2894
Sök

Helt ny på ljud, hjälp med nästan allt =)

Noob
10 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#1
Jag märker att jag verkligen inte har nån koll på det här med billjud, men jag vill peta in lite dunka dunka i nya bilen (så folk hör när man kommer big_smile ), men så kommer ju minst 1000 frågor som jag hoppas jag kan få lite hjälp med...

...men först lite bakgrundsfakta.
jag har en huyndai accent 5d, en clarion dxz558 som lämnar 4x52W och 2 lågnivåutgångar, 4st skrapiga orginalhögtalare - 2 bak och 2 fram.

Rätta mig om jag har fel, men man delar väl in ljudet i 3 frekvensområden? höga (diskant) mellan register och låga frekvenser (bas)?
En tvåvägs-högtalare? Täcker den 2 frekvensområden? 2 valfria eller 2 förinställda?
3vägs högtalare borde väl i sånna fall täcka 3 frekvensområden?
Men 4vägshögtalare då? har dom nån hemligt 4e dimension?
Finns det 1vägs-högtalare? eller blir det en bas?

Delningsfilter? splittar dom upp ljudet så man får valfri frekvensomfång på valfri högtalare? vad är skillnaden på aktvi/passiv?

Hur funkar det med kanaler och bryggningar hit och dit på slutsteg?


Jag hade tänkt mig att sätta nya högtalare fram i dörrarna med diskanter uppe på instrumentbrädan, och antagligen en baslåda bak, eller räcker det med två rediga högtalare i hatthyllan?

Ge mig gärna nåt exempel på vilka typer av högtalare, filter och steg man ska ha vart. Inga märken och modeller, utan bara typer.

Jag har inga planer på att göra något super-elit-system, utan nåt lite mindre. Och så är det ju bra om man fortfarande kan sitta i bilen utan hörselkåpor lol

Så kom igen, hjälp mig nu med alla mina tusen frågor! smile

ICA-nisse
143 Inlägg
6 november 2005
#2
Om du vill ha bra bas så är det bara baslåda som gäller.. Går ju att sätta in bra 6:9or i hatthylan med ett steg, men du får aldrig det där riktiga dunket.


Driver
2 111 Inlägg
6 november 2005
#3
SpeedFirE skrev:
Om du vill ha bra bas så är det bara baslåda som gäller.. Går ju att sätta in bra 6:9or i hatthylan med ett steg, men du får aldrig det där riktiga dunket.

men 6X9 är väl det sista man ska sätta i om man sukar efter bra ljud? rä'tta mig om jag har fel. Är också gasnak ny på billjud smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

21 761 Inlägg
6 november 2005
#4
Det vanligaste är att sätta baslåda med ett eller två element i kofferten och sedan ett tvåvägssystem fram(ett bas/mellan element + diskant). Storleken på framhögtalarna beror lite på hur stora hål du har i dörrarna.
Ett lämpligt slutsteg är ett 4-kanals.

Noob
10 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Det vanligaste är att sätta baslåda med ett eller två element i kofferten och sedan ett tvåvägssystem fram(ett bas/mellan element + diskant). Storleken på framhögtalarna beror lite på hur stora hål du har i dörrarna.
Ett lämpligt slutsteg är ett 4-kanals.

sätter man inga högtalare i hatthyllan då?
sätter man både framsystemet och lådan på samma steg?
varför ska jag ha just ett 4kanals steg?

10 287 Inlägg
6 november 2005
#6
Det går att bygga på miljoner olika sätt. Men grundprincipen är som med så mycket annat: Desto enklare - desto bättre.

Att rekommendera ett fyrkanalssteg är helt enkelt för att få så lite prylar som möjligt. Då kopplar man högtalarna i framdörrarna på varsin kanal och kopplar lämpligen en baslåda på dom resterande två kanalerna. ( så kallad bryggkoppling av basen).

Vill man fortfarande ha ljud för baksätespassagerarna så kopplar man bakdörrshögtalare på din stereos inbyggda slutsteg för dom bakre kanalerna och kopplar steget via lågnivå från dom främre lågnivåutgångarna.

Mvh
Göran


AnnaE skrev:
Drönirettab skrev:
Det vanligaste är att sätta baslåda med ett eller två element i kofferten och sedan ett tvåvägssystem fram(ett bas/mellan element + diskant). Storleken på framhögtalarna beror lite på hur stora hål du har i dörrarna.
Ett lämpligt slutsteg är ett 4-kanals.

sätter man inga högtalare i hatthyllan då?
sätter man både framsystemet och lådan på samma steg?
varför ska jag ha just ett 4kanals steg?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

www.rallyshop.se
551 Inlägg
6 november 2005
#7
Ett bra framsystem och ett bra bas/slutstegs kitt är bra, sen kan du ju bygga ut ssen

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Noob
10 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#8
you lost me there...
ju mer jag försöker förstå deto snurrigare blir det lol
lite mer konkrekt, vilka sladdar på stereon är det man använder sig av? rca till steget va? måste jag använda alla fyra rca-kanalerna till ett 4kanals steg? och sen högtalarkabel från steget till respektive högtalare?
men eftersom det redan sitter högtalare så måste där ju ligga högtalarkabel, vart tar den vägen? till ISO-kontakten och sen in i stereon?

så om jag vill byta ut dom befintliga högtalarna bak så byter jag bara dom och kopplar fram+bas på steget?

Sharky skrev:
Vill man fortfarande ha ljud för baksätespassagerarna så kopplar man bakdörrshögtalare på din stereos inbyggda slutsteg för dom bakre kanalerna och kopplar steget via lågnivå från dom främre lågnivåutgångarna.

10 287 Inlägg
6 november 2005
#9
Med mitt förslag på lösning så drar man:

Två lågnivå från stereons RCA utgångar "front" till 4ch slutsteget. Dom flesta steg går att koppla så (med inbyggda filter) att man då får två kanaler till framsystem och två, bryggkopplade kanaler till en bas.

Två högtalarkablar från stegets "Front" kanaler till instrumentbrädan eller vid framdörrarna där man skarvar på befintliga högtalarkablar in i framdörrarna. Klipp högtalarkablarna till stereon eller dra ur dom och isolera dom.

Sedan om du behåller orginal dörrhögtalare bak eller skaffar nya är en pris /smak fråga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
6 november 2005
#10
AnnaE skrev:
Rätta mig om jag har fel, men man delar väl in ljudet i 3 frekvensområden? höga (diskant) mellan register och låga frekvenser (bas)?
En tvåvägs-högtalare? Täcker den 2 frekvensområden? 2 valfria eller 2 förinställda?
3vägs högtalare borde väl i sånna fall täcka 3 frekvensområden?
Men 4vägshögtalare då? har dom nån hemligt 4e dimension?
Finns det 1vägs-högtalare? eller blir det en bas?

Delningsfilter? splittar dom upp ljudet så man får valfri frekvensomfång på valfri högtalare? vad är skillnaden på aktvi/passiv?

Det där med 3 frekvensområden har du helt rätt i, alltså bas mellan och diskant.

En tvåvägshögtalare har två element: En bas som spelar både bas/mellanregister och en diskant.

Trevägshögtalare har tre element: Bas, mellan och diskant.

Fyrvägshögtalare kan vara på två olika sätt:  Bas, två mellanregister som spelar två olika områden av mellanregistret och diskant.
Eller: Bas, mellan och två diskanter som spelar olika områden av diskantregistret.

Du har också helt rätt i att delningsfiltret delar upp frekvensområdena för de olika högtalarelementen.

Skillnaden mellan passiv och aktiv är att en aktiv högtalare har en förstärkare inbyggd i högtalarlådan, man behöver alltså inget slutsteg för att driva den.
Passiv högtalare är bara högtalarelementet, utan förstärkare.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 november 2005
#11
överkurs: då har man fyra delningar, subb, midbas, mellan, högt... men det är bara överkurs... wink


10 287 Inlägg
6 november 2005
#12
Ähum....

Dvs Tre Delningar och Fyra Register.

/Göran


Xoff skrev:
överkurs: då har man fyra delningar, subb, midbas, mellan, högt... men det är bara överkurs... wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 november 2005
#13
Sharky skrev:
Ähum....

Dvs Tre Delningar och Fyra Register.

/Göran

ehh... nee, fyra delningar...


Team Tondöv
649 Inlägg
7 november 2005
#14
bmw750 skrev:
Xoff skrev:
Sharky skrev:
Ähum....

Dvs Tre Delningar och Fyra Register.

/Göran

ehh... nee, fyra delningar...

ni har bägge rätt, om man tittar ur olika synvinklar...
för att xoff tänker på ett sätt, enligt mig logiskt tänkade, o sharky med sina lite mer avancerade tankar o logiska uträkningar...
han tänker på ett annat sätt, så ni har bägge rätt...

Nepp! Sharky har rätt, inget avancerat med dom tankarna..
Delning 1 mellan sub och midbas, Delning 2 mellan midbas och mellanregister, Delning 3 mellan mellanregister och diskant.
Således; 3 delningar till 4 register!

10 287 Inlägg
7 november 2005
#15
Försök inte lura mig gossar.....

Jag har under mina år som lärare i elektronik , reglerteknik och systemteknik BANKAT in detta i många studenter så om inte min hjärna har blivit tvättsvamp helt plötsligt så vet jag exakt vad jag skriver.

Tre delningar, fyra register. Precis som Freddan skrev.

/Göran

BANK, BANK, BANK......



bmw750 skrev:
jo jo... precis... men man kan se det lite på olika sätt... så jag tycker att bägge inte är helt ute o cyklar... men det är min åsikt bara:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

305 Inlägg
8 november 2005
#16
mmm4 med 3  låter logiskt smile
Subbas (delning) Bas (delning) Mellan (delning) diskant  smile

1 vägs kallas normalt för bredbandselement   

Nja  skaffa du 1 styck Monosteg + en baslåda  kopplas på din ena lågnivå utgång (rca kabel) från din stereo till steget  som du sedan kopplar till din baslåda.

sedan skaffa ett steg till  ett 4 kanals steg .   koppla till din andra lågnivå(rca kabel)  och koppla ditt fram och baksystem till detta . + skaffa nya högtalare så du får bort de skrapiga ur din bil och i med nya smile

Har du gott om pengar  lämna in bilen så kopplar dom det åt dig . Typ BRL  eller annan liknande Bilstereo butik .


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 november 2005
#17
haha, jo... nu e jag också med på vad ni menar... =P jag tänkte lite snett. hihi... men ni förstod iaf vad jag menade... wink


6 851 Inlägg
8 november 2005
#18
Kanske bättre att hjälpa fröken med vad hon ska ha för högtalare ist. för att tjaffsa om vem som har rätt om delningen?


19 Inlägg
8 november 2005
#19
Byt ut original högtalarna till något annat att börja med, dvs. 4 element i samma storlek, lägg gärna ner lite pengar på detta.. kolla in brl.se. Dessa kör du som innan, till stereon. Du kommer inte få nån vidare bas utav detta men du kommer garanterat få finare ljud, + att du kommer kunna spela högre.

Sedan kompleterar du detta med 1-2 basar.. förslagsvis 10" då jag tycker dem låter bättre, mer snärtig bas än i 12" då det är till för musik och inte film. För att driva basarna behöver du ett slutsteg.. Köp ett 2ch steg (två kanals) om du köper två basar, köper du 1 bas kan du köpa ett monoblock som det kallas.. (en utång). brl.se som jag nämde tidigare har ofta paket med bas + slutsteg, men finns självklart andra alternativ.. 

Gör du detta så kommer du få ett bra ljud, tror inte du kommer kräva mer.. Det kommer vidrera både i och utanför bilen och det kommer låta högt men samtidigt bra tack vare de nya elementen.

Om du t.ex har 6,5" i sidorna bak i bilen, och köper par nya sådana som är 3-vägs. Kommer det förmodligen se ut såhår, Bas, Mellanregister och diskant. Vilket är bra..

Om du har frågor, Maila. Kollar sällan forumen hära..

Mvh, Olz.

kolla mitt regnr i bakspegeln pliz

Noob
10 Inlägg
9 november 2005
Trådstartare
#20
Jag tror jag börjar greppa det här nu, och jag börjar nog få en bild i skallen av hur jag tror jag ska bygga.

fast jag får inte ihop det där med watt hit och dit. jag sov på ellektionen när läraren lyriskt berättade om högtalares effekt och impedans... =/ kommer mest ihåg att verkningsgraden är löjligt låg, typ nån procent bara.

Vilka Watt är det som ska passa ihop när man parar ihop bas-steg?
för att ta några valfria produkter:
Bas: 400watt 200watt RMS. rms är nominell effekt va? (vad det nu var... *letar efter gamla el-boken*)
steg:1x800W 2ohm / 1x500W 4ohm Max

hur vet man hur stort motstånd det är i högtalarna/basen? har inte sett att det anges på så många produktbeskrivningar


Sök