3164
Sök

Fyrkantig eller rund bas?

tokfrans
982 Inlägg
26 november 2007
jag har själv haft en 4kantig jävel.. kan då inte påstå att den spelade sämre SQ än någon rund jag testat

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 november 2007
varför inte bara köra på 3kantiga basar;)

tokfrans
982 Inlägg
26 november 2007
christofer_k skrev:

får man inte ut någon konarea alls!

8 156 Inlägg
26 november 2007
k1mm0 skrev:
christofer_k skrev:

Med två rätvinkliga triangelhögtalare kan man ju få till en fyrkant... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

590 Inlägg
26 november 2007
Jag har hört att just fyrkantiga basar inte är lika snabba som runda, men ska kunna flytta mera luft än just runda basar? Som jämföra Kicker L7 och Kicker CVX, båda har väl samma motor-uppbyggnad?

21 761 Inlägg
26 november 2007
Phaetoon skrev:
Fast kan ett fyrkantigt element använda sig av hela konarean? Jag betvivlar på att den har någon vidare effekt i hörnen. Om man jämförde ett runt och ett fyrkantigt element med samma konarea, skulle dom verkligen förflytta samma mängd luft?

Jag kan inte komma på någon anledning till att den fyrkantiga konen INTE skulle flytta lika mycket luft smile. Men kanske någon annan kan ge ett bättre svar, skulle vara intressant smile.

21 761 Inlägg
26 november 2007
k1mm0 skrev:

Åjo, försök inte. Visst får man ut konarea, fast den blir ju inte så stor. Men det är en annan sak smilebig_smile.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
27 november 2007
vad jag har hört så är fyrkantiga basar bätte på låga hertz.
och du får ut en större kon yta med en fyrkantig

//Rycketofta Racing

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
27 november 2007
Hmeskt vad många har hört saker smile
4-kantiga basar är lättare att placera i förhållande till konarea.
Och det är allt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 november 2007
sen är det ju lättare att såga fyrkantiga hål än att såga runda

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
27 november 2007
Nä inte ens det då det är rundade hörn på hålen. wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 november 2007
BMTech skrev:
Mich skrev:
Högt ljud klarar säkerligen både den runda och den fyrkantiga basen,men gillar man att LYSSNA på musik så är den runda basen överlägsen då ljudkvaliteten är betydligt bättre.

Är man mer sugen på dB-drag och bara spela högt kan man använda de fyrkantiga,lättare att bygga in flera stycken element på en mindre yta.

Men välljud,nej. smile

Vad grundar du det på..?

Det är faktiskt som så att det är betydligt mer kantdistorsion från upphängningen på en fyrkantig bas. Det blir ganska rejäla påfrestningar i hörnen..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

230 Inlägg
27 november 2007
ironhead skrev:
sen är det ju lättare att såga fyrkantiga hål än att såga runda

Runda hål borrar man ju bara en 12a i mitten sen kör med hålsågen, fyrkantiga måste sågas. uscha big_smile

Edit: har jag hört... hahaha big_smile
Senast redigerat av empe (27 november 2007)

Second place is the first loser

1 171 Inlägg
28 november 2007
Det är en designgrej. En sak man gör för att sticka ut och skapa en profil, lite som rosa kantupphängning. Anledningen till att man gör en fyrkatig bas är för att folk ska fråga sig "varför gör de en fyrkantig bas?" och göra folk intresserade av produkten.

En fyrkantig bas har följande skillnader mot en rund: Dels så är den inte rotationssymmetrisk vilket innebär att man behöver öka materialet i "konen" vilket ger lägre känslighet för samma styvhet i "konen". En rund bas är snarare en genväg alltså. En annan skillnad är att man på en fyrkantig baffel får plats med mer konarea, vilket är en fördel om man har väldigt ont om plats och varje cm^2 man kan få har betydelse. Sedan så blir det problem med själva upphängningen som måste flexa väldigt mycket i hörnen. Ingen av fördelarna/nackdelarna är särskillt stora.

"There can only be one"
205 Inlägg
28 november 2007
Mycket bra svar av Zoopåse, dock skulle jag säga att den viktökning på grund av formen samt ojämna påfrestning på den övre upphängningen är på tok för stor och påverkar ljudkvaliten för mycket negativt kontra vinsten av konarea, därför har de flesta tillverkare struntat i att sälja en fyrkantig bas....
Senast redigerat av Naughty Tee (28 november 2007)

Sök