3387
Sök

Få kondensatorn att stänga av med steget

107 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#1
Hur får jag kondensatorn att stängas av med steget ? Jorda steget via kondensatorn ?
För nu så har jag seperat jord till kondensatorn..


Miklen
11 november 2007
#2
Varför ska du stänga av kondensatorn ? isåfall får du ju slänga dit ett kraftigt relä som styrs av remote eller liknande ? men varför

134 Inlägg
11 november 2007
#3
Min kondensator stängs av en liten stund efter jag stängt av bilen (ca 2min) sedan så fort jag låser upp bilen igen så startar den.

Menar du att din alltid står igång?

/t0bias

16 197 Inlägg
11 november 2007
#4
stänga av?? du menar att få displayen å slockna??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Whitetrash
589 Inlägg
11 november 2007
#5
Du behöver "stänga av" kondensatorn lika ofta som du behöver stänga av batteriet..vill säga aldrig.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

95 Inlägg
11 november 2007
#6
Min konding stängs av samtidigt som steget genom remote kabeln!

6 851 Inlägg
11 november 2007
#7
aero skrev:
Min konding stängs av samtidigt som steget genom remote kabeln!

Kan du då testa att mäta på + och - polen vad du har för värde när den är "avstängd"?!
För du kan inte stänga av den om du inte har ett skiljerelä mellan batteriet och din konding.


275 Inlägg
12 november 2007
#8
den behöver inte stängas av.
den tar ingen ström om det är det du är rädd för...
jag tror den aktiveras när den känner att strömmen minskar, dvs när du startar stereon eller bilen t.ex.
när du sen stänger av bilen och stereon känner den av att strömmen blir konstant och avaktiveras.
det är vad jag tror  (så har iaf mina kondingar funkat)
smile
rätta mig om jag har fel, någon...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

Withlimb
210 Inlägg
12 november 2007
#9
Vet inte om det är exakt likadant med bilkondensatorer som det är med de jag har jobbat med men en kondensator har ju samma princip som ett batteri.(Nej inte exakt samma kanske) Den levererar ju bara spänning när det är något påslaget "efter" den i kopplingen. Och om ditt slutsteg stänger av sig korrekt med remoten så ska ju även kondensatorn "stänga av" sig och sluta leverera eftersom det inte är något som drar ström.

105hk rent vansinne!

107 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#10
Hmm okeej, min stängs också av ca 2 min efter att ja stängt av tändningen, men trodde att det kanske va bättre att ha en slags "remote" som en nämde så att den inte står på i onödan.. men tydligen så spelar det ingen större roll ?


21 761 Inlägg
12 november 2007
#11
Kondensatorn är ju ansluten till elsystemet och är därför uppladdad hela tiden, den ska inte ladda ur sig så att den drar ur batteriet om allt är som det ska. Det är väl själva displayen som du menar antar jag, den borde bete sig som mo_tattoo skriver.

En polare hade konding förut och den stängde av displayen efter en viss tid om han inte hade stereon igång, typ 2-3 minuter eller så.

83 Inlägg
13 november 2007
#12
Min kondensator gör likadant, stänger av sig efter ett tag... alltså displayen då..
Jag e ingen elkille men som jag har förstått det så att det tar ett tag innan kondingen stänger sig är väl för att om man har spelat och kondingen har jobbat så när man slår av tändningen så fulladdas väl kondingen igen innan den slockar...
Som sagt det e ju inget som drar ström från den om steget är släckt

Rätta mig gärna om jag har fel

Mvh Christian

Du får tycke den e skitsnygg eller skitful... bara du tycker nåt får då har den fågat din uppmärksamhet och jag e nöjd.. =)

48 Inlägg
25 juli 2009
#13
Bäst att väcka en gammal tråd.

Köpte en kondensator igår Lanzar 1.9 Farad. Allt verkar funka som det ska förutom att min voltmätare aldrig slocknar, även efter flera timmar. går ner till ca 12,1 och håller sig på det. Sen när jag startar bilen så går det upp till 14,4.

Är det något fel på den eller kopplingen. Bör jag vara orolig att den ska ladda ur eftersom displayen lyser på den. Eller ska det helt enkelt vara så.

I denna tråd verkar det ju som att allas voltmätare slocknar efter ett par minuter.

Tack på förhand.
Senast redigerat av Varnberg (25 juli 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
#14
den ska va igång. du kan koppla den som en remote alltså själva voltmätaren. men kondingen stängs aldrig av..


48 Inlägg
25 juli 2009
#15
Om jag tolkar ditt svar rätt, så kan jag låta det vara som det är?

jobbar påre
751 Inlägg
25 juli 2009
#16
jaa de kan du...den displayen drar så förbannat lite ström så de är ingen fara=) bara låta de vara.. lyckas den dra ur batteriet så kör du alldeles för lite bil=)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 juli 2009
#17
den drar lika mkt ström som en fis i rymden ungefär tongue finns annat skit i bilen som drar mer...


jobbar påre
751 Inlägg
25 juli 2009
#18
pattilatti2 skrev:
den drar lika mkt ström som en fis i rymden ungefär tongue finns annat skit i bilen som drar mer...

menar de:)


48 Inlägg
25 juli 2009
#19
Fint misstänkte det också. Tänkte bara kolla med proffsen hur det låg till. Man vill ju att grejjerna ska vara korrekt inkopplade.

jobbar påre
751 Inlägg
25 juli 2009
#20
det är ingen fara=) en kondning kan du ju bara koppla in på plus och sen jorda=) du ska oxå helst jorda på separata punkter.. har jag fått lära mig



Sök