2150
Sök

Vilket varvtal puttar ni i ny växel? sommar som vintertid?

2 230 Inlägg
6 december 2007
#41
lung körning så är det väll runt 2-3000rpm annars vid lek/hårdkörning är det 6500 eller om det var 7400 kommer inte ihåg då det var så länge jag körde den.. är precis vid röd strecket iaf.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Sidledesförare
268 Inlägg
6 december 2007
#42
Då motorn verkligen skriker efter det

Man vet aldrig, före man vet

34 Inlägg
6 december 2007
#43
zoopåse skrev:
Fasen vad ni varvar!

Kallstart: <2000
Normal körning: <2500varv oftast 2200, högre varv i högre hastigheter.
När acceleration krävs/tillåts (men ekonomin går först): <3000
När mer acceleration krävs: <4000 (typ motorvägspåfart i uppförsbacke)
När det är kris: <6000

Ni som har manuell låda kan ju trycka gasen i botten också på låga varv. Då lär det inte behövas så högt varv så ofta utom om det är nöjeskörning. Finns liksom ingen anledning att varva över 3000 varv om man ändå knappt trycker ner gaspedalen.

Håller verkligen med, finns väl ingen anledning att gasa på vid kallstart om man inte har väldigt bråttom? Man ska vara rädd om sin bil:)

3 121 Inlägg
6 december 2007
#44
Hoppas ni som kör BMWs M-maskiner låter oljan bli iaf 70-80 grader (när vattnet är uppe i temp har jag drygt 10 min kvar tills oljan är varm, stooor oljekyl)  innan det gasas friskt, ju mer trimmad motor desto mindre marginaler.

När BMWn är kall växlas den runt 2000-2800 rpm när den är varm är det situationen som bestämmer. Självklart dras den till strax innan varvspärr (strax innan 8000rpm) flera gånger när man är ute och kör.
Senast redigerat av viccoA (6 december 2007)


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 december 2007
#45
Sicken fråga. olika varenda gång.. jag växla vid 1000rpm jätte ofta och 6500 lika ofta och 3000 lika ofta och 4000 lika ofta.


Bmw osv..

12 086 Inlägg
6 december 2007
#46
Vilken fråga. Beror väl på vilken bil och hur gasglad man är?
Med forden i lugnt tillstånd växlar jag vid 2500 kanske.

volvoraggare
4 776 Inlägg
6 december 2007
#47
runt 3000 varv och jag drar ut växlarna rejält

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Dr Snuggles
956 Inlägg
6 december 2007
#48
ironhead skrev:
runt 3000 varv och jag drar ut växlarna rejält

Hahaha, hur i helvete lyckas du med att dra ur växlarna helt om du växlar vid 3000rpm ? big_smile

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

2 118 Inlägg
6 december 2007
#49
mellan 2300- 3500rpm har väl blivit en standard..

D.i.l.l.i.g.a.f

Bilgalen
89 Inlägg
6 december 2007
#50
det blir mellan 2500 och 3000 dock 4000 vid motorvägspåfarter (hoppar från 3:an till 5:an)

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
6 december 2007
#51
Vid 8500, de är normalkörning smile
Fast på den gamla bilen blir de bara 7500

Vid snålkörning blir de runt 5000 (drar ändå bara 0.75 l/m )


7 Inlägg
6 december 2007
#52
Lagom när det börjar skramla... wink


VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 december 2007
#53
Beror på, för å gå upp på motorväg, 2500-3000, stadstrafik så i så fort som möjligt med 5an (20-30 och uppåt), ligger man väl på 1000-2000 innan man växlar..


study
772 Inlägg
6 december 2007
#54
när motor är kall ca 2500 om inte tidigare.
när den är varm så är det beroend på situationen.

4 506 Inlägg
6 december 2007
#55
Mitt största ekonomiproblem är att jag inte kan köra lungt.
Så det är på höga varv för det messta när motorn kommit upp i arbets temp..
Senast redigerat av _Wallis_ (6 december 2007)

Kan du andas kan du dö.

35 Inlägg
6 december 2007
#56
brukar växla vid 4500-5000 normalkörning med bmw 525i 192 hästare. Sen vid hårdkörning blir det innan varvstopp i 1:an 2:An 3:an. Blir några gånger iveckan. Annars sotar ju bilen igen. Ni som växlar vid 2500-3000 . Då blir det ju inget acc. Man ska komma fort upp i farten. Min morfar växlar på 2500-3000 varv hela tiden. Och det är en volvo 850 glt han har. Så testade jag den och den var riktigtriktigt trött!. Vad kan det bero på?. Jo att han växlar vid 2500-3000 varv. Så lånade jag den och körde skiten ur den. Växlade inte under 6000 varv en enda gång. Sen var bilen riktigt pigg igen. Böade inte eller någonting inte det minsta trött längre. 2500-3000 e redig kärringkörning bara för att spara bensin. Nej det sliter utt motorn totallt om man drar ur den skitsnack. Bättre att köra hårt med koll. Än mesigt utan koll!. Bilar behöver dras ur ibland några gånger iveckan för att må bra& bli pig. Folk gasagasa släpp hästarna fria!.

huh?
10 427 Inlägg
6 december 2007
#57
viccoA skrev:
Hoppas ni som kör BMWs M-maskiner låter oljan bli iaf 70-80 grader (när vattnet är uppe i temp har jag drygt 10 min kvar tills oljan är varm, stooor oljekyl)  innan det gasas friskt, ju mer trimmad motor desto mindre marginaler.

Finns en herre i Falun som plågar sin M3 E36 stenhårt vid kallstart.
Lite tragiskt. hmm Nu pratar vi svarta streck i asfalten direkt efter att ha stått kall.

bmw_äger skrev:
Bilar behöver dras ur ibland några gånger iveckan för att må bra& bli pig. Folk gasagasa släpp hästarna fria!.

Yes, speciellt alla 'mamma'-bilar (ni vet dom där halvdåligt servade och otvättade bilarna som dom brukar ha tongue)
behöver hårdtuktas wink Svarta tändstift är ingen höjdare.


35 Inlägg
6 december 2007
#58
hehe . Ja vid kallstart blir det ju 3000 varv för min del också. Men när den kommit upp i 70 c så blir det höga varv:). Brukar aldrig växla under 4500. Bilen går ju så rent&fint om man drar ur den. Som Mossan aldrig över 3500 varv. Vafan e det för begränsat varvtal?. Så löjligt. Tycker synd om bilen när folk inte varva utt ibland. Klart att tändstiften blir svarta. Och bilen sotar igen. Toppen kan sota igen. Och det är inte direkt billig renovering:/. Ska man varva säker på att bilen inte ska sota igen. Ska man växla vid 4500-6000 varv. Då mår bilen som bäst! Dagens bilar är inte till för fisskörning.

55 Inlägg
6 december 2007
#59
Aldrig över 2500 vid kallstart. Brukar aldrig stå på förrän oljan är uppe i runt 90 grader, och väldigt sällan över 4500... smile


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#60
honda_crx_freak skrev:
När jag övningskör med mossans toyota corolla 1.6 brukar jag växla på  3500-4000 varv. Men när man känner att foten är tung så blir det växling på varvstoppet i 1:an^^ sen drar lite till i 2:an också:P

Inget att skryta över att man drar ur när man övningskör.

Börja busa när du har körkort och körvanan för det.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök