3379
Sök

Behöver hjälp med att komma igång.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Visst kan du det. Men strunta i hur mycket effekt det steget ger. Det är tillräckligt för ett par midbasar. Däremot så måste man ha koll på hur hela systemet ska se ut innan man går igång.

Med låg budget så finns det ingen större anledning att byta ut varken cd-spelare eller slutsteg. Välj istället att komplettera baserat på den anläggning du redan har. Att byta högtalarna fram och komplettera med ett steg + sub är en prisvärd uppgradering.

vad menar du med sista raden? ska jag ha 2steg? och sub är det baslåda eller liknande?

Hursom helst byta stereo tycker jag att jag kan göra då jag redan har en skapligt ny jvc stereo från min förra bil.

1 631 Inlägg
19 november 2007
Tribbe skrev:
gurenius skrev:
Visst kan du det. Men strunta i hur mycket effekt det steget ger. Det är tillräckligt för ett par midbasar. Däremot så måste man ha koll på hur hela systemet ska se ut innan man går igång.

Med låg budget så finns det ingen större anledning att byta ut varken cd-spelare eller slutsteg. Välj istället att komplettera baserat på den anläggning du redan har. Att byta högtalarna fram och komplettera med ett steg + sub är en prisvärd uppgradering.

vad menar du med sista raden? ska jag ha 2steg? och sub är det baslåda eller liknande?

Hursom helst byta stereo tycker jag att jag kan göra då jag redan har en skapligt ny jvc stereo från min förra bil.

Bästa uppgraderingen för dig är just två steg. Ett har du redan (originalsteget). Ett enkelt byte av högtalarna i dörrarna och på brädan är en schysst uppgradering om du väljer rätt prylar. Komplettera med sub (baslåda) med eget steg om du vill gå en nivå till.

Ska du samtidigt byta stereo så behöver du också slutsteg för att matcha original. Onödigt tycker jag på en begränsad budget. Du motiverar bytet med att du redan har en annan cd. Fundera istället på hur den nya spelaren hjälper dig att få bästa ljud för dina pengar...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Ska du samtidigt byta stereo så behöver du också slutsteg för att matcha original. Onödigt tycker jag på en begränsad budget. Du motiverar bytet med att du redan har en annan cd. Fundera istället på hur den nya spelaren hjälper dig att få bästa ljud för dina pengar...

Det där förstod inte jag. Det enda jag förstår är att du vill hjälpa mig få det så bra så billigt som möjligt.. men Ska du samtidigt byta stereo så behöver du också slutsteg för att matcha original förstår jag inte riktigt vad du menar med?

8 156 Inlägg
20 november 2007
Gurenius, jag förstår inte riktigt heller vad du menar med att matcha i det här fallet?
Passar inte det befintliga slutsteget till JVC:n?

DLS R6A Reference som framsystem och sen ett monosteg + baslåda till det.
Kul att du hade steg i bilen redan från början!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Gurenius, jag förstår inte riktigt heller vad du menar med att matcha i det här fallet?

Jag har dock inte sett steget :S
Sen har jag fått en komentar i mina projekt bilder att den kabeln vi tror är till slutsteget är till cdväxlare.

Det befintliga borde ju passa om jag köper en sån där kabel för 200kr. Men hur kopplar man 2 steg klarar min stereo det?

1 631 Inlägg
20 november 2007
Tribbe skrev:
Det där förstod inte jag. Det enda jag förstår är att du vill hjälpa mig få det så bra så billigt som möjligt.. men Ska du samtidigt byta stereo så behöver du också slutsteg för att matcha original förstår jag inte riktigt vad du menar med?

Jag menar att bytet till JVC som cd-spelaren för med sig att du också bör skaffa ett nytt steg. Det är inte helt enkelt att få original-steget att spela ihop med en annan cd på ett bra sätt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Okej, så det som sitter i bilen kommer krångla med min andra stereo?

1 631 Inlägg
20 november 2007
Phaetoon skrev:

Nej det passar inte rakt av. Dessutom är det inbyggda filter i det så det lämpar sig enbart till midbasar.

Därför kan man tex inte köra R6A direkt på steget.

// Gurra

1 631 Inlägg
20 november 2007
Tribbe skrev:
Okej, så det som sitter i bilen kommer krångla med min andra stereo?

Det finns en risk att det inte blir som du kanske hoppats. Eller så blir det hur bra som helst. Har du nån länk till din JVC?

Alternativet är ju att byta till ett helt nytt komplett system och slänga ut allt original men det tycker jag är en dålig idé när budgeten ser ut som den gör. Är liksom inte värt pengarna när det finns andra vägar att gå.

// Gurra

8 156 Inlägg
20 november 2007
gurenius skrev:
Phaetoon skrev:

Nej det passar inte rakt av. Dessutom är det inbyggda filter i det så det lämpar sig enbart till midbasar.

Därför kan man tex inte köra R6A direkt på steget.

Kunde tänka mig att det var någonting sådant du menade. Synd.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 631 Inlägg
21 november 2007
Tribbe skrev:
http://se.jvc-service.net/public/document.cfm?prog=InstrBook.cfm&Model=KD-G321

Aldrig att jag skulle bytt till den där! En enkel lågnivå-utgång och så inga filter eller annat bra.

Sälj den och lägg pengarna på högtalare istället...

// Gurra

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
Och vart säljer man dom då?
Tror du inte jag kommer nöja mig med den då jag inte är ute efter att ha det allra bästa?

1 631 Inlägg
21 november 2007
Tribbe skrev:
Tror du inte jag kommer nöja mig med den då jag inte är ute efter att ha det allra bästa?

Mer av ett byte än en uppgradering anser jag. Ett byte som dessutom för med sig nackdelar, bl a att du inte kan använda originalsteget längre. Och ett nytt steg har du svårt att koppla in då där bara finns en lågnivå-utgång. Resultat: Du måste köra kit-system drivet på huvudenheten.

Hur stor är budgeten för högtalare, bas och steg?

// Gurra

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Tribbe skrev:

Mer av ett byte än en uppgradering anser jag. Ett byte som dessutom för med sig nackdelar, bl a att du inte kan använda originalsteget längre. Och ett nytt steg har du svårt att koppla in då där bara finns en lågnivå-utgång. Resultat: Du måste köra kit-system drivet på huvudenheten.

Hur stor är budgeten för högtalare, bas och steg?

Nackdelen är att jag inte kan använda original steget, den där adapterna måste jag ha vad jag än sätter i för stereo... om jag vill kunna använda det steget(frågan är om det är värt det eller om man ska ha ett nytt steg som får dra både 6,5" och bas.)

Om man säger så här, eftersom att det snart är jul och folk fyller så tänkte jag att jag skaffar den där adaptern till min stereo jag har, kör 3,5" och 6*9" orna på den sen dörrarna(6,5") på steget(original) Sen om jag anser att jag har råd, byter iaf 3,5".. väntar tills efter jul ser då hur mycket jag har över. Sen kanske ljudfirmorna har lite rea (vet inte hur det är med billjuds branchen).. om jag har tur. Då kan jag gå lös på först och främst 6,5" orna och sen kanske en ny HU, ett till slutsteg och en bas och allra sist 6*9.

Om jag gör på det viset vet jag dock inte hur mycket pengar min budget ligger på i dagsläget. Ska dock räkna lite på det så jag får fram en ungefärlig summa.

Och innan jag köper det där vill jag få iordning på min radioantenn som självklart ska krångla(kanske måste köpa en ny motor).. om det inte vore för att jag redan köpt sprötet så hade jag ju kunnat försöka hitta någon snygg stationär radioantenn...

1 631 Inlägg
22 november 2007
Du kan inte använda det för du envisas med att byta cd-spelare. Med din JVC tvivlar jag på att du kan koppla in det oavsett adapter. Du har bara en lågnivåutgång och den är troligtvis filtrerad redan.

Det du funderar på ger dig inte bättre ljud, bara massa jobb.

// Gurra

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Vad kostar en skaplig huvudenhet då?
Originalet spelar ju inte upp det jag brukar lyssna på, cd-rw skivor...... brukar alltid lyssna på rw skivor men den jobbiga stereon spelar ju inte upp det..... sen vill jag ha mp3.

1 631 Inlägg
22 november 2007
Tribbe skrev:
Originalet spelar ju inte upp det jag brukar lyssna på, cd-rw skivor...... brukar alltid lyssna på rw skivor men den jobbiga stereon spelar ju inte upp det..... sen vill jag ha mp3.

2.500 för en i normalklass, 4-5000 för en riktigt bra.

Som minimum behöver du tre lågnivåutgångar. I den högre prisklassen även delningsfilter, EQ och tidskomp.

// Gurra

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Du kan inte använda det för du envisas med att byta cd-spelare. Med din JVC tvivlar jag på att du kan koppla in det oavsett adapter. Du har bara en lågnivåutgång och den är troligtvis filtrerad redan.

Det du funderar på ger dig inte bättre ljud, bara massa jobb.

Filtrerad?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Tribbe skrev:

2.500 för en i normalklass, 4-5000 för en riktigt bra.

Som minimum behöver du tre lågnivåutgångar. I den högre prisklassen även delningsfilter, EQ och tidskomp.

Behöver 3 säger du.. Till vad?

Sök