4463
Sök

K-värdet för högt på en passat tdi, vad kan vara fel?

607 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#1
Fick nerslag på besiktningen att k-värdet var för högt så jag undrar då vad felet kan vara, nån som haft liknande problem?

Jag har nyligen bytt, olja och oljefilter samt luftfilter så inget av dom är det ju som är boven i dramat.

Fått höra att det kan vara katalysatorn också men den ska gå "dåligt" då tydligen men det gör inte min, går rent och fint och drar lika mycket som den alltid har gjort, kanske bara jag som tycker det vem vet ? roll

Bilen i fråga är en passat tdi -97 med 110hk motorn.

Tack på förhand och hoppas på svar då bilen måste bort innan helgen.

Mvh Fredrik

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

191 Inlägg
13 november 2007
#2
Ge den dubbel dos K-sprit (ca 30kr på macken) inför besiktningen så är det ingen fara vid mätningen.

....Såvida det inte är något stort fel. Jag har ingen erfarenhet av diselmotorer, men för bensinare räcker det med en ganska obetydlig misständning för att avgasvärderna ska underkännas.

E30 325 Rösta gärna...

607 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#3
Foddaren skrev:
Ge den dubbel dos K-sprit (ca 30kr på macken) inför besiktningen så är det ingen fara vid mätningen.

....Såvida det inte är något stort fel. Jag har ingen erfarenhet av diselmotorer, men för bensinare räcker det med en ganska obetydlig misständning för att avgasvärderna ska underkännas.

Fick råd om fotogen på diesel, men man vill ju fixa den riktigt ändå

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 november 2007
#4
Ckosworth skrev:
Foddaren skrev:
Ge den dubbel dos K-sprit (ca 30kr på macken) inför besiktningen så är det ingen fara vid mätningen.

....Såvida det inte är något stort fel. Jag har ingen erfarenhet av diselmotorer, men för bensinare räcker det med en ganska obetydlig misständning för att avgasvärderna ska underkännas.

Fick råd om fotogen på diesel, men man vill ju fixa den riktigt ändå

Brännde du ur den innan besiktning? Brukar göra sitt till. Inte bara full gar utan varva ur den till stoppet ett par ggr på fullgas...
Besiktar en del åt jobbet, kör man som om man stulit bilen så har du lågt K-värde och blanka bromsar...


607 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#5
bumpe skrev:
Ckosworth skrev:
Foddaren skrev:
Ge den dubbel dos K-sprit (ca 30kr på macken) inför besiktningen så är det ingen fara vid mätningen.

....Såvida det inte är något stort fel. Jag har ingen erfarenhet av diselmotorer, men för bensinare räcker det med en ganska obetydlig misständning för att avgasvärderna ska underkännas.

Fick råd om fotogen på diesel, men man vill ju fixa den riktigt ändå

Brännde du ur den innan besiktning? Brukar göra sitt till. Inte bara full gar utan varva ur den till stoppet ett par ggr på fullgas...
Besiktar en del åt jobbet, kör man som om man stulit bilen så har du lågt K-värde och blanka bromsar...

Nä jag som är så miljö medveten var så duktig så jag slog av bilen när jag kom dit och den var avstängd i säkert en kvart roll

Jag har kanske helt enkelt kört bilen för lugnt cool eller låtit kärringen lånat den för ofta wink
Senast redigerat av Ckosworth (13 november 2007)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
13 november 2007
#6
Jag tror på kärringen din ja haha:lol:

Jag kör traktor:)

607 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#7
sa11e skrev:
Jag tror på kärringen din ja haha:lol:

känns som det va wink

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
13 november 2007
#8
Ckosworth skrev:
sa11e skrev:
Jag tror på kärringen din ja haha:lol:

känns som det va wink

Japp jävla kärring lol

Jag kör traktor:)

607 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#9
Om man nu skulle tippa i lite k-sprit eller fotogen hur många procent är lämpligt?

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

191 Inlägg
18 november 2007
#10
vet inte men pröva med 85% inblandning till å börja med!

E30 325 Rösta gärna...


Sök