4358
Sök

Tankar om seriös trimning volvo 760 Tic!

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2007
#21
volvo_18_tum skrev:
får man ba nyfiken fråga va kör du då med för grejor?smile visst för de kostar men de kostar knappt 2,5l volvo 4a:S

tja, kostnaden för en Röd 4:a är snarlik.

det rullar på om man skall bearbeta delarna lite här och var.

T4 motor att bygga på
Total renovering T4 med ny oljepump vattenpump mm.
Verdi stakar
Bearbetning kolvar (kylhål, ventilurtag)
Bearbetning topp (portning in/ut, större ventiler in/ut, mirafräsning, planing)
850svänghjul med koppling som orkar.


Samma sak för en Röd-motor, det går att ta genvägar med billigare prylar rakt igenom helt klart.... men vill man det i en "seriös trimmning av 740 till 450hk"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Diktator
433 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#22
Har redan en fixat topp som bara väntar på montering, därav bara en kraftigare topplockspackning. Har som sagt tagit upp att jag självklart ska byta kolvar och stakar samt helrenovera motorn. Annan soppapump är en självklarhet. Men tanken med den här tråden var endast motor, Inte chassi samt drivning, Det löser jag senare. Jag vet att det är mycket som ska till innan jag kan få ner motorn i ett schysst chassi, men det tar jag allt eftersom, tänkte börja med motortrimningen..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

10 287 Inlägg
10 november 2007
#23
Vad sitter i den toppen i form av ventiler och kam?

Du vet att du har en av dom mest erfarna Volvotrimmarna (rödblocksmotorer) i Knivsta. (Min garagepolare TTR Stefan).
PM:a mig så kan du få hans telefonnummer så kan du ringa och snacka med honom och få tips.
Han har även turboaggregat samt massor med grejor till rödblockare.

/Göran

Micke754 skrev:
Har redan en fixat topp som bara väntar på montering, därav bara en kraftigare topplockspackning. Har som sagt tagit upp att jag självklart ska byta kolvar och stakar samt helrenovera motorn. Annan soppapump är en självklarhet. Men tanken med den här tråden var endast motor, Inte chassi samt drivning, Det löser jag senare. Jag vet att det är mycket som ska till innan jag kan få ner motorn i ett schysst chassi, men det tar jag allt eftersom, tänkte börja med motortrimningen..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Diktator
433 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#24
Det sitter orginalventiler i den, samt en volvo A-kam. Däremot är ventilsäterna omfrästa 45 grader (som rallytopparna. Samt planad.. Ska eventuellt försöka få den portad också.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

10 287 Inlägg
10 november 2007
#25
530 eller 531 topp?

I vilket fall som helst så duger varken A-kam eller orginalventiler på långa vägar om du skall upp över 400Hkr. För 450Hkr så behöver du klara av att varva runt 7000rpm och då behövs en T5 kam och helt andra ventilfjädrar samt större ventiler typ 48/38.6 eller liknande samt en hel del grävande i toppen.
A-kam och orginalventiler/fjädrar är väl ok upp till typ 250Hkr. Inte mer.

Och seriöst. Har du inte möjlighet att lägga ner mellan 80 - 100.000 så börja inte ens med projektet. Nöj dig med en "sniktrimning" på runt 280-300Hkr för dit är det "enkelt".
Jag vet att du vill diskutera motorn i denna tråd men skall du upp över 400Hkr så måste du börja i andra änden, dvs transmission, hjulupphängning, stol, bur och bromsar, för annars kommer du aldrig att ha varken råd eller tid att göra det när motorn är klar och då kör du ihjäl dig om grejorna håller så långt. 450Hkr i en 740/760 bryter på nåt så in i helvete. ( Vi pratar alltså 3kg/hkr i en 25 år gammal bil med stel bakaxel. Jämför med tex en trimmad Audi RS6 på två ton med 650Hkr och där har du väghållning för att klara av det och ändå så skiter man ner sig)

/Göran

Micke754 skrev:
Det sitter orginalventiler i den, samt en volvo A-kam. Däremot är ventilsäterna omfrästa 45 grader (som rallytopparna. Samt planad.. Ska eventuellt försöka få den portad också.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 004 Inlägg
10 november 2007
#26
Sharky skrev:
530 eller 531 topp?

I vilket fall som helst så duger varken A-kam eller orginalventiler på långa vägar om du skall upp över 400Hkr. För 450Hkr så behöver du klara av att varva runt 7000rpm och då behövs en T5 kam och helt andra ventilfjädrar samt större ventiler typ 48/38.6 eller liknande samt en hel del grävande i toppen.
A-kam och orginalventiler/fjädrar är väl ok upp till typ 250Hkr. Inte mer.

/Göran

Micke754 skrev:
Det sitter orginalventiler i den, samt en volvo A-kam. Däremot är ventilsäterna omfrästa 45 grader (som rallytopparna. Samt planad.. Ska eventuellt försöka få den portad också.


funkar fint med 531 och dubbla fjädrar och en hysterisk kam....
Senast redigerat av 262turbo (10 november 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Diktator
433 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#27
Jo, som skrivet så tänkte jag ju byta till dubbla ventilfjädrar. Kanske ska låta bli att trimma upp den gamla sunkhögen och lägga pengarna på en modernare bil sålänge. Hjälp mig att lägga upp lite "snik" grejer till 300hk då? Lite löst räknat så har jag nog ca 210-220hk i den nu med chipp, 3" system, öppet filter, saab 9000 IC och 1 bar laddtryck. Sen ska jag på med den andra toppen med A kammen i. Det lär ju ge lite mer. Vad mer kan tänkas behövas för ca 300hk? Förutom större turbo?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

486 Inlägg
10 november 2007
#28
Detta e min nuvarande spec. Bromsat 290hk/460nm vid 1.5bar och på Etanol i Autotechs Rototest bänk. Å den brukar inte visa några glädjesiffror...roll

Motor: B230FT från 940 turbo -94. Orginal botten, Orginal topp med kg t2 kam. Orginal grenrör. Insug mod. med utag för MAP-sensor. Annan själlägesgivare. Gröna R(968) spridare. Mitshu 16T från S60T5. Bosch 044  pump med catchtank i bagaget och 850 turbo pump i tanken. Större bränslerör (slang) 8mm inv. Avledd vevhusvent. Klämd orginal bränsletrycks regulator, 4,4 bars bränsletryck. 3-tums avgas. Nira i3 motorstyrning. Iveco intercooler, E 85.

Den lämnade 265hk/360nm på 95oktan.


// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

10 287 Inlägg
10 november 2007
#29
Bra recept. Jag bromsade 280 en gång i tiden med bra precis samma koncept fast dock med orginal intercooler och med en 531 (milt portad) topp.
Och det är hit upp, ca 280 -300Hkr, som det är "enkelt" och "billigt".

/Göran

Tomas_H skrev:
Detta e min nuvarande spec. Bromsat 290hk/460nm vid 1.5bar och på Etanol i Autotechs Rototest bänk. Å den brukar inte visa några glädjesiffror...roll

Motor: B230FT från 940 turbo -94. Orginal botten, Orginal topp med kg t2 kam. Orginal grenrör. Insug mod. med utag för MAP-sensor. Annan själlägesgivare. Gröna R(968) spridare. Mitshu 16T från S60T5. Bosch 044  pump med catchtank i bagaget och 850 turbo pump i tanken. Större bränslerör (slang) 8mm inv. Avledd vevhusvent. Klämd orginal bränsletrycks regulator, 4,4 bars bränsletryck. 3-tums avgas. Nira i3 motorstyrning. Iveco intercooler, E 85.

Den lämnade 265hk/360nm på 95oktan.


// Tomas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Diktator
433 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#30
Tackar tackar, där fick man några nyttiga tips, big_smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#31
funderar dock, Nira i3.. är det ett måste tror ni? Jag är visserligen sugen på att köpa det ändå för man kan ju plocka ur det å ha till nästa bil också. Men iaf. vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på sunk40n. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?

300 Inlägg
11 november 2007
#32
får man fråga var du hade tänkt å andvända dina 450hk till? dom flästa som ska trimma sina bilar vill ju ha över 1000hk när dom åker runt 100 nu men dom vet inte hur de är att ratta en bil som är helt vild när de börja närma sig ladd.. ska du drifta så räcker de nästan med 200hk å svets diff.. eller är du siffre kåt? jag menar bara de att sätt ihop en motor i din budget å se vad de blir för hk antal.. å sen volvo 5'an är ju dyrare grejer till än en rödblockare å sen kom oljekylda kolvar redan sent 93 på Ft å standard på 94'a Fk. Å föresten hur mycket är den toppen planad du har? du ska ju inte ha sug komp i en turbo..


Diktator
433 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#33
Köra wtt och annat blackrace bland annat.. Självklart drifta också, big_smile Men som sagt tidigare i tråden så nöjer jag mig nog med något snik vid närmare eftertanke, Runt 300hk skulle duga bra.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

300 Inlägg
11 november 2007
#34
sen om du inte har bråttom så kan du ju köpa beg delar.. som jag jag har köpt grejer när dom vart billiga å samlat på mig lite..

Mitt recept en så länge är:
B230FK org
531 med K-kam
E-insug med spridarfästen å 850 spjäll
Egenbyggt grenrör med en KKK 26 helt ny
M45 med 4 puckad sinter
den största alu intercoolern från kl

å de har inte kostat mer en 8ooo:- en sålänge men de är de ju lager packningar tryckplatta osv som behövs sen..

http://www.garaget.org/archive/15054/12660/12660-357018.jpg


10 287 Inlägg
11 november 2007
#35
Bilden var från 2005....är du inte klar ännu? cool

Haken är ju om man absolut skall vara klar till den första maj 2008. Har man tre-fyra år på sig så blir priserna helt andra.

Dessutom så måste man sätta något slags pris även på ett egenbyggt grenrör. För alla har inte kunskapen eller verktygen för att bygga egna grenrör.

Annars kommer det att bli bra flås i grejorna. Men M45...... roll

/Göran


142R skrev:
sen om du inte har bråttom så kan du ju köpa beg delar.. som jag jag har köpt grejer när dom vart billiga å samlat på mig lite..

Mitt recept en så länge är:
B230FK org
531 med K-kam
E-insug med spridarfästen å 850 spjäll
Egenbyggt grenrör med en KKK 26 helt ny
M45 med 4 puckad sinter
den största alu intercoolern från kl

å de har inte kostat mer en 8ooo:- en sålänge men de är de ju lager packningar tryckplatta osv som behövs sen..

http://www.garaget.org/archive/15054/12 … 357018.jpg

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sidledesförare
268 Inlägg
11 november 2007
#36
Sharky skrev:
Bilden var från 2005....är du inte klar ännu? cool

Haken är ju om man absolut skall vara klar till den första maj 2008. Har man tre-fyra år på sig så blir priserna helt andra.

Dessutom så måste man sätta något slags pris även på ett egenbyggt grenrör. För alla har inte kunskapen eller verktygen för att bygga egna grenrör.

Annars kommer det att bli bra flås i grejorna. Men M45...... roll

/Göran


142R skrev:
sen om du inte har bråttom så kan du ju köpa beg delar.. som jag jag har köpt grejer när dom vart billiga å samlat på mig lite..

Mitt recept en så länge är:
B230FK org
531 med K-kam
E-insug med spridarfästen å 850 spjäll
Egenbyggt grenrör med en KKK 26 helt ny
M45 med 4 puckad sinter
den största alu intercoolern från kl

å de har inte kostat mer en 8ooo:- en sålänge men de är de ju lager packningar tryckplatta osv som behövs sen..

http://www.garaget.org/archive/15054/12 … 357018.jpg


Ja, ska man börja räkna på 350kronor/timmen för sitt eget arbete så förstår jag att det blir 80000kr. Men det finns ju en anledning att man gör det själv, för att man inte behöver betala ut lön till sig själv.

Och till trådskaparen angående det här med portning, kliv in på närmsta Kuusakoski eller annan järnskrot och plocka på dig ett par Volvotoppar och börja karva. Finns bra mycket information om hur 398/530 bör portas för optimalt flöde. Känner du dessutom någon med flödesbänk så är det ju bara experimentera tills du har något som enligt dig är optimalt. Jag själv t.ex. håller på att bygga en egen flödesbänk, det kommer vara värt det.

Men frågar du folk här på Garaget.org så går det inte lära sig porta topplock, man måste lämna ut det till någon som kan
Senast redigerat av Wezzli (11 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

Diktator
433 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#37
Får man fråga hur man bygger en flödesbänk/hur den ser ut? Har aldrig sett någon sån i hela mitt liv. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?

486 Inlägg
11 november 2007
#38
Micke754 skrev:
funderar dock, Nira i3.. är det ett måste tror ni? Jag är visserligen sugen på att köpa det ändå för man kan ju plocka ur det å ha till nästa bil också. Men iaf. vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på sunk40n. tongue

Det e ett väldigt bra sprut. Men det finns självklart billigare alternativ. Klart man kan åka med original sprutet också, men det kan ju aldrig bli riktigt bra. Motronic e la inte det bästa precis roll.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

300 Inlägg
11 november 2007
#39
kan säga att min kamera drog bateri som fan så på alla bilderna så står de kamerans byggdatum för den nollställdes helatiden när man bytte batterier smile kommit lite längre sen dess..


Sidledesförare
268 Inlägg
11 november 2007
#40
Micke754 skrev:
Får man fråga hur man bygger en flödesbänk/hur den ser ut? Har aldrig sett någon sån i hela mitt liv. tongue

Det är inte så avancerat när poletterna börjar falla ner och man förstår funktionen bakom det man ser. Det är mer av en vetenskap att porta än att bygga ihop en flödesbänk skulle jag säga. Dra iväg ett PM så kan jag förklara kort senare.

Man vet aldrig, före man vet


Sök