt lite mindre. Och så är det ju bra om man fortfarande kan sitta i bilen utan hörselkåpor
Så kom igen, hjälp mig nu med alla mina tusen frågor!