3127
Sök

Någon som är kristen?

93 Inlägg
31 oktober 2007
Kyrkan gör mycket bra för många och därför är jag med, behöver inte de pengarna det kostar att vara med. Är inte direkt troende, men gillar kyrkor ändå.

Har nog inte läst all inlägg i denna tråden så detta kanske har varit med innan.
Men ni som är troende kan ni förklara dinosurierna? Om nu Adam var först så måste de funnits dinosurier efter honom, står det något i bibeln om de? Har aldrig läst den så jag vet inte men lite nyfiken.

Mvh
Magnus

blacken
31 oktober 2007
Mange_900 skrev:
Kyrkan gör mycket bra för många och därför är jag med, behöver inte de pengarna det kostar att vara med. Är inte direkt troende, men gillar kyrkor ändå.

Har nog inte läst all inlägg i denna tråden så detta kanske har varit med innan.
Men ni som är troende kan ni förklara dinosurierna? Om nu Adam var först så måste de funnits dinosurier efter honom, står det något i bibeln om de? Har aldrig läst den så jag vet inte men lite nyfiken.

Mvh
Magnus

Det står om något som heter Behemot och som tydligen lär vara en ganska så stor varelse av någon sort.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
31 oktober 2007
blacken skrev:
Rushman skrev:
Finns många olika teorier att utgå ifrån när det gäller universum. "Slå pannan i bordet" menar jag bokstavligt när muslimer sitter och tillber å bonkar huvet i bordet.

Jag menar att religion hindrar all vetenskaplig utveckling, inkapslad trångsynt tillvaro som inte leder nånstans. Iom att ni redan har förklaring till allt så behöver vi ju inte veta mer eller hur?
Det var ju inte så att Kopernikus blev hotad till livet när han ifrågasatte prästernas världsbild om att Jorden är världens mitt. Vilket han sen överbevisa. Det var väl inte så Gud tänkte?
Nej ni anpassar historien, och med tiden kommer vartenda utav era sagor överbevisas med vetenskap, vi är redan på god väg.

Darwin du vet, han var djupt troende. han ville överbrygga mellan "vetenskapen" och sin tro. därifrån så kommer evolutionsteorin. ( som för övrigt fortfarande är teorier). Det finns inget i den kristna läran som förbjuder vare sig forskning eller vetenskap. Just det specifika fallet med Kopernikus så måste du ändå förstå att dom som trackade honom inte hade så mycket med den kristna läran att göra. Många vetenskapsmän och kvinnor är också troende djupt troende. Och nej "vi" anpassar inte historien.

Okej, söker än en gång svar på frågan jag ställt ett par gånger innan.

Fakta: Enligt bibeln hette den första människan på Jorden "Adam"
Detta har man senare, efter lusläsning insett är fel! Det står att han VAR Adam, vilket är hebreiska för människa, står inget om något namn. Ulf Ivar Nilsson har även skrivit om detta. Tycker inte du att man kan påstå att lite av de kristnas historia e lite utav en miss där?

Sky´s the limit...

93 Inlägg
31 oktober 2007
blacken skrev:
Mange_900 skrev:

Mvh
Magnus

Det står om något som heter Behemot och som tydligen lär vara en ganska så stor varelse av någon sort.

oki, tycker det borde stå lite mer om dinosurierna, var ju rätt stora och många olika arter, svårt att missa wink

2 751 Inlägg
31 oktober 2007
hehe i skolan fick ja inte ens en konfirmations lapp för dom trodde ja var muslim för att jag är invandrare HAHAHAHAH

Who Djaa bless no man curse

Evolution Garage
1 299 Inlägg
31 oktober 2007
Mange_900 skrev:
blacken skrev:
Mange_900 skrev:

Mvh
Magnus

oki, tycker det borde stå lite mer om dinosurierna, var ju rätt stora och många olika arter, svårt att missa wink

Jo och dom fanns på jorden i 165(?) miljoner år, jorden är 4,5 miljard år gammal, det har alltså funnits människor så länge... Undrar hur dom kom överens me dinosaurierna ^^
Behemot är en mytologisk varelse som tros leva upp i bergen och täckt av päls, någon typ av motsvarighet tills snömannen.

Bibeln har alltså missat Dinosauriernas världsherravälde här på jorden... Antingen var det för att dom inte hade kunskap om vilka varelser som tidigare fanns, å nästan gjort bort sig lite där... Eller oxå så finns det ett "högre syfte" som bara Gud förstår, det är nämligen så de brukar låta.

Dinosauriernas tid här på jorden, har med kol-14 metoden bekräftats fått ett tvärt slut för ca: 65 miljoner år sedan om jag inte minns fel. Meteor, istid, vulkanutbrott. Vem vet? I vilket fall som helst så va de ju Gud som låg bakom detta, väldigt barmhärtig kille, som utrotar 96% av hela världen bara sådär... han hade väl tråkigt.

Förresten... Vi har ju haft ett antal istider under dom 4,5 miljarder år Jorden funnits, blev inte de bra kallt För Adam (eller vad han nu kan tänkas heta) och Eva som Strutta runt med endast ett fikonlöv?
Senast redigerat av Rushman (31 oktober 2007)

Sky´s the limit...

1 997 Inlägg
31 oktober 2007
Rushman skrev:
blacken skrev:
Rushman skrev:
Finns många olika teorier att utgå ifrån när det gäller universum. "Slå pannan i bordet" menar jag bokstavligt när muslimer sitter och tillber å bonkar huvet i bordet.

Jag menar att religion hindrar all vetenskaplig utveckling, inkapslad trångsynt tillvaro som inte leder nånstans. Iom att ni redan har förklaring till allt så behöver vi ju inte veta mer eller hur?
Det var ju inte så att Kopernikus blev hotad till livet när han ifrågasatte prästernas världsbild om att Jorden är världens mitt. Vilket han sen överbevisa. Det var väl inte så Gud tänkte?
Nej ni anpassar historien, och med tiden kommer vartenda utav era sagor överbevisas med vetenskap, vi är redan på god väg.

Darwin du vet, han var djupt troende. han ville överbrygga mellan "vetenskapen" och sin tro. därifrån så kommer evolutionsteorin. ( som för övrigt fortfarande är teorier). Det finns inget i den kristna läran som förbjuder vare sig forskning eller vetenskap. Just det specifika fallet med Kopernikus så måste du ändå förstå att dom som trackade honom inte hade så mycket med den kristna läran att göra. Många vetenskapsmän och kvinnor är också troende djupt troende. Och nej "vi" anpassar inte historien.

Detta har man senare, efter lusläsning insett är fel! Det står att han VAR Adam, vilket är hebreiska för människa, står inget om något namn. Ulf Ivar Nilsson har även skrivit om detta. Tycker inte du att man kan påstå att lite av de kristnas historia e lite utav en miss där?

Adam betyder människa för på hebreeiska så heter man inte bara, det betyder faktiskt något vårt namn också. Så är det också idag om du stöter på någon från Israel, han vill inte bara veta vad du heter utan vad det betyder för det säger något om dig som person, och det var just det Adam var, människa.
Att folk vill hitta fel i Bibeln, genom hårklyverier har varit vanligt genom hela historien. Men om man ser till "anklagelserna" märker man att det just är en lek med ord för att kunna tolka det som fel. Man måste läsa ordet i ordets sammanhang.
Jag tycker det är intressant att du ställer frågor och vill veta mer om Bibeln.

Om du vill och har tid över kan du gå in på: http://www.genesis.nu/ och http://www.matsmolen.se/index.php?sida=6 för att läsa fakta du inte får höra i skolan, eftersom det skulle rubba det alla "vet". Det bygger på teorier som blivit sanningar, genom att basera på andra teorier. Man bygger ett luftslott genom att bygga upp teorier på påhittade fakta. Här kan du bland annat läsa om alla "fynd" som skulle bevisa att vi bland annat kommer från apor, som försvunnit när andra forskare velat titta på fynden. I flera fall har forskaren själv byggt upp en modell antingen av ben från aligatorer, apor och människor. Eller hittat en skalle, som förövrigt fullständigt liknar nu levande inuiter och aboriginier och påstått att de kommer från något slags mellanstadium. Men fakta är att det inte finns en enda mellanform i vare sig fossil eller ben, bland de miljoner fynd som man faktiskt har hittat.
Men som sagt är du intresserad av sanningen, eller av ett annat perspektiv du kanske inte tänkt på innan. Läs på länkarna ovan. Gud välsigne dig!

16 197 Inlägg
31 oktober 2007
att tro på de som står i bibeln e lika puckat som att tro på de som står i alla "kärring tidningar"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
31 oktober 2007
Galad8 skrev:
Rushman skrev:
blacken skrev:

Adam betyder människa för på hebreeiska så heter man inte bara, det betyder faktiskt något vårt namn också. Så är det också idag om du stöter på någon från Israel, han vill inte bara veta vad du heter utan vad det betyder för det säger något om dig som person, och det var just det Adam var, människa.
Att folk vill hitta fel i Bibeln, genom hårklyverier har varit vanligt genom hela historien. Men om man ser till "anklagelserna" märker man att det just är en lek med ord för att kunna tolka det som fel. Man måste läsa ordet i ordets sammanhang.

Om du vill och har tid över kan du gå in på: http://www.genesis.nu/ och http://www.matsmolen.se/index.php?sida=6 för att läsa fakta du inte får höra i skolan, eftersom det skulle rubba det alla "vet". Det bygger på teorier som blivit sanningar, genom att basera på andra teorier. Man bygger ett luftslott genom att bygga upp teorier på påhittade fakta. Här kan du bland annat läsa om alla "fynd" som skulle bevisa att vi bland annat kommer från apor, som försvunnit när andra forskare velat titta på fynden. I flera fall har forskaren själv byggt upp en modell antingen av ben från aligatorer, apor och människor. Eller hittat en skalle, som förövrigt fullständigt liknar nu levande inuiter och aboriginier och påstått att de kommer från något slags mellanstadium. Men fakta är att det inte finns en enda mellanform i vare sig fossil eller ben, bland de miljoner fynd som man faktiskt har hittat.
Men som sagt är du intresserad av sanningen, eller av ett annat perspektiv du kanske inte tänkt på innan. Läs på länkarna ovan. Gud välsigne dig!

Vad säger att de länkarna leder till sidor som innehåller sanningen?!
Även den så kallade faktan kan ju vara totalt förvrängd....

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

blacken
31 oktober 2007
"Behemot är en mytologisk varelse som tros leva upp i bergen och täckt av päls, någon typ av motsvarighet tills snömannen"
Inte helt rätt för i texten så står det " se behemot den store, hans ben är som jättelika cedrar"  inte ett skvatt om päls.

1 997 Inlägg
31 oktober 2007
HardcoreHunny skrev:
Galad8 skrev:
Rushman skrev:

Vad säger att de länkarna leder till sidor som innehåller sanningen?!
Även den så kallade faktan kan ju vara totalt förvrängd....

Det är väldigt svårt att ändra uppfattning i en fråga, speciellt när det sitter så djupt rotat i oss. Vi har matats som fågelungar sen barnsben av media och skola om evolution i makroformat, trots att vi endast har bevis på mikroevolution.. och att det inte finns någon Gud. Vem står bakom det? Djävulen.

Hans bästa knep är inte längre att skrämma folk bort från Jesus genom förföljelse och lidande (men det kommer i den yttersta tiden). Hans bästa knep är att låtsas om som om han inte fanns.

Vi luras in i en lunk där man "tar en dag i sänder" och man ska inte bry sig så mycket om vad som händer sedan. Förut dog mormor och farfar hemma på kökssoffan, nu har knappt nån sett någon dö och lämna jordelivet...man gömmer sig för att vi alla ska dö, mest prylar när han dör vinner eller möjligtvis vill man maximera sin "lycka" innan man dör...

Du får gärna läsa, eller fråga mig mer om kluriga frågor så ska jag svara utifrån Guds ord och andra fakta. Man kan inte avfärda något som man inte vet något om... Det är helt förståeligt att du är skeptisk men jag ber dig att i alla fall ge det en ärlig chans.

Där finns förresten svar på dinosarierna och kol-14 med mera..  smile

blacken
31 oktober 2007
n0b0dy_ skrev:
hehe i skolan fick ja inte ens en konfirmations lapp för dom trodde ja var muslim för att jag är invandrare HAHAHAHAH

Vilka muppar smile

blacken
31 oktober 2007
evilaudio skrev:
att tro på de som står i bibeln e lika puckat som att tro på de som står i alla "kärring tidningar"..

Tack för det, nu är man en puckad kärring också. Sjysst allså lollolcool

Evolution Garage
1 299 Inlägg
31 oktober 2007
blacken skrev:
"Behemot är en mytologisk varelse som tros leva upp i bergen och täckt av päls, någon typ av motsvarighet tills snömannen"
Inte helt rätt för i texten så står det " se behemot den store, hans ben är som jättelika cedrar"  inte ett skvatt om päls.

Nej men varenda återskapelse av Behemoth är tecknad med päls även utav religiösa.
Inte är han någon dinosaurie i alla fall. Fortfarande nyfiken på dinosauriebiten...

Sky´s the limit...

1 072 Inlägg
31 oktober 2007
Skön gång ni har fått idenna tråd. Fortsätt och ni har löst gåtan gratis åt forskarna smile

1 997 Inlägg
31 oktober 2007
blacken skrev:
evilaudio skrev:

Tack för det, nu är man en puckad kärring också. Sjysst allså lollolcool

Jo, då är vi 2 då. lol

Evolution Garage
1 299 Inlägg
31 oktober 2007
sik skrev:
Skön gång ni har fått idenna tråd. Fortsätt och ni har löst gåtan gratis åt forskarna smile

Egentligen träffar du exakt min poäng...

Adam eller inte, dinosaurier, ursprung whatever. Religiösa har en bok att vända sig till för att(enligt sig själva) finna alla svar. Inget vilja, inget behov av att forska vidare i världens stora gåtor.

Människans styrka (och svaghet) är tendensen att aldrig bli nöjd enligt mig. Hade vi vart nöjda med att gå, hade bilar inte funnits. Hade vi nöjt oss med att göra en sak i taget hade vi inte utvecklat massproduktion. Anledningen till att människor är före alla andra djur, är för att vi använder våran hjärna. Med en bibel som ursäkt behöver vi inte längre göra det.
Senast redigerat av Rushman (31 oktober 2007)

Sky´s the limit...

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
31 oktober 2007
nu börjar det blir riktigt intressant här smile

BTW behemot är ju ett riktigt hårt metall-band och ingen varelse som är hårig big_smile *skämt*

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

blacken
31 oktober 2007
Rushman skrev:
blacken skrev:

Nej men varenda återskapelse av Behemoth är tecknad med päls även utav religiösa.
Inte är han någon dinosaurie i alla fall. Fortfarande nyfiken på dinosauriebiten...

okej då vad tror du leviathan är för något då?. För du måste ta i beräkningen att tiden mellan ifrån det skrevs och tiden då det ideologiserades på bild är ganska lång. Ta bilden på Jesus till exempel jag har ännu inte sett en någorlunda korrekt avbildning av densamme.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
31 oktober 2007
blacken skrev:
Rushman skrev:
blacken skrev:

okej då vad tror du leviathan är för något då?. För du måste ta i beräkningen att tiden mellan ifrån det skrevs och tiden då det ideologiserades på bild är ganska lång. Ta bilden på Jesus till exempel jag har ännu inte sett en någorlunda korrekt avbildning av densamme.

Jadu, skulle gissa på en val. Om man bortser från alla "upphottade" bilder på monster å dyl. å tittar på de gamla mest ursprungliga bilderna så vågar jag nästan påstå att det är en val som beskrivs.

http://www.keiththompsonart.com/images/ … iathan.jpg

Sky´s the limit...

Sök