2810
Sök

Jävligt irriterande o idiotiskt trafikfarligt! (halvljus+dimljus)

Bobo
29 mars 2008
Är lite som alla gubbar som klagar på Xenon ljus att de bländar men egentligen handlar det om att de är så fattiga att de inte har råd att köpa en bil med Xenon haha

volvoraggare
4 776 Inlägg
29 mars 2008
DaAddez skrev:
Så här kör jag för att reta alla som tror att NI är minipoliser!
Xenon i halv o i Dimljusen!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/26810/297530_9cshd2.jpg

då skulle få mina tre feta bosh i ögonen fy fan vad jag stör mig på dom som har dimljusen på.... eller dumhuven som har sina extraljus kopplade till sina halvljus..... då blir man man ännu argare

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
29 mars 2008
Vad alla gnäller!..
Skall man gnälla på ljus så är det ju bättre att en bil som har en trasig lampa fram kör med halv + dimljus, då ser man ju att det är en bil och inte en MC/moped.

För att svara på en fråga innan så ja det är tillåtet att under dagtid fram till skymmning, (tolkningsfråga när skymmning infaller visserligen), så får man köra med parkeringsljus + dimljus.
Annars gäller halvljus.
Vid helljus får alla kombinationer som finns användas.
Då man ändå bländar av vid möte och då får endast halvljus lysa igen.

//Edge

2 638 Inlägg
29 mars 2008
Irmscher Vectra skrev:
Iaf, kommer det upp nån bakom mig med halvljus+dimljus, klickar jag på mitt dimljus bak. Bländar dom så bländar jag...

Tycker att det är lite sandlådenivå över sånt här... Håller med att det kan vara störande men att göra så är väl ändå att sjunka till hans nivå hmm
Min personliga åsikt (eftersom det har blivit gnälltråden 2 här på garaget tongue) är alla som har sina halvljus så högt ställda att man tror att man möter nån med extraljus. Tycker att det är mer störande än halvljus/dimljusfantaster wink

Rörpulare
1 453 Inlägg
29 mars 2008
Fan 10ggr mer irriterande när folk inte kan stänga av helljusena i kurvor eller krön där man ser varandras lysen!! Nää då ska man slå av ljuset precis när man blir bländad skit bra när man redan har så pass dålig sikt!!!! dimljus stör ja mej inte alls av dock xenon ljus som används som dimljus kanske är mera påfrestande...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

221 Inlägg
29 mars 2008
Tycker det är bra att folk bländar med helljuset, har ju hänt att man glömmer då lampfan är sönder för att visa att helljuset är på. Så man stänger av skiten fort. Jag vill ju inte störa andra. Och jag bländar själv med hellyset på andra som inte bländar av. Behöver ju inte alltid vara för att jävlas utan för att hjälpa med! Även om Roadrage is the shit!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 mars 2008
Hmm lite intressant eller nåt o läsa alla olika inlägg där alla skäller fram o tillbaka på varandra tongue  Låter er andra avgöra om dessa olika kobinationer är rätt eller fel... men förstår inte riktigt hur så många tydligen kan ha feljusterade halvljus då dessa kontrolleras på bilprovningen i samband med besiktning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 mars 2008
Aker_s40 skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Iaf, kommer det upp nån bakom mig med halvljus+dimljus, klickar jag på mitt dimljus bak. Bländar dom så bländar jag...

Tycker att det är lite sandlådenivå över sånt här... Håller med att det kan vara störande men att göra så är väl ändå att sjunka till hans nivå hmm
Min personliga åsikt (eftersom det har blivit gnälltråden 2 här på garaget tongue) är alla som har sina halvljus så högt ställda att man tror att man möter nån med extraljus. Tycker att det är mer störande än halvljus/dimljusfantaster wink

Får vara hur mycket sandlåda som helst, stör det mig så stör jag tillbaks.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
30 mars 2008
tkd_rille skrev:
Sateonatour skrev:
större fara vet jag inte blir jag bländad ser jag ingenting på en stund har blivit så ett flertal gånger tack o lov så har det inte hänt nån olycka än..och jo kan hålla med om att folk söderut är duktigare på det där med rätt inställning på dimljus va nyss nere i lund å hämta bil så....men här ställer folk upp dom till bländningsnivå fråga mig inte varför......

Jag anser att du är den största faran i de tillfället. säg du kommer från en sväng och jag kommer mötande med dimljus med halvljus hela vägen, men du tittar inte in i mitt ljus för att din körlärare sade åt dig att du inte skulle titta rakt in. nej men du får ju längre tid att få se ljuset och du hinner lätt att vänja dig. medans du tycker att jag som har dimljus ska släcka de för de är ju helt fel och alla ska ju följa denna lagen. så du blaffar på med alla dina 5 extraljus pluss dina 2 vanliga helljus, då ser jag inte ett skit och får vita prickar i ögonen och kan helt plötsligt när jag kommer bort till svängen köra av vägen smile
men lite överdriven men så tycker jag.

jo här nere tycker jag de mesta står rätt till wink tror de beror på att polisen står väldigt ofta på E22an.

Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag slår på mina ljus när jag möter nån som bländar mig ok BLÄNDAR har du dina rätt ner i backen så gör jag det ju inte förstår du???

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 mars 2008
Var med om en grej när jag körde hem från en pokerkväll hos en polare förut.
Kom ikapp två bussar, danskreggade visade det sig. Tänkte inte på det först, men den bakre bussen körde med fullt helljus rätt i baken på den före! Hur snällt är det? Dom låg kanske 150-200 meter isär och det gick ca 100.
Jag drar om den första, han bländar av en stund, men när jag är ca 50 meter bakom så blåser han på fullt ljus igen. Två xenonextraljus på taket plus original... mad
Fyfan va jobbigt. Jag blinkade ett par gånger i bromsljuset men icke. Tände dimbakljuset varningsblikern och bromsljus, då först! Jävla galning.. hmm
Sen tar jag mig om den främre bussen, då får den bakre på sitt jävla helljus igen, medan den andra utan någon som helst tvekan kör med halvljus tills jag var ur synhåll.
Man så jävla arg jag skulle vara på kollegan i den bakre bussen om jag körde den främre. Det är ju inte småspeglar bakåt på en sån... hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
30 mars 2008
Jag förstår inte hur man kan störa sig såpass mycket på några dimljus, löjligt helt enkelt..

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Trucker
2 710 Inlägg
30 mars 2008
Exakt wink

TeQuilla skrev:
Instämmer på det du skriver. Men det verkar ju gå nån slags trend att det är coolt att ha dimljusen påslagna för jämnan.

Fart missbrukare

543 Inlägg
30 mars 2008
TeQuilla skrev:
Instämmer på det du skriver. Men det verkar ju gå nån slags trend att det är coolt att ha dimljusen påslagna för jämnan.

Det är koolt, testa själv. Jag lovar neutral

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

104 Inlägg
30 mars 2008
Dimljus = Dumljus i de flesta fall. Kan vara bra om man kör t.ex. motorväg i dålig sikt då dimljusen lyser upp sidomarkeringslinjerna i ögonvrån. Då är det värre med felinställt halvljus, eller halvljus i översta läget. Se bara på alla Saab 9-3/5-ägare som åker runt, första tanken när man möter de bilarna är att det är en gammal Volvo 240 med en höbal i skuffen..

Harder Better Faster Stronger

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 mars 2008
qbett skrev:
Dimljus = Dumljus i de flesta fall. Kan vara bra om man kör t.ex. motorväg i dålig sikt då dimljusen lyser upp sidomarkeringslinjerna i ögonvrån. Då är det värre med felinställt halvljus, eller halvljus i översta läget. Se bara på alla Saab 9-3/5-ägare som åker runt, första tanken när man möter de bilarna är att det är en gammal Volvo 240 med en höbal i skuffen..

har aldrig mött en volvo men för dåligt inställt halvljus jag men därimot nya bmwen och annat skit med doma nya projektorljusen  fan då blir man ju bländad

Galen!
723 Inlägg
30 mars 2008
Mäki skrev:
Jag förstår inte hur man kan störa sig såpass mycket på några dimljus, löjligt helt enkelt..

visst skit löjligt.. när du möter mig i lastbilen så möter du 9 helljus lampor om du har dimljusen på!
det finns en lag mot dimljus och det finns en annledning till lagen.. det är bländande. själv så lider jag av brytnings fel och blir jävligt bländad av dimljusen eller felaktiga halvljus för den delen.

Mvh Mats

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 mars 2008
Griffin skrev:
Mäki skrev:

visst skit löjligt.. när du möter mig i lastbilen så möter du 9 helljus lampor om du har dimljusen på!
det finns en lag mot dimljus och det finns en annledning till lagen.. det är bländande. själv så lider jag av brytnings fel och blir jävligt bländad av dimljusen eller felaktiga halvljus för den delen.

Mvh Mats

dimljusen ska vara peka neråt har jag för mig kom i fatt en idiot som hade sina dimljus på i bak  hehe jag vart så arg så jag slänga på mina helljus på han eller om det var en hon.. men skitsamma ib´nte fan fatta idioten att han skulle stänga av sitt dimljus inte
Senast redigerat av ironhead (30 mars 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 mars 2008
qbett skrev:

Glöm inte att 900 också har en ratt för att justera höjden på ljuset wink

Men ärligt talat, sålänge det inte är något fel på ljuset så ska halvljuset inte blända även om man skulle åka runt med det på högsta läget, om man nu inte verkligen *åker runt* med en höbal i skuffen big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
30 mars 2008
Får ni aldrig nog av denna diskution? Den startades för 2år sedan och håller sig vid liv än idag...

/// SyyHn

Fortare än kvickt
241 Inlägg
30 mars 2008
jävlar vilken gammal tråd... sant är det iaf, det är jävligt irriterande. och fult...

Akta lacken pappskalle!

Sök