3567
Sök

Vågar man sig på lustgas?

48 Inlägg
1 december 2007
#41
Rushman skrev:
Funderar på lustgas i sinom tid...
Gäller en Skyline R33 GTS-T. Har hört väldigt olika om slitaget som blir utav lustgas...
Bör man inte byta sprut i samband med lustgas? Nån som kan säga lite hur de funkar, slits, å vad man bör byta innan?

Man kan ladda på 40% av motorns orginal effekt med lustgas om motorn är helt standard....kan dock rekomendera att byta till tändstift gjorda för lustgasfärder:D.....


48 Inlägg
1 december 2007
#42
SevilleDiesel skrev:
Sen finns det ju en massa olika system åxå... På förgasarmotorer var det vanligt med en platta under förgasaren med ett genomgående rör med små hål i(cheater),sen kunde man ju alltid sätta en nozzel för gas+en för bränsle till varje cylinder(fogger)

Dagens sanning är i.a.f. att det är sjukt beroendeframkallande!

BERONDEFRAMKALLANDE!! det är inte ord nog:D

Har min plastbalja bestyckat med 250 hk munstycken....blir nästan rädd när jag trycker på knappen......jag kör NOS Cheater....


Avstängd
298 Inlägg
1 december 2007
#43
rollerrocker skrev:
Man kan ladda på 40% av motorns orginal effekt med lustgas om motorn är helt standard....kan dock rekomendera att byta till tändstift gjorda för lustgasfärder:D.....

Max 20hp per cylinder är safe vad jag har hört
tändstiften är viktiga,jag brände ett tändstift förra året och trodde att man hade bränt hål i nån kolv när man plötsligt tappade en cylinder smile
tändstiftet hade smält så det var bara att byta.

håller med om att det är beroendeframkallande
kicken som blir från lustgasen är inte att leka med,som en hästspark.
där ligger turbokickar i lä det är en sak som är säker smile
Senast redigerat av PG (1 december 2007)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
#44
Okaj, min motor (RB25DET) borde asså hålla för iaf 100hp munstycken, då borde 50-75hp vara lungt... Rent teoretiskt iaf hehe..

Men, drivlinan m.m?
Borde inte kopplingen börja slira direkt när en sådan kraft kommer på en gång?

Sky´s the limit...

4 506 Inlägg
3 december 2007
#45
http://www.youtube.com/watch?v=GepuJfZO … re=related

Ush å fy, Hittade denna filmen på Youtube, En Musse som ska bänkas, Kolla vad som händer, 

Någon som vet vad som blir fel eller?

Kan du andas kan du dö.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#46
Skjuter för mkt för tidigt... Har hört minst 2,5K även om man inte skjuter mer än 50hp, sen antar jag att de ska ha hunnit bli mer luft ju mer man skjuter... nån som har nåt annat än gissningar? big_smile

Sky´s the limit...

4 506 Inlägg
3 december 2007
#47
Aooo det kan det vara. Han har ju sprängt insugs slangen å filtret ochså, Han måste ha laddat på bra med gas..

Kan du andas kan du dö.

V.A.G mekaniker
2 Inlägg
3 december 2007
#48
jag ska montera lustgas på min primera gt -92 som projekt arbete. jag har köpt ett nos vått system 35-50hk men tänkte ta 35hk.. motorn är helt org. är det något ja ska tänka på vid montering? tack på förhand!!

4 Inlägg
12 december 2007
#49
Det som med Mustangen är precis vad jag nämnde i mitt första inlägg, att han aktiverar lustgasen för tidigt i varvtalsregistret. Med sprängd plenum och insug som resultat. Som jag nämnde så klarar inte motorn av att "svälja" all effekt som levereras så tidigt, och det blir att den skjuter bakåt...
Med en window-switch elimenerar man risken att bli för het på gröten och råka aktivera för tidigt. Jag har själv gjort det misstaget roll, med frugans kärra tongue

Hedman. Följ instruktionen till punkt och pricka. Fast man är kille, så läs igenom den ordentligt. Noggranhet, och att hålla allting rent och fint är A och O. år du in minsta lilla smuts i lustgasslangen, så sätter det sig sen i solenoiden, och den läcker, och du får problem. Slarva Ej heller med allt kablage !!!
35 hk är inga problem, men det är bra av dig att börja där. Aktivera Ej lustgasen lägre än 2500-3000 varv :-)

Rushman. Om din koppling redan är dålig, så förkortar lustgasen den pinan, men om den är ok nu, så klarar den de stunder du änvänder din lustgas. 75 hk som du skrev, är inga som helst problem för din kärra.

Mvh
Mattias Gester

Mek
88 Inlägg
13 december 2007
#50
Gester skrev:
Det som med Mustangen är precis vad jag nämnde i mitt första inlägg, att han aktiverar lustgasen för tidigt i varvtalsregistret. Med sprängd plenum och insug som resultat. Som jag nämnde så klarar inte motorn av att "svälja" all effekt som levereras så tidigt, och det blir att den skjuter bakåt...
Med en window-switch elimenerar man risken att bli för het på gröten och råka aktivera för tidigt. Jag har själv gjort det misstaget roll, med frugans kärra tongue

Hedman. Följ instruktionen till punkt och pricka. Fast man är kille, så läs igenom den ordentligt. Noggranhet, och att hålla allting rent och fint är A och O. år du in minsta lilla smuts i lustgasslangen, så sätter det sig sen i solenoiden, och den läcker, och du får problem. Slarva Ej heller med allt kablage !!!
35 hk är inga problem, men det är bra av dig att börja där. Aktivera Ej lustgasen lägre än 2500-3000 varv :-)

Rushman. Om din koppling redan är dålig, så förkortar lustgasen den pinan, men om den är ok nu, så klarar den de stunder du änvänder din lustgas. 75 hk som du skrev, är inga som helst problem för din kärra.

Mvh
Mattias Gester

Hej Mattias Jag tänkte på det med smuts i nossystemet finns det något filter som man kan ha mellan slangen o flaskan mot event smuts som finns i flaskan i ditt sortiment. Hittar inget på din sida http://www.streetcar.nu/

Mvh Bert
Senast redigerat av holyday (13 december 2007)

Livet börjar vi 2 bars ladd

neckwomen_88
13 december 2007
#51
Gester skrev:
Det som med Mustangen är precis vad jag nämnde i mitt första inlägg, att han aktiverar lustgasen för tidigt i varvtalsregistret. Med sprängd plenum och insug som resultat. Som jag nämnde så klarar inte motorn av att "svälja" all effekt som levereras så tidigt, och det blir att den skjuter bakåt...
Med en window-switch elimenerar man risken att bli för het på gröten och råka aktivera för tidigt. Jag har själv gjort det misstaget roll, med frugans kärra tongue

HAHA big_smile   säg att fruntimmret är bilintresserad, eller kunde du bara inte låta bli att slänga in lite extra drag även i hennes bil?



borde vara ganska ovanligt med fruar som har lustgas i bilen, iaf i sverige? big_smile  sweeet!

3 235 Inlägg
6 november 2008
#52
Hej!

Det var väldigt intressant att läsa igenom hela tråden

Sitter nu också med tankar om att skaffa lustgas.
Tidigare ville jag turbokonvertera, men det innebär betydligt större ingrepp, så jag vill hellre ha lustgas.

Jag tror en fråga tidigare i tråden blev obesvarad: var kan man fylla på flaskan, och hur dyrt är det?

Jag hittade ett datastyrt system, (Venom VCN-1000) till 8999:-, och det minsta munstycket där är på 25 extra hk. Det är en tredjedel av motorns originala hästar, tror ni det kommer att hålla?
Bilen är en Colt-99, 1.3i.
Om någon vet var man kan köpa ett bra och billigare system är det bara att tipsa.


C20LET
1 041 Inlägg
6 november 2008
#53
Kolla in på Nåkab www.nakab.se de har nos men inte nx system de fyller även på om man vill hör med de där.
/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it

3 235 Inlägg
10 november 2008
#54
Har några frågor till angående NOS:

Hur länge räcker en 5 liters flaska?
Hur länge kan man "skjuta" gasen utan att motorn rasar?
Jag vet att sådant beror på motorn, men hur länge brukar man hålla på åt gången, 5 sek, 10 sek? Och hur är det när man ska växla t ex? Motorn kommer väl att varva som satan om man frikopplar med lustgas i insuget?
Senast redigerat av engolf (10 november 2008)


Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 november 2008
#55
nu blev man gryyymt sugen på att slänga i lite gas i 535an roll
tips motages gärna smile


730 Inlägg
10 november 2008
#56
Kul dedär med lustgas wink har verkligen ingen erfarhet av det och då kommer ni till hjälp tongue Hur fungerar ansättning av lustgas när man står där vid rödljuset och ska dra iväg och bestämmer sig för att ge motorn lite extra pulver. är de som på film att man trycker på en knapp så skjuts de in.. eller är det så länge man håller inne knappen ? eller är det ens knapp styrt ? smile)

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

3 235 Inlägg
10 november 2008
#57
Det är knappstyrt.
Det finns olika system, och själv vill jag ha ett automatiskt, där gasen stryps om luft/bränsle-blandningen blir för mager.

Vill gärna ha lite mer info från folk som har kört med lustgas, erfarenheter, tips...


337 Inlägg
10 november 2008
#58
engolf skrev:
Det är knappstyrt.
Det finns olika system, och själv vill jag ha ett automatiskt, där gasen stryps om luft/bränsle-blandningen blir för mager.

Vill gärna ha lite mer info från folk som har kört med lustgas, erfarenheter, tips...

Automatiskt låter smidigt!


Mek
88 Inlägg
10 november 2008
#59
engolf skrev:
Har några frågor till angående NOS:

Hur länge räcker en 5 liters flaska?
Hur länge kan man "skjuta" gasen utan att motorn rasar?
Jag vet att sådant beror på motorn, men hur länge brukar man hålla på åt gången, 5 sek, 10 sek? Och hur är det när man ska växla t ex? Motorn kommer väl att varva som satan om man frikopplar med lustgas i insuget?

Hej det går åt ca 1,5 kg i minuten för att få ut 75 hk.
Hur länge du kan ligga på med nos beror ju på hur stark motorn är,och hur mycket nos (hk) du skjuter in.
Du måste ha en fullgasbrytare till nosen så att det bara är aktiverat på fullgas

Livet börjar vi 2 bars ladd

730 Inlägg
10 november 2008
#60
Men om man har en fullgasbrytare instalerad går nos:en automatiskt in vid fullgas då eller är det så att när man gasar fullt och trycker på en knapp så skjuts det in och när man släpper gasen stoppar det ?smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)


Sök