3134
Sök

Behöver hjälp med att komma igång.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Hej, jag har börjat fundera på att skaffa mig lite bättre ljud än orginalet i min bil.

Efter att ha sökt på forumet har jag kommit fram till att jag har 3,5" högtalare i instrumentbrädan, 6,5"i framdörrarna och 6,9" vid sidorna av hatthyllan (Stämmer det? Jag har en Saab 9-3 2.0t SE från -00)

Jag har en stereo som jag tror jag ska behålla det är en JVC KD-G321.
Jag är inte ute efter något värsting värsting ljud utan vill ha ett där man känner basen och samt att det låter bra när det är aukustiskt jag vill dock inte ha något ljud som låter illa i vissa klanger och toner...

Eftersom att jag är 19år så är inte min plånbok så tjock heller, och därför vill jag inte ha det dyraste heller(I stort sett alla mina pengar har gått åt till att köpa bilen).

*Om vi nu säger att jag har dom där storlekarna på mina orginalhögtalare vad bör jag satsa på ett paketpris eller ett ihop plock, jag är helt ny på det här.

*Jag kan ingenting om slutsteg är det någonting jag måste ha för att få ett bra ljud isåfall funkar alla slutsteg ihop med min stereo eller behöver jag kolla efter någonting speciellt?

*Kommer jag kunna använda mina gamla ljudkablar eller behövs det dras nya?

*Måste jag skaffa mig ett extra batteri eller en kondensator? Jag kommer koppla in stereon så att den bara fungerar då tändningen är igång, med andra ord spelar jag inte med stereon så ofta om inte bilen är igång.

*Behöver jag byta alla högtalare i bilen? Eller duger dom i insturmentbrädan som exempel?

*Är det någonting jag behöver fundera över?

Ett paket jag kollat på
http://www.brl.se/default.aspx?mc=9&c=9&p=5110

*En till fråga nu till ett paket som det där, följer dom sakerna jag behöver för att montera det med i paketet eller behöver jag köpa till saker? Gäller även andra högtalare osv, är dom kompletta eller behövs mer saker?

Jag är öppen för förslag och hoppas jag får svar på mina frågor.

/Tribbe.

400 Inlägg
14 november 2007
Hej, jag har börjat fundera på att skaffa mig lite bättre ljud än orginalet i min bil.

Efter att ha sökt på forumet har jag kommit fram till att jag har 3,5" högtalare i instrumentbrädan, 6,5"i framdörrarna och 6,9" vid sidorna av hatthyllan (Stämmer det? Jag har en Saab 9-3 2.0t SE från -00)
Stämmer fint de, du får kolla dörrarna om det sitter högtalare där...brukar bara göra det med Stora original stereo paketet, och gör det inte det tror jag inte det är någon högtalar kabel dragen dit. Annars äre bara å smälla in högalare smile

*Om vi nu säger att jag har dom där storlekarna på mina orginalhögtalare vad bör jag satsa på ett paketpris eller ett ihop plock, jag är helt ny på det här.

*Jag kan ingenting om slutsteg är det någonting jag måste ha för att få ett bra ljud isåfall funkar alla slutsteg ihop med min stereo eller behöver jag kolla efter någonting speciellt?
Beror Helt på dina krav om ljudet, slutsteg = "mer och krafftigare ljud" kort sagt...till en bas är det nästan ett Måste...annars andas han inte högt xD

Förmodligen till dörrarna som jag skrev ovan..

*Måste jag skaffa mig ett extra batteri eller en kondensator? Jag kommer koppla in stereon så att den bara fungerar då tändningen är igång, med andra ord spelar jag inte med stereon så ofta om inte bilen är igång.
Nej, inte till dom grejerna, och ska du bara ha ett steg så klarar det sig

*Behöver jag byta alla högtalare i bilen? Eller duger dom i insturmentbrädan som exempel?
Beror också på dina krav och vad för stereo du ska ha/har. Men satsa hellre på att byta 3'5orna än att byta 6'9orna!

Vill du bara ha lite bättre än original eller vill du ha ett stort leende på läpparna big_smile

Ett paket jag kollat på

*En till fråga nu till ett paket som det där, följer dom sakerna jag behöver för att montera det med i paketet eller behöver jag köpa till saker? Gäller även andra högtalare osv, är dom kompletta eller behövs mer saker?
Det som följer med paketet är det som du ser på bilden m.a.o inga kablar, säkringar o.s.v

Hoppas jag var till Nån nytta iaf xD

Ride Like You´ve Never Been Hurt

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
CroZZeN skrev:

Stämmer fint de, du får kolla dörrarna om det sitter högtalare där...brukar bara göra det med Stora original stereo paketet, och gör det inte det tror jag inte det är någon högtalar kabel dragen dit. Annars äre bara å smälla in högalare smile

Beror Helt på dina krav om ljudet, slutsteg = "mer och krafftigare ljud" kort sagt...till en bas är det nästan ett Måste...annars andas han inte högt xD

Förmodligen till dörrarna som jag skrev ovan..

Nej, inte till dom grejerna, och ska du bara ha ett steg så klarar det sig

Beror också på dina krav och vad för stereo du ska ha/har. Men satsa hellre på att byta 3'5orna än att byta 6'9orna!

Vill du bara ha lite bättre än original eller vill du ha ett stort leende på läpparna big_smile

Ett paket jag kollat på

Det som följer med paketet är det som du ser på bilden m.a.o inga kablar, säkringar o.s.v

Hoppas jag var till Nån nytta iaf xD

*Okej, jag ska kolla om det sitter högtalare innanför dörren imorgon.

*Jag är rätt sugen på ett fint bas ljud, med andra ord antadligen en bas låda.

*Så 3,5" orna i instrumentbrädan är dom som är viktigast att byta för att piffa upp ljudet?

*Klart jag vill ha ett leende på läpparna annars skulle jag lika gärna kunna ha kvar det som sitter.

*Och sist vad kostar kablar, säkringar osv?

1 631 Inlägg
15 november 2007
Det är en rätt vanlig uppgradering du är inne på. Mest för pengarna får du om du köper:

- Bra framsystem, bestående av 6.5:a och diskant med filter. Dvs ett vanligt 6.5tums-kit. Monteras med diskant istället för original-3.5an i brädan. Midbas i väldämpad dörr. Prisklass 1.500-2.000.

- Bas, 12 tum, gärna i basreflexlåda. Prisklass 1.000-1500.

- 4-kanalssteg. Prisklass ca 2.500-3.000. Har du SAAB AS3 med inbyggt steg i bilen så blir det lite annorlunda.

- 6x9or. Behåll original, men skruva ner volymen på dem i förhållande till resten.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

400 Inlägg
15 november 2007
Tribbe skrev:
*Okej, jag ska kolla om det sitter högtalare innanför dörren imorgon.

*Jag är rätt sugen på ett fint bas ljud, med andra ord antadligen en bas låda.

*Så 3,5" orna i instrumentbrädan är dom som är viktigast att byta för att piffa upp ljudet?

*Klart jag vill ha ett leende på läpparna annars skulle jag lika gärna kunna ha kvar det som sitter.

*Och sist vad kostar kablar, säkringar osv?

Okej.
Ja för ett par 6'9or gör inte så mycket Bas väsen av sig big_smile om man inte kör på slutsteg och med låda... Men med en 10-12" med slutsteg är nå grymt stor skillnad.
Sen är det ju frågan för vad du vill ha för BasLjud...djupbas/bioljudskänsla eller "snärtig"/snabb?

Det beror på hur stort slutsteg du stoppar in, desto större (mer strömslukande) desto större kabelare och säkring.
Men generellt sett så täcker 16-35mm2 det mesta.

Ska du ha slutsteget i bagaget? Då går det åt ca 5m +strömkabel (från batteriet) och ca 1-1,5m - kabel som du jordar i bagaget.
1 säkringshållare som ska sitta vid batteriet Max 30cm ifrån polen till säkringen.
Högtalar kabel till basen (beroende på vart grejerna ska vara) ca 0,5m-1,5m och gärna 2,5mm2 eller mer, kostar inte många kr.
1 lågnivå kabel på 5m som ska dras från Stereon till Slutsteget. Satsa på en bra kabel här då det blir lätt störningar/generatorvin från dåliga/billiga kablar t.ex Biltema xD
en hyffsad kabel kostar från 300 och uppåt.

I din situation med budget etc. så skulle jag satsa på en bas med slutsteg, ett par bra 3'5or med ett 4kanalssteg och efter ett tag ett par 6'5 midbas

smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Okej, jag har kollat i bilen nu och visst har jag högtalare i fram dörrarna.
Jag är nog ute efter ett ljud där man kan dra upp basen, men det ska ändå vara fint ljud om man bara skulle lyssna på någonting aukustiskt.

Skulle ni kunna länka exempel på högtalare osv? även kablarna. Blir lättare för mig att förstå då eftersom att det här är nytt för mig. Har iaf kollat upp att min stereo vill köra 4ohm men är tolerant från 4-8ohm.

1 631 Inlägg
15 november 2007
Kolla mitt inlägg högre upp. Är prisnivån överkomlig?

Om inte så får man börja kompromissa för att få ut bästa möjliga ljud i förhållande till dina förutsättningar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
- 4-kanalssteg. Prisklass ca 2.500-3.000. Har du SAAB AS3 med inbyggt steg i bilen så blir det lite annorlunda.

Antar att jag inte har AS3 om jag inte vet vad det är?

400 Inlägg
15 november 2007
Tribbe skrev:
gurenius skrev:

Det stora ljudpaketet i Saab 9-3

Kan kolla lite högtalare senare ikväll... smile å plocka ihop ett litet paket...
Hur mycket pengar (Inklusive ALLT strömkablar, högtalare, steg hela rubbet) har du tänkt att lägga ner?
Mvh PAtrik

8 156 Inlägg
15 november 2007
Tog och komponerade lite på http://www.nardik.se/

DLS R6A Reference 1700:- 
(6.5" + Diskant)

DLS Reference RW10 1350:-
10" bas för sluten låda helst)

DLS CA41 Performance 2500:-
Slutsteg, 4 kanaler.

Lite mer budget:
DLS C6A Classic 1200:-

DLS KW12 Bashögtalare 800:-
(12" bas för sluten låda helst)

Magnat Ultra 4000 Slutsteg 1000:-
Slutsteg, 4 kanaler.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Det är en rätt vanlig uppgradering du är inne på. Mest för pengarna får du om du köper:

- Bra framsystem, bestående av 6.5:a och diskant med filter. Dvs ett vanligt 6.5tums-kit. Monteras med diskant istället för original-3.5an i brädan. Midbas i väldämpad dörr. Prisklass 1.500-2.000.

- Bas, 12 tum, gärna i basreflexlåda. Prisklass 1.000-1500.

- 6x9or. Behåll original, men skruva ner volymen på dem i förhållande till resten.

Hur vet jag om jag har ett steg orginal?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
CroZZeN skrev:
Tribbe skrev:
gurenius skrev:

Kan kolla lite högtalare senare ikväll... smile å plocka ihop ett litet paket...
Hur mycket pengar (Inklusive ALLT strömkablar, högtalare, steg hela rubbet) har du tänkt att lägga ner?
Mvh PAtrik

Oj, det är en mycket svår fråga. Men jag känner inte för att köpa någonting som jag kommer vilja byta ut det närmsta året... Kanske 5000kr med allt. Är det en för snäv budget?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:

(6.5" + Diskant)

Slutsteg, 4 kanaler.

Lite mer budget:

Slutsteg, 4 kanaler.

För sluten låda helst? Måste jag bygga en egen låda då?
Det tror jag att jag vill hoppa över. Känner inte att jag är den bästa på att bygga saker. big_smile

1 631 Inlägg
15 november 2007
Tribbe skrev:
CroZZeN skrev:
Tribbe skrev:

Mvh PAtrik

Oj, det är en mycket svår fråga. Men jag känner inte för att köpa någonting som jag kommer vilja byta ut det närmsta året... Kanske 5000kr med allt. Är det en för snäv budget?

5.000 är precis på gränsen för ett helt system (exkl cd-spelare).

Kolla först om du har ett steg original. Har du det så går det med lite andra lösningar.... Steget sitter till vänster om passagerarens fötter, på mittkonsollen.

// Gurra

8 156 Inlägg
15 november 2007
Tribbe skrev:
Phaetoon skrev:

(6.5" + Diskant)

Slutsteg, 4 kanaler.

Lite mer budget:

Slutsteg, 4 kanaler.

Det tror jag att jag vill hoppa över. Känner inte att jag är den bästa på att bygga saker. big_smile

Om du inte vill bygga själv, vilket jag tycker att du ska prova på,
kanske du ska testa en JBL GTO1260BT 12" baslåda?
1200:- på nårdik.
(Jag har inte själv lyssnat på den)

Att bygga en låda efter en ritning tror jag annars att du skulle klara av utmärkt.
Inte så svårt, eller dyrt. En platta med 19mm MDF (2cm X 30cm X 120 cm) kostar 89:- på K-rauta.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Det ska jag kolla upp imorgon. Får hoppas att jag har det. Bilen är utrustad med det mesta. Till och med saker som en bekant aldrig sett i en saab fast han jobbar där så får hoppas. smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Tribbe skrev:
Phaetoon skrev:

(6.5" + Diskant)

Slutsteg, 4 kanaler.

Lite mer budget:

Slutsteg, 4 kanaler.

Om du inte vill bygga själv, vilket jag tycker att du ska prova på,
kanske du ska testa en JBL GTO1260BT 12" baslåda?
1200:- på nårdik.
(Jag har inte själv lyssnat på den)

Att bygga en låda efter en ritning tror jag annars att du skulle klara av utmärkt.
Inte så svårt, eller dyrt. En platta med 19mm MDF (2cm X 30cm X 120 cm) kostar 89:- på K-rauta.

Okej låter ju som att det skulle bli ett rimligt pris till min budget. Men måste det inte vara speciella volymer osv för att det ska bli rätt ljud?

400 Inlägg
15 november 2007
Paketena dom plockat ihop ovan är ju dock utan kablar, säkringar m.m....för de går ju på några 100lappar...
försök att ge det lite längre tid så du inte köper första bästa för att du bara har 5000...
Skulle jag vara i din sits så skulle jag nog satsa på en bas (helst utan låda då det oftast blir billagre att bygga själv) och slutsteg först, för det blir en jäddra skillnad att gå från 6'9or som enda "bas" till en 10-12" med slutsteg..
Du kommer nog då bli nöjd någon vecka iaf big_smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Känner nog hellre att jag vill byta högtalarna i bilen då eftersom att jag inte är nöjd med ljudet från dom.

Kanske skulle satsa på att byta ett högtalar parti i taget?
T.ex börja med att byta dörrarna, sen nästa uppgradering instrumentbrädan, sen nästa 6,9'orna och sist skaffa ett slutsteg och en bas?
Eller förlorar jag ljud på det eller bör jag byta fler saker åt gången för att få ett jämt ljud i bilen?

400 Inlägg
15 november 2007
Jag skulle satsa på instrumentbrädan först sen dörrarna sen bas med slutsteg och skippa 6'9orna och lägga pengarna på bättre högtalare i brädan och dörrarna...
Kör du högtalarna på slutsteg så märker du en jäddra skillnad !!

Sök