2593
Sök

Steget går i protection mode

Fartälskare
390 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Hejsan
Jag har skaffat mej ett slutsteg o en bas av märket JBL GTO serien. MEN steget slår ifrån hela tiden (protection mode). Ibland innan den slår ifrån hör man att den precis ska ta till en riktig baston men klarar inte spela den o steget slår ifrån. men det e inget missljud från basen. Har en generetor på 90A och en strömkabel på 16mm samt en GAS kondensator på 0,5Farad. Börjar undra om dom två funkar för varandra eller om EQ inställningarna är helt fel eller hur man ska koppla dom eftersom basen har dubbla talspolar. Har just nu bryggat på steget 1x290W RMS 4ohm. Och sedan seriekopplat på basen. Kan det vara kopplingarna som inte leder tillräckligt bra? Går det mäta med Ohm mätare kanske?
Steget: JBL GTO-752
Basen: JBL GTO1002D
Kondensator: GAS CAP05

Tack på förhand
MVH Emil

Speedparts That´s why.......

80 Inlägg
28 november 2007
blev likadant med mitt steg, då var det jorden det var fel på.
Jordade dåligt. Kolla upp jorden! Kolla även om strömkabeln glappar ..

Volvo & Audi!

Fartälskare
390 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
okey, ska allt kolla upp det. borde ju faktist gå att mäta me en ohm mätare... hmmm ja jag får gå ut till garaget igen;) hehe

21 761 Inlägg
28 november 2007
Strömkablar ska man göra spänningsmätning på, inte resistansmätning. Mätresultatet blir inte rättvisande med resistansmätning smile.

Mät spänningen på stegets kopplingsplintar, där strömkablarna sitter fast, och spela hög volym. Då får du fram den verkliga spänningen som matas in i steget. Det är den bästa mätmetoden enligt mig, vanlig resistansmätning är för oexakt.

Fartälskare
390 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Strömkablar ska man göra spänningsmätning på, inte resistansmätning. Mätresultatet blir inte rättvisande med resistansmätning smile.

Mät spänningen på stegets kopplingsplintar, där strömkablarna sitter fast, och spela hög volym. Då får du fram den verkliga spänningen som matas in i steget. Det är den bästa mätmetoden enligt mig, vanlig resistansmätning är för oexakt.

okey. jag mäter alltså spänningen och vad ska resultatet vara? menar du att spänningen ska vara stabil även om jag spelar hög musik? om det då minskar får den för lite ström? fattat det rätt:P?

21 761 Inlägg
28 november 2007
Om steget drar mer än vad batteri och generator klarar av så är inte spänningen stabil förstås, men det där steget drar nog inte mer än runt 40A om man räknar på 50% verkningsgrad och 290W.

Den strömmen ska inte vara något problem med din 90A generator, om du inte har en massa andra strömförbrukare igång (tex fläkten på fullt, 5 st 100W extraljus osv) så ska inte spänningen sjunka under 13,5V framme på batteriet om motorvarven är 1500-2000 varv. Det anser jag iaf smile.

Det ska ju inte heller vara någon stor skillnad mellan spänningen på batteripolerna och på stegets strömkopplingsplintar, då är det dålig kontakt någonstans.

Sök