4041
Sök

Volvo 740 GLE 87. Bakaxelhaveri!

8 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag har som sagt en 740 där bakaxeln lagt av helt. Behöver alltså en ny. Jag har ingen aning om vad det ska vara för bakaxel och vad det ska vara för utväxling osv. Det är ju en GLE 87:a med M46 växellåda. Jag vet också att hastighetsmätar vajern sitter i bakaxeln. Kan någon snälla hjälpa mig att hitta den rätta bakaxeln?

//jompan

1 567 Inlägg
11 november 2007
#2
Gissar på att den är en helt vanlig 1031 axel..Sök på bildelsdatabasen så hittar du säker någon beg..Min axel pajade  köpe en på skroten och det var inga problem..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

8 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#3
okej men man måste ju vara helt säker innan man bara köper en bakaxel...

1 567 Inlägg
11 november 2007
#4
jompan87 skrev:
okej men man måste ju vara helt säker innan man bara köper en bakaxel...

Absolut men på det axeln skall det sitta en liten lapp med diverse nummer på..Annars så söker du bara på ditt regnummer på Bilia tex.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
11 november 2007
#5
du kan kolla på bakaxeln vad de är för nån ifall du är osäker..står på en lapp och på huset, på axeln...


8 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#6
på en lapp? den lär inte sitta kvar då?

GOES wild
325 Inlägg
11 november 2007
#7
Märker du väl om du kollar!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
12 november 2007
#8
bara å kolla om du har plåt eller aluminiumkåpa på axeln, det enda som skiljer vad jag vet är räknehjulet till h-mätaren, om du är åsäker så skruva bort kåpan och kolla på hjulet, och gör den likadant på den på skroten å kolla om det är samma hjul! jag har fått byta 2 ggr på min 740 tic, och turbon har ett eget räknehjul tror jag, så jag hara bara slängt över räknehjulet på den nya axeln, så jag tar bara en axel å slänger på bilen, inte svårt alls, hehe lycka till)smile


8 156 Inlägg
12 november 2007
#9
Många skrotar och liknande kan kolla upp din bil (via reg.nummer) och se vilken bakaxel du behöver.

På bland annat http://mekonomen.se/ så söker du på bildelar genom att först skriva in ditt reg.nummer.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#10
Rooth07 skrev:
bara å kolla om du har plåt eller aluminiumkåpa på axeln, det enda som skiljer vad jag vet är räknehjulet till h-mätaren, om du är åsäker så skruva bort kåpan och kolla på hjulet, och gör den likadant på den på skroten å kolla om det är samma hjul! jag har fått byta 2 ggr på min 740 tic, och turbon har ett eget räknehjul tror jag, så jag hara bara slängt över räknehjulet på den nya axeln, så jag tar bara en axel å slänger på bilen, inte svårt alls, hehe lycka till)smile

Så du tar bara en bakaxel från vilken 740 som helst? men hur e du säker på att utväxlingen stämmer då? för det e ju det som e problemet.

Driifter;)
1 630 Inlägg
12 november 2007
#11
utväxlingen har itne så stor betydelse för hastighetsmätaren visar ju rätt i af.. enda skillnanden blir väl lite högre/lägre varv vid viss hastighet

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

8 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#12
okej e du helt säker på det? så det inte blir helt fucked up när man väl fått på en bakaxel. För jag har hittat en på en skrot men det var från en 88:a och han sa att den passar men att jag skulle kolla upp utväxlingen så det inte blir fel.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
13 november 2007
#13
jompan87 skrev:
Rooth07 skrev:
bara å kolla om du har plåt eller aluminiumkåpa på axeln, det enda som skiljer vad jag vet är räknehjulet till h-mätaren, om du är åsäker så skruva bort kåpan och kolla på hjulet, och gör den likadant på den på skroten å kolla om det är samma hjul! jag har fått byta 2 ggr på min 740 tic, och turbon har ett eget räknehjul tror jag, så jag hara bara slängt över räknehjulet på den nya axeln, så jag tar bara en axel å slänger på bilen, inte svårt alls, hehe lycka till)smile

Så du tar bara en bakaxel från vilken 740 som helst? men hur e du säker på att utväxlingen stämmer då? för det e ju det som e problemet.

Japp jag tar den jag hittar, den rasar i vilket fall:P har inte märkt någon skillnad på utväxlingen iaf,, bara te å ta en vanligt axel till typ Gl eller vilken som helst:P


467 Inlägg
25 september 2010
#14
Är det jätte svårt att byta bakaxel?

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 september 2010
#15
marcussomfan skrev:
Är det jätte svårt att byta bakaxel?

inte direkt
finns lättare saker och svårare saker

men jag personligen tycker att det är lätt
visst tråkigt att behöva krypa in under bilen men det är inte svårt
eftersom det är rediga bultar som man i regel kommer åt väldigt enkel

räkna dock med att överfallens bultar kommer gå av
för det är där man byter axeln så låt bärarmarna sitta kvar för dom brukar sitta fast i hylsorna så det är bara dumnt att ge sig på dom

Kör fort så hinner inget hända...

612 Inlägg
25 september 2010
#16
Beror väl på vilka mekförutsättningar man har. Sitter tummarna centralt placerade i båda nävarna och verktygslådan bara innehåller en rulle ståltråd och en skruvmejsel så kan man kalla det omöjligt, om man kan skruva och har en hyfsat välförsedd verktygslåda skulle jag kalla det ganska enkelt. Den sorts jobb som kan göras på en halvtimme i en folkracedepå...

467 Inlägg
25 september 2010
#17
Tack för tipsen, men vi har lyft så då är det bara att hiss upp så man slipper ligga krypa under ?

Återkommer om jag har fler frågor..

1 168 Inlägg
25 september 2010
#18
kan va skönt, men eftersom en bakaxel väger så får ni nog vara ett par killar så du inte ska lyfta den själv.. då kan jag gissa fram svaret själv ur min trollerilåda.


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 september 2010
#19
jimmzzan skrev:
kan va skönt, men eftersom en bakaxel väger så får ni nog vara ett par killar så du inte ska lyfta den själv.. då kan jag gissa fram svaret själv ur min trollerilåda.

man bär iof en axel på en person men man lyfter den då inte över huvudet om man inte är riktigt j-vla stark smile

Kör fort så hinner inget hända...

467 Inlägg
25 september 2010
#20
Ah man tackar för tipsen.

Återkommer om problem uppstår !


Sök