Kör man bara i stan och som mest 70 väg kanske då skulle jag säga fram. Understyrt suger och jag har testat körde den setupen förra vintern. Men i år har jag lika bra fram och bak. Sen beror det ju givetvis på hur stor skillnad det är på däcken. Skilljer det flera milimeter så kanske jag skulle köra dom bak.
Det sägs att dom bästa ska sitta bak.. PERSONLIGEN tycker jag det är ett helvete när bilen bara kanar på framåt & man är hjälplös. tappar hellre greppet med arslet då jag känner att då kan jag göra nått åt situationen ?
Jag sätter alltid dom bästa däcken fram, då bilen alltid sliter mer på framhjulen. Har du då kassa däck fram och bra däck bak så får jag byta däck mitt i vintersäsongen.
det kan hända om man har slitna däck bak... så därför hade jag valt att dom bättre däcken bak
Inte för att vara dryg men vem fan smäller upp bilen i ca 130 med pisse dåliga däck bak? På halkbanan sa dom att dom var blankslitna nästan! Plus att han ligger bra långt ut och är det inte där vatten kan sammlas?
Fysiskt bevisat ÄR att om dom bättre däcken sitter bak så blir bilen lugnare vid halt väglag. detta kan enkelt testas hemma.
Ta en liten leksaksbil med gummidäck.
Tejpa bakdäcken med tejp. helst vanlig transparent tejp då den har glatt yta "is"
släpp bilen nedför en annan blank/lackerad/glatt yta som har viss lutning, ca 15% kan nog vara lagom.
Testa sedan att istället tejpa framhjulen och gör likadant. bilen MÅSTE ha gummihjul.
sen får ni själva se vad skillnaden är mellan bäst däck fram eller bak
chrizz skrev:
Men begriper du inte att om baken släpper så tppar du allt vad styrning heter. Bilen roterar och du tappar kontrollen helt och hållet. Glöm det där med att "jag vill ha styrning". Ur ett säkerhetstänkande vill du eftersträva att bakhjulen har fäste så gott det bara går eftersom bilen automatiskt rätar upp sig då.
Exempel Jag har sagt det här förut, och jag säger det igen. Exemplet visades under en föreläsning om trafiksäkerhet på högskolan:
Bygg en liten enkel bil av lego. Ett par hjul ska vara av plast, och ett par av gummi. Detta får representera att du har bra däck på ett par och usla däck på det andra. Kasta sen bilen lite snett på ett plant underlag (matbordet i köket förslagsvis) med gummihjulen först (i färdriktningen). Vad händer? Jo, bilen roterar och hur du än gör slutar det med att plasthjulen pekar åt färdriktningen istället...
Gör du istället tvärtom (plasthjul först) så stabiliseras bilen direkt och bilen roterar inte.
Testa själv så får du se, så kanske du ändrar uppfattning om vad som känns vettigast...
Nu är legobilsexemplet ett extremfall, men det visar klart och tydligt principen bakom varför man alltid rekommenderar bäst däck bak. Naturligtvis är det bäst att ha bra däck runt om, men måste du välja, så välj bäst bak.
gör så här istället för ni kmr aldrig komam överens.. skaffa 4 däck där inget av dom är sämre helt enkelt så slipper ni åka av vägen kör enbart med bra däck är det bästa fästet punkt slut
Jag säger inte vad som är rätt eller fel.! jag har min uppfattning och ni har eran..Vi säger man lägger bästa däcken BAK.! Tänk dig in i situationen att du kommer till en korsning och bromsar och får ej stopp på bilen, kanske en isfläck under snön eller vad som hellst å plöjjer rätt ut på landsvägen/Huvudleden där lastbilarna och personbilarna dundrar förbi i 50 / 70 km/h kanske och inte ser eller förväntar sig dig komma glidande. Eller inne i ett bostad område där en unge springer ut bakom en bil och du inte lyckas få stopp på bilen PGA att du valt att sätta bästa däcken BAK.. vad säger man då.? Försår eran förklaring på att ha bäst däck bak. men tänk på alla nackdelar med att ha bäst däck bak inte bara bakändan.. Ha en trevlig kväll..
Jag litade på vägverket, satte de bästa bak. Så kommer jag i en skarp kurva när det regnar i vanlig hastighet 40/50 km/h och så går det bara rakt fram, då vände jag och åkte och satte de bra fram och de sämre bak. Har ju bakhjulsdriven bil så jag får hellre överstyrning än understyrning.
Bästa däcken ska sitta bak, spelar inge roll om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.
Så är det bara, vad finns det mer att disskutera?
Det är helt riktigt. Oftast! Fått sladd någon gång?
ja, och det är bevisat, som skrivits i många inlägg i denna tråd att det hjälper att ha de bästa däcken bak när man ska häva en sladd. Oavsett vilket/vilka hjul bilen driver på.
Sedan kan det ju skillja på personliga erfarenheter och tycke!
Senast redigerat av A_Lindahl (14 november 2007)
Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
det bästa är ju deffenetivt att fundera på vilket sätt man helst krockar på antingen krockar man genom att inte kunna styra utan bara glider rakt fram in i någon/något. eller också så sladdar man in i något/någon. finns inget rätt och fel när det gäller det där.. bara bra förslag så fundera ut bästa sättet att krocka på så blir det nog bra
en sak är säkert bäst däck bak så minskar risken för sladd men med sämst däck bak på en bakhjulsdriven bil upptäcker man att det är halt tidigare å kan göra nått åt saken innan man får sladd
diskutera ni så mkt ni vill jag har mina bästa däck fram
som någon skrev, vad det gäller bromsningar så är det framhjulen som bromsar mest och är det riktig att sätta sämre däck på framhjulen för att få stopp på bilen?
jag föredrar hellre styrning genom att ha fina vinterdäck FRAM...
alla gör som de vill ha, vi lever i ett fritt land