lung körning så är det väll runt 2-3000rpm annars vid lek/hårdkörning är det 6500 eller om det var 7400 kommer inte ihåg då det var så länge jag körde den.. är precis vid röd strecket iaf.
Kallstart: <2000 Normal körning: <2500varv oftast 2200, högre varv i högre hastigheter. När acceleration krävs/tillåts (men ekonomin går först): <3000 När mer acceleration krävs: <4000 (typ motorvägspåfart i uppförsbacke) När det är kris: <6000
Ni som har manuell låda kan ju trycka gasen i botten också på låga varv. Då lär det inte behövas så högt varv så ofta utom om det är nöjeskörning. Finns liksom ingen anledning att varva över 3000 varv om man ändå knappt trycker ner gaspedalen.
Håller verkligen med, finns väl ingen anledning att gasa på vid kallstart om man inte har väldigt bråttom? Man ska vara rädd om sin bil:)
Hoppas ni som kör BMWs M-maskiner låter oljan bli iaf 70-80 grader (när vattnet är uppe i temp har jag drygt 10 min kvar tills oljan är varm, stooor oljekyl) innan det gasas friskt, ju mer trimmad motor desto mindre marginaler.
När BMWn är kall växlas den runt 2000-2800 rpm när den är varm är det situationen som bestämmer. Självklart dras den till strax innan varvspärr (strax innan 8000rpm) flera gånger när man är ute och kör.
Beror på, för å gå upp på motorväg, 2500-3000, stadstrafik så i så fort som möjligt med 5an (20-30 och uppåt), ligger man väl på 1000-2000 innan man växlar..
brukar växla vid 4500-5000 normalkörning med bmw 525i 192 hästare. Sen vid hårdkörning blir det innan varvstopp i 1:an 2:An 3:an. Blir några gånger iveckan. Annars sotar ju bilen igen. Ni som växlar vid 2500-3000 . Då blir det ju inget acc. Man ska komma fort upp i farten. Min morfar växlar på 2500-3000 varv hela tiden. Och det är en volvo 850 glt han har. Så testade jag den och den var riktigtriktigt trött!. Vad kan det bero på?. Jo att han växlar vid 2500-3000 varv. Så lånade jag den och körde skiten ur den. Växlade inte under 6000 varv en enda gång. Sen var bilen riktigt pigg igen. Böade inte eller någonting inte det minsta trött längre. 2500-3000 e redig kärringkörning bara för att spara bensin. Nej det sliter utt motorn totallt om man drar ur den skitsnack. Bättre att köra hårt med koll. Än mesigt utan koll!. Bilar behöver dras ur ibland några gånger iveckan för att må bra& bli pig. Folk gasagasa släpp hästarna fria!.
Hoppas ni som kör BMWs M-maskiner låter oljan bli iaf 70-80 grader (när vattnet är uppe i temp har jag drygt 10 min kvar tills oljan är varm, stooor oljekyl) innan det gasas friskt, ju mer trimmad motor desto mindre marginaler.
Finns en herre i Falun som plågar sin M3 E36 stenhårt vid kallstart. Lite tragiskt. Nu pratar vi svarta streck i asfalten direkt efter att ha stått kall.
bmw_äger skrev:
Bilar behöver dras ur ibland några gånger iveckan för att må bra& bli pig. Folk gasagasa släpp hästarna fria!.
Yes, speciellt alla 'mamma'-bilar (ni vet dom där halvdåligt servade och otvättade bilarna som dom brukar ha ) behöver hårdtuktas Svarta tändstift är ingen höjdare.
hehe . Ja vid kallstart blir det ju 3000 varv för min del också. Men när den kommit upp i 70 c så blir det höga varv:). Brukar aldrig växla under 4500. Bilen går ju så rent&fint om man drar ur den. Som Mossan aldrig över 3500 varv. Vafan e det för begränsat varvtal?. Så löjligt. Tycker synd om bilen när folk inte varva utt ibland. Klart att tändstiften blir svarta. Och bilen sotar igen. Toppen kan sota igen. Och det är inte direkt billig renovering:/. Ska man varva säker på att bilen inte ska sota igen. Ska man växla vid 4500-6000 varv. Då mår bilen som bäst! Dagens bilar är inte till för fisskörning.
När jag övningskör med mossans toyota corolla 1.6 brukar jag växla på 3500-4000 varv. Men när man känner att foten är tung så blir det växling på varvstoppet i 1:an^^ sen drar lite till i 2:an också:P
Inget att skryta över att man drar ur när man övningskör.
Börja busa när du har körkort och körvanan för det.