3505
Sök

kapade fjädrar = problem med besiktning ?

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
6 november 2007
#21
Sen har vi ett problem till när det gäller sänkning fram! Du måste lyfta hela framvagnen för att det skall vara OK,du kan kapa och de sitter men när du kommer när till SBP så är de lösa. Detta gäller alltså när man lyfter ena sidan i taget och kapar, krängningsstaget vrider lite så att det blir fel men när man lyfter bägge sidor så visar det rätt! Svetsa i koppen gillar definitivt inte SBP för det kan skada mer än göra nytta i koppen! Bättre att trä dit en slangklämma under besiktning! Under vanlig körning så behöver man inte ha en slangklämma. Sällan man lyfter framvagnen under färd så pass att de skulle kunna lossa och komma fel! Jag var så seriös så jag tog oljedämpare och svarvade ner och gängade om dessa så satt fjädern där! Testa inte på gasdämpare bara, blir ett jävla liv i garaget! Sicken smäll!

-Mike-

57 Inlägg
26 november 2007
#22
Jag har kapade sänkfjädrar på min 740, och det går finemang med slangklämmare! dom håller med smile

1 062 Inlägg
26 november 2007
#23
liljemark skrev:
speedfreak racing skrev:
Att sätta slangklämmor som folk säger funkar! Vet massa folk som gjort de..

hur sätter man klämmorna då ? nere i skålen så fjädern inte åker med upp när man höjer =?

japp  i skålen så fjädrarna inte åker upp när man hissar upp bilen
Senast redigerat av Ricky (26 november 2007)

102 Inlägg
2 december 2007
#24
loppa fast fjädern lite lätt i talriken så dom ser att den sitter "fast" ..då klagar dom inte..men svetsa inte för mycket för då blir bara biggih när du ska få loss det tongue ..men en liten fog på 1 cm typ..hade jag på min å de va allatiders tyckte dom tongue

207 Inlägg
3 december 2007
#25
jag besikta min för 2 veckor sedan på genomslagsgummin med fastsvetsade fjädrar.

DIESEL är fränt
28 Inlägg
4 december 2007
#26
Sexyicecube skrev:
skylinx skrev:
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".

Lät som en dum, dålig & farlig idé att sätta slangklämmor!

Nä, kapa fjädrarna ett varv du, efter ett tag kommer ju ändå fjädern att sjunka ihop lite och som tidigare talare skrev så kanske du ska satsa på nya bak också wink

fan en volvo 700a? kapa på bara 2,5 - 3 varv är inga problem. å slangklämmor is the shit.
besiktingsgubben tipsa till o med att man skulle ha det för att få dom å sitta kvar...

köp aldrig en sänkningssats när vikelslip finnes..


41 Inlägg
5 december 2007
#27
du kan värma fjädrarna så att dom sjunker ihop! då slpper du kapa o därmed inga problm på besiktningen.

gasar tills d rasar;)

Rapidoz
688 Inlägg
7 december 2007
#28
varför kapa fram och tillbaka istället för att köpa en sänkningssats?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
12 december 2007
#29
Muz skrev:
Besiktade idag och det gick åt helvete...

"Fjäder, fram, båda sidor, för kort (risk att komma ur läge)"

Men det är som dom säger, det går igenom om dom sitter kvar och det gjorde inte mina ;P

svetsa fast dom, gjorde ja på min


582 Inlägg
12 december 2007
#30
Som besiktningsmannen sa till mig när jag körde in Focus kombin: Dom hänger ju mé iallafall! Tycker att det var rätt bra betyg cool

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Konsult
1 247 Inlägg
12 december 2007
#31
Skulle ju inte svetsat fast mina då härdningen skiter sig i fjädern, visst är det upp till dig för bes. gubbarna säger inget om det. Slangklämmor är nog den lösningen som fungerar absolut bäst...


study
772 Inlägg
12 december 2007
#32
sluta drick en helg och oj du har råd med nya fjädrar ojdå.

skaffa nya fjädrar istället. eller jackar ni kolven också och portar insuget.

YeahLow_88
4 januari 2008
#33
speedfreak racing skrev:
Att sätta slangklämmor som folk säger funkar! Vet massa folk som gjort de..

de funkar skit bra smile

582 Inlägg
4 januari 2008
#34
moose46019 skrev:
sluta drick en helg och oj du har råd med nya fjädrar ojdå.

skaffa nya fjädrar istället. eller jackar ni kolven också och portar insuget.

Självklart jackar jag kolven i en 4-takts motor med toppmatning då blir det ju skitbra obalans i kolven :roll Eller menar du en lucka i kolvtoppen så man slipper allt onödigt motstånd i form av kompression? roll jo det gör jag på alla mina bilar strax efter jag har kapat fjädrarna o portat insuget lollol

Ha det bäst! m.v.h Kolvjackar´n cool

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

688 Inlägg
4 januari 2008
#35
varför ens komma på tanken att kapa fjädrar?? själv skulle jag byta bakfjädrarna iställe... då slipper man fundera ut hur man ska fästa dom kapade fjäder helveten i skålarna på bästa sätt så man klarar besiktningen....


1 878 Inlägg
4 januari 2008
#36
hade kapade fjädrar på min 740, utan då satte jag fast dem med avgas klämmor, sedan vart de klart.


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 januari 2008
#37
Avgasklämmor är inte fel smile Värmer man eller svetsar fast fjädrarna så ändras härdningen som Tagg3n skrev. Och de kan bli mjukare än innan eller rent av gå av wink


342 Inlägg
4 januari 2008
#38
varför kapa så mkt att fjädrarna inte ligger i spänn.. fram går det kapa minst 2½ varv utan problem.. bak e desto värre men där sätter man bara en slangklämma eller avgasklämma...  då e besiktningen inga problem heller...


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 januari 2008
#39
För att det är snyggt wink Men alla tycker ju inte likadant, och tur är ju det.


Wallraff
319 Inlägg
10 januari 2008
#40
Lånar tråden lite.. besiktningsmannen slog ju på fjäderbenen för att kolla rost och sånt, är det ok att göra ett hål då? måste ju ha det för att kunna sätta fast med klämmor och liknande så de inte lämnar skålen. ska in på bes helst imorn!tongue
Senast redigerat av Muz (10 januari 2008)



Sök