2053
Sök

SAABotage 9-5 AERO V2.0

Saabotage

1 192 055 Visningar
Uppdaterades senast 27 maj 2015
Familjefar.
17 Inlägg
17 juni 2008
Satan Mats!!
Denna 9-5 kommer klart vara en av de feetaste på vägarna när den är klar!
Har följt ditt arbete sedan årsskiftet nån gång, är grymt imponerad över att du lyckas hålla ånga uppe.
Precis som de flesta andra som följer tråden säger: Du är varmt välkommen att lägga dina magiska fingrar på min 9-5 SC när du är färdig med denna ;o)...

Kan bara hålla med dig ang fronten, satsa på Hirschen.. Du kommer säkert på någon smidig lösning, ge inte upp och sänk dig till pre-fabricerat-träsket, kör ditt eget race (det har ju funkat hitills).

Lycka till!

/Matte

3 295 Inlägg
17 juni 2008
håller med alla andra och tycker att du ska köra på hirsch fronten.. det blir grymt fint!! ang frontbyggen så har ju faktiskt jag limmat och skruvat ihop min orginal med glasfiber och ABS plast.. och tydligen så håller det fortfarande, jag ruggade upp utan riktigt ordentligt innan jag plastade bara. big_smile

3 714 Inlägg
17 juni 2008
detta kommer bli riktigt bra :p :p

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

4 299 Inlägg
17 juni 2008
Jävlar, här gäller de o hänga me tongue Ser skitbra ut smile

Ang fronten. Du ska inte ta o gjuta av hirschfronten då?? Då har du fortfarande kvar den fronten du gillar men har den i ett material som e mycke lättare att sammanfoga breddningen me smile

När du ändå håller på me glasfiber o grejer wink

//Jacob

Low is a lifestyle
956 Inlägg
18 juni 2008
krutmats skrev:
Decibel skrev:
När du ändå lägger ner såhär med tid, ta o skaffa dig en glasfiberfront direkt, för jag antar den du har nu är i ABS plast eftersom du är skrajj det ska spricka.
ABS plast är ett helskotta att plasta mot, spricker direkt för ingenting, funkar knappt på dörrsidor, än mindre på frontar.

Det finns inga bra sätt förutom att limma och plast-spackla (värmepistol + abs-plast stavar som smälts), problemet som uppstår då är istället att plasten avger silikoner och lackeraren kommer riva sitt hår.

Så, för att spara tid och i slutändan slantar, skaffa en glasfiberfront redan nu så är jag säker på att flera här hjälper till med tips hur du sammangjuter allt.

Tjaaaa..
Jag antar jag vet du har rätt där, en glasfiberfront vore ju helt klart det bästa, men vill så gärna ha Hirschen, den är såå fin, har inte hittat nån eftermarknads Hirsch eller nån annan glasfiberfront till min jag giller. skulle vara RealCar´s men den är ju så vanlig...

Mvh/Mats

inga problem att plasta med glasfiber enligt mig. får va tjockt lager på baksidan bara. sen lägga en del spackel. har haft min front sen början på april. inga problem..

Orginal överdel sen Rieger underdel sen har jag byggt resten där imellan för mina dimljus osv osv.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

1 892 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Ja..  jag har bestämt mig för att testa, HURSOMHELST var det för sent eftersom jag hade borrat i Hirshen och limmat och popnitat..   alternativet hade varit att ta bort allt igen, lagt plastfilm mot bilen,  sen spackla en fin övergång mot karossen, ta bort plasten och sen skruva dit breddningen utan att spackla ihop med fronten..  nån som förståer?
hursomhelst är det nu plastat mot stötfångaren och där tänker jag testa med Victors idé, att nita fast den mot en plåt på baksidan som ska stadga upp fronten över breddningen,

Sen har det regnat och passade på att fota spegeln smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/377700_5y270f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/377702_uvpwh0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/377703_a2jpzf.jpg
Efter ett sommaregn

Billjuds byggare
139 Inlägg
18 juni 2008
Ojoj vad du jobbar och sliter big_smile det ser kanon ut mats:D ska bli kul att se den klar tongue
Mvh Thomas

Filkörning?
852 Inlägg
18 juni 2008
jag tycker du ska ta och gjuta av fronten efter du blivit nöjd med den så slipper du ju problemet med att det skulle spricka sen smile

Det blir jävligt snyggt det här! grymmt bra jobbat!

2 911 Inlägg
18 juni 2008
Att få glasfibret att fästa mot fronten är minsta problemet, går t.ex. med RIKTIGT karosserilim (inte pl400 eller sikaflex, innehåller silikon, big nono).
Problematiken blir att spacklet inte fäster heller, från början kanske, men lite värmeväxling eller en vridning/vibration så släpper det.

Enda som funkar om du ska behålla den fronten är att göra breddningen sömmad, d.v.s. att det kommer inte flyta ihop med fronten, allt annat är bara o glömma för de kommer inte hålla.

Lyssna nu på oss som arbetat med ABS plast och glasfiber mer än en gång istället för de som tror och tycker wink

Jäkla nice work iallfall, snubbla inte på en sån skitgrej som fronten nu wink

328 Inlägg
18 juni 2008
krutmats skrev:
zlobban skrev:
hehe har suttit å kollat igen alla sidorna nu tongue kommer bli jävligt bra smile hoppas allt går fint för dej nu smile å lycka till smile

Tack Slobban big_smile  ja jag ska lägga i nästa växel nu och få detta klart nång+ång big_smile  Mvh/Mats

hehe låter najs smile kommer bli super smile

1 489 Inlägg
18 juni 2008
Bra jobbat Mats! Ska bli kul och se den färdig smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

m3-lappis
18 juni 2008
halloj där din gamle galning.. lever du ? ser att det har visst hänt en del..

Medlem 34530
908 Inlägg
19 juni 2008
Decibel skrev:
Att få glasfibret att fästa mot fronten är minsta problemet, går t.ex. med RIKTIGT karosserilim (inte pl400 eller sikaflex, innehåller silikon, big nono).
Problematiken blir att spacklet inte fäster heller, från början kanske, men lite värmeväxling eller en vridning/vibration så släpper det.

Enda som funkar om du ska behålla den fronten är att göra breddningen sömmad, d.v.s. att det kommer inte flyta ihop med fronten, allt annat är bara o glömma för de kommer inte hålla.

Lyssna nu på oss som arbetat med ABS plast och glasfiber mer än en gång istället för de som tror och tycker wink

Njae, håller inte med riktigt där. Det jag spacklade på min front har inte påverkats av vinter o värm mm, men att bli ordentligt ikörd, 2ggr,  klarade den inte big_smile

Det stora problemet är ju att ABS plasten är ganska fet i ytan, så ruggar man det och tvättar rent med aceton så håller det för det mesta wink Det är erfarenhet jag har och inget jag tror eller gissar.

Jag tror stenhårt på mitt tips och jag tycker det är kul Mats oxå gör det smile Lycka till Mats, så vi snart få se bilen på mässor i hela landet cool

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Mångsysslare
303 Inlägg
19 juni 2008
av min erfaren het så går ej glasfiber och plåt så himmla bra i hop !!! byggde mig ett evoscoop på min gammla 855 och de satt fin de första året men sen sprack de ( av värme och kyla KÖRDE EJ PÅ VINTERN ), men sen gjorde ja de bara med finspackel och pungtade dit 10 st nabbar så ja kunde skruva på m6 muttrar och e-pur (ett elastisktlim) men höll endå inte de är bara en vink, men kör du med väv , glasfiber och fin spackel kan ja inte tänka mig att de inte håller så länge du inte kör i nått , men alla som sagt har vi olika teorier de bästa e att prova sj hoppas de löser sig smile

sj kör ja på den teorin bara för de inte funkar första gånen behöver de inte va lika andra gången , fuskar man får man veta de på resans väg smile
Senast redigerat av FULLGAS (19 juni 2008)

495 Inlägg
19 juni 2008
Fan, här var man på fotbolls EM några dagar och trodde inte man skulle missa så mkt men SATAN vad du ligger ibig_smile fan ja satt bara och gapa och trodde inte det var sant men efter att kollat igenom allt det ja missat typ 10 ggr så inser ja att det är sant! fyfan vad grymt jävla bra det blir!!!!

KEEP IT UP SUPERMATS!!!!!

mig <3 vtec = sant

2 911 Inlägg
20 juni 2008
VictorW skrev:
Decibel skrev:

Njae, håller inte med riktigt där. Det jag spacklade på min front har inte påverkats av vinter o värm mm, men att bli ordentligt ikörd, 2ggr,  klarade den inte big_smile

Det stora problemet är ju att ABS plasten är ganska fet i ytan, så ruggar man det och tvättar rent med aceton så håller det för det mesta wink Det är erfarenhet jag har och inget jag tror eller gissar.

Jag tror stenhårt på mitt tips och jag tycker det är kul Mats oxå gör det smile Lycka till Mats, så vi snart få se bilen på mässor i hela landet cool

mvh
victor

Det jag menar är att folk som kommer med sina erfarenheter inte har sett en längre tids påverkan på det dom gjort, självklart funkar det att göra så men det håller _aldrig_ i längden, det kan ta 10 minuter eller 10 månader, men håller gör det inte.

Jag har själv gjort nån sån lösning på min egen kärra så jag klagar absolut inte på tekniken i sig, men man ska ha riskerna i bakhuvudet smile

2 911 Inlägg
20 juni 2008
Lite tillägg, har man redan kommit så långt som trådskaparen gjort här så ska man självklart prova och göra klart allt, erfarenhet är tyngre än att någon talar om hur det ska vara / bli smile

Medlem 34530
908 Inlägg
20 juni 2008
Decibel skrev:
VictorW skrev:
Decibel skrev:

mvh
victor

Det jag menar är att folk som kommer med sina erfarenheter inte har sett en längre tids påverkan på det dom gjort, självklart funkar det att göra så men det håller _aldrig_ i längden, det kan ta 10 minuter eller 10 månader, men håller gör det inte.

Jag har själv gjort nån sån lösning på min egen kärra så jag klagar absolut inte på tekniken i sig, men man ska ha riskerna i bakhuvudet smile

när man bygger något eget som inte är beprövat, så tar man en kalkylerad risk. Men vill man ha något som ingen annan har så får man ju chansa lite och skulle det inte fungera, så är det ju bara att göra om smile

Mats, jag hoppas du inte ligger o sover för vi väntar på en uppdatering snart big_smile

Glad midsommar på er!!!!
cool cool cool cool

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Think Better Cars
447 Inlägg
22 juni 2008
hur jobbar du mån-tis denna veckan ??

Mvh // Djem

Sök