3788
Sök

RWD-konvertera en Saab?

4 299 Inlägg
1 november 2007
Mechanimal skrev:
Om det finns någon på garaget som känner/vet någon som varit med om/vet någon som gör "fyrkrafs" eller bakhjulskonverteringar på Saab eller andra typiska FWD-bilar; hör gärna av er!

Tror jag har sett en tråd på Saab turbo club som bygger om en saab till bakhjulsdrift. Kolla där så kanske du kan få tips av honom sen wink

348 Inlägg
1 november 2007
KAn tyvärr inte jälpa topic skaparen.

Men jag läser och hör att folk vet en del RWD Saabar, någon som kan länka till någon? För det enda jag har hittat är 4WD, och dom är få.

Smålänning
7 887 Inlägg
1 november 2007
Låter som en kul idé, och finns pengarna så är det fullt möjligt tongue

Kom precis på att min modell är som klippt och skuren för RWD big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

79 Inlägg
1 november 2007
Angående motor och växellåda så ska tydligen någon BMW växellåda passa välldigt bra mot någon saab motor (är rädd för att det kan ha varit någon 9000 motor). Jag minns inte hur det var nu för det var ett tagsen jag damsög internet efter saab fakta. Men sök på google så ska du nog kunna hitta!
Senast redigerat av Badass (1 november 2007)

2 164 Inlägg
1 november 2007
De är Kort motorerna som funkar mot BMW lådorna men de är Inte nån perfekt passning som med opel lådorna från Omega och då dom 4 cylindriga motorerna.
Sen kan de finnas en möjlighet att bygga in 4WD istället.
Men de blir nog väldigt speciellt.

MVH

F

"Unloaded"
1 557 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
Ok folket; det jobbiga med detta är min finansiella bit, pengar finns inte i överflöd, och det skulle bli ett banklån samt några tusen i månaden av egen lön till projektet(förutsatt att det blir av). Om jag inte lyckas få ett lån på 200-250 tusen, vilket jag inte heller forskat i än, men den forskningen ska ske så snart jag får nytt kontrakt från mitt jobb.

Har kollat lite på Lowbudgetrides, en kille som bygger en 9-5a med RWD, satt motorn bak(en 9000-motor, 2.3 -16ventilare). Men det jag vill göra är att kvar motorn fram, och ha drivning bak/alternativt konstant 4WD, vad som blir billigast ;D så alltså en FR-bil med målet 400 häst för vardagligt bruk(och RACE, och köra på bana osv.) som har en bra balans/viktfördelning. Det jobbiga är att inte så många har tacklat just 9-5an.

900/9000 finns det några stycken, men inte många 9-5or. + Det blir mer originellt
- Det blir svårare och dyrare pga mindre know-how/mindre info att få.

Läste också att KLracing säljer bmw-låde-adaptrar för 9000-motorer, visste inte att RWD inom saabvärlden var så här "utforskat" redan, men det är positivt. Har dock inget garage att hållas i ifall detta projekt blir av. Hmm. Mycket om och men. Mycket "borde jag verkligen". Det här vore askul att genomföra, men tid och pengar vet jag inte ifall det räcker till riktigt. Skulle det kanske gå att få sponsor-avtal med firmor som hjälper en med lite delar etc, lite rabatter osv så kanske det kan gå att genomföra.

Nej nu ska jag återgå till jobbet. Fundera lite mer på detta mysterium. Keep the replies coming!

"When innovation meets passion!"

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
1 november 2007
Mechanimal skrev:
Ok folket; det jobbiga med detta är min finansiella bit, pengar finns inte i överflöd, och det skulle bli ett banklån samt några tusen i månaden av egen lön till projektet(förutsatt att det blir av). Om jag inte lyckas få ett lån på 200-250 tusen, vilket jag inte heller forskat i än, men den forskningen ska ske så snart jag får nytt kontrakt från mitt jobb...

...Nej nu ska jag återgå till jobbet. Fundera lite mer på detta mysterium. Keep the replies coming!

Borde inte behöva bli så dyrt.

Släng ut skiten och sälj, dvs motor + vxllåda, turbo osv.
Köp en v8 bigblock, automatlåda, kardan och bakaxel.

Uppgradera senare med hål i huven och kompressor om du inte skulle bli nöjd.
Saab som sålt sin själ på att bygga framhjulsdrivet, låt inte saabdelarna medverka till bakhjulsdrift och kätteri wink
Bygg med V8 istället.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Sök