Rushman skrev:
blacken skrev:
Rushman skrev:
Finns många olika teorier att utgå ifrån när det gäller universum. "Slå pannan i bordet" menar jag bokstavligt när muslimer sitter och tillber å bonkar huvet i bordet.
Jag menar att religion hindrar all vetenskaplig utveckling, inkapslad trångsynt tillvaro som inte leder nånstans. Iom att ni redan har förklaring till allt så behöver vi ju inte veta mer eller hur?
Det var ju inte så att Kopernikus blev hotad till livet när han ifrågasatte prästernas världsbild om att Jorden är världens mitt. Vilket han sen överbevisa. Det var väl inte så Gud tänkte?
Nej ni anpassar historien, och med tiden kommer vartenda utav era sagor överbevisas med vetenskap, vi är redan på god väg.
Darwin du vet, han var djupt troende. han ville överbrygga mellan "vetenskapen" och sin tro. därifrån så kommer evolutionsteorin. ( som för övrigt fortfarande är teorier). Det finns inget i den kristna läran som förbjuder vare sig forskning eller vetenskap. Just det specifika fallet med Kopernikus så måste du ändå förstå att dom som trackade honom inte hade så mycket med den kristna läran att göra. Många vetenskapsmän och kvinnor är också troende djupt troende. Och nej "vi" anpassar inte historien.
Okej, söker än en gång svar på frågan jag ställt ett par gånger innan.
Fakta: Enligt bibeln hette den första människan på Jorden "Adam"
Detta har man senare, efter lusläsning insett är fel! Det står att han VAR Adam, vilket är hebreiska för människa, står inget om något namn. Ulf Ivar Nilsson har även skrivit om detta. Tycker inte du att man kan påstå att lite av de kristnas historia e lite utav en miss där?
Adam betyder människa för på hebreeiska så heter man inte bara, det betyder faktiskt något vårt namn också. Så är det också idag om du stöter på någon från Israel, han vill inte bara veta vad du heter utan vad det betyder för det säger något om dig som person, och det var just det Adam var, människa.
Att folk vill hitta fel i Bibeln, genom hårklyverier har varit vanligt genom hela historien. Men om man ser till "anklagelserna" märker man att det just är en lek med ord för att kunna tolka det som fel. Man måste läsa ordet i ordets sammanhang.
Jag tycker det är intressant att du ställer frågor och vill veta mer om Bibeln.
Om du vill och har tid över kan du gå in på:
http://www.genesis.nu/ och
http://www.matsmolen.se/index.php?sida=6 för att läsa fakta du inte får höra i skolan, eftersom det skulle rubba det alla "vet". Det bygger på teorier som blivit sanningar, genom att basera på andra teorier. Man bygger ett luftslott genom att bygga upp teorier på påhittade fakta. Här kan du bland annat läsa om alla "fynd" som skulle bevisa att vi bland annat kommer från apor, som försvunnit när andra forskare velat titta på fynden. I flera fall har forskaren själv byggt upp en modell antingen av ben från aligatorer, apor och människor. Eller hittat en skalle, som förövrigt fullständigt liknar nu levande inuiter och aboriginier och påstått att de kommer från något slags mellanstadium. Men fakta är att det inte finns en enda mellanform i vare sig fossil eller ben, bland de miljoner fynd som man faktiskt har hittat.
Men som sagt är du intresserad av sanningen, eller av ett annat perspektiv du kanske inte tänkt på innan. Läs på länkarna ovan. Gud välsigne dig!