3639
Sök

Austin allegro

17 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
Hejsan

Min farfar har just nu en grön lågmilare som är smälld i sidan som han peppar mig att renovera och nu undrar jag är det värt det? har sökt en hel del på diverse begbil sidor men har inte hittat ett enda exemplar till salu.

Den blev förövrigt väldigt berömd i boken "crap cars"

2. AUSTIN ALLEGRO

"The Godfather of the crap car. The people who translated the original designs into metal got their maths wrong and made the sides all bulbous and fat. Then some clot from marketing insisted it would be a corking idea to have a square steering wheel."

http://www.bbc.co.uk/pressoffice/bbcwor … cars.shtml

är det nån som vet på ett ungefär hur många allegros som såldes i sverige? eller rent av nån som har en sittandes hemma? skulle gärna se att nån fyller i lite om allegrons historia=)

Mvh Jaacke

2 021 Inlägg
24 november 2007
ja va ja vet så e dom rätt fula smile men visst e de en kultbil, tror de e samma motor som e min austin (1500)
wink

17 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
mja enligt farfar var det 1098 med 45vildaåsnehäster!
vilken landsvägsräcer! Fast den väger ju bara 800 typ

2 021 Inlägg
25 november 2007
Jaacke skrev:
mja enligt farfar var det 1098 med 45vildaåsnehäster!
vilken landsvägsräcer! Fast den väger ju bara 800 typ

hehe smile

1 Inlägg
2 januari 2008
Jag har tre! Elller mja, två och en halv. Sanningen är egentligen att jag har en. Om man räknar helt fungerande och besiktigade har jag ingen...

En står faktiskt i Skellefteå (ser att du kommer därifrån) på Kallholmen/Skelleftehamn. Eller jag ställde den där för två år sedan, vetefan om den är kvar. Den är mest kaross och inredning, men jag tror nog att källaren hos mor och far är full med diverse delar. Karossen var i det närmaste rostfri när jag ställde undan den.

Jag har en Kombi med en HL 1780 motor (91 hp otrimmat) i en lada i Furulund (Skåne). Den var fin när jag ställde undan den. Nyrenoverad motor! Men så var det ju översvämning där i höstas...

I diverse förråd har jag inredningsdetaljer, säten och växellådor. Det mesta i Malmö.

Det är absolut en bil att ta reda på. Flickor äääälskar bilar med fyrkantiga rattar och säten av plysch. Dessutom hajar de ju att du inte är i behov av en stinn penisförlängare.

Min kombi spöar Peugeot 205 gti till hundra. Och den toppar 185! Men är direkt livsfarlig över 120 knyck. Hydrogasfjädring och glapp styrning ger riktigt spännade vägegenskaper. Att tre av däcken är original från fabrik gör sitt till.

Hör av dig om du vill köpa delar.
Senast redigerat av Kallholmen (2 januari 2008)

Snyggare än "hundrafyrtio", snabbare än Golf gti och väghållning som en Hundkoja. Typ.

658 Inlägg
5 januari 2008
Här finns nog en del om dess historia. Finns en hel del på Wikipedia med.
http://www.austin-rover.co.uk/index.htm?ado67indexf.htm

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Sök