3972
Sök

vad ska jag göra med min b23

7 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#1
hur många häst kan man få ut ur en b23 utan turbo?
och vad krävs för at den ska vara stabil/hålbar, om det nu går ??cool
ska inleda ett bygge men vet inget om trim och vill ha bra tips på allt jag behöver göra/köpa tycker det är skitroligt att skruva så att köpa färdig kommer inte på tal.

/tack på förhand M.big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 december 2007
#2
det går å få masser men det kostar enormt mycket jämfört med turbo
hur mycket vill du ha ungefär?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

7 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#3
ja säg det minst 200 känner jag att jag kommer behöva men du kanske kan ge mig olika förslag typ biligt, medium och dyrt så får jag avgöra själv vad jag ska satsa på. ju mer detaljerat du kan få till det här ju bättre för mig och säkert andra förstagångare tongue

645 Inlägg
9 december 2007
#4
kolla på www.kgtrimning.com så finns det massvis med trimgrejjer till volvo där.

//Marcus Saari

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 december 2007
#5
http://www.kgtrimning.com/ finns ett motor recept på 225 hk men det kostar typ 40-50 tusen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

7 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#6
Så turbo motorn är bästa alternativet? b23et? och gå vidare därifrån elller? eller  b234et  kanske?
Senast redigerat av mekahartman (9 december 2007)

2 122 Inlägg
10 december 2007
#7
köp en 2.5liters vev hos nyrönen 4500:-, extraktor 1000:-, be nån duktig kille fixa toppen gjärna att killen kan byta ut ventilerna till större 3000-5000, byt kam typ en KG8 2700:-, lättat svänghjul 700:-, ställbart kamdrev 1000:-  sen kör med webrar eller insprutning då ska du närma dej 200 eller till och med kliva över

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

24 Inlägg
10 december 2007
#8
med ett E sprut det mekaniska från 240 GLT -81 till -84, steg 3 topp (org. insugs ventiler men 38mm avgas, dubbla ventilfjädrar planad runt 3mm) extraktor, 2,5tums avgassystem, en kg8 kam lr liknande och lättat svänghjul så står det i kg katalogen att motorn kommer å hamna på ca 220hk. Å e ett bra alternativ. Enkelt, hållbart å lätt kört! smile


1 Inlägg
2 september 2013
#9
Kul att du tänker köra på sug hästar! smile

Kör med en 115 hästare, Började med att byta till en planad och inslipad 531 topp med en vx3 kam.
bara detta gjorde stor effektskillnad.
nästa demosteg var att byta till en Volvo 850r bränslepump, kan varit inbildning men kändes som den blev lite piggare efter detta, därefter skruva jag i Bosch platina tändstift och byggde 2½" avgassystem.
där kände man att nu går bilen riktigt gött.
men har inte nöjt mig med detta utan monterade på extraktor grenrör och har nu börjat att lätta bilen.

Har även Hårdplast och aluminiun bussningar/motorfästen under tillverkning för ett styvare chassi.
nästa steg blir att Lätta så mycket det bara går, all onödig vikt gör mer än man tror.
efter lättningen blir det att svetsa kryss stag i bagagen, montera fjäderbenstag, svetsa en extra hämnare bak, montera Hårdplastbussningarna och sätta i en fuelcell.

Till vintern ska det monteras i en marinvev , H profils stakar, smidda kolvar, effektivare spridare, ställbar btr, Sinterlamell 6puckad, Aussi Diffspärr Och slutligen Eventuellt en kompressor till detta lilla kalas och köra på mickey thompson slicks smile

Första gången jag trimmar upp en b23 själv och får säga att det är dem finaste blocken att arbeta med.

Att just lätta bilen gör en mycket märkvärd skillnad och kostar inget.

Tänkte jag delar med mig av detta.

Renoverar putsar och putsar ännu mer...


Sök