4083
Sök

Vad säger tändstiften om soppatillförlsen? (Se bild) (Problemet löst!)

1 503 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#1
Har precis bytt till 444 cc skylinespridare, z32 lmm, linjär btr och anpassat steg 3 chip. Men det har inte klickat direkt. När laddet ska komma så hackar typ motorn och det händer inte vidare mkt. Vid tomgång så varierar varvtalet efter en stunds körning.

Idag nu så sänkte jag soppatrycket och bilen gick bra mkt bättre! Är nu nere på orginal soppatryck, 2,5 bar. Vågar man gå ner ytterligare för att få bilen att gå perfekt?

Vad säger tändstiften er bränsletillförseln?

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/208723_jvnq4t.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/208724_llw2n4.jpg

För fett? Kan det vara så att bilen inte går bra p.g.a. de kallare stiften jag har?
Senast redigerat av Oboy6 (16 december 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
14 december 2007
#2
Jag skulle säga att med dedära vita sotning på böjen ut som gnisan slår på så får den för lite bränsle ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

1 503 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#3
TritoN skrev:
Jag skulle säga att med dedära vita sotning på böjen ut som gnisan slår på så får den för lite bränsle ..

Hittade en fin länk som visar olika tändstift.

http://soe.se/mek/stift/stift.htm

Min måste väl vara "svartskallen" ?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 741 Inlägg
14 december 2007
#4
Rätt värmetal på stiften? kör du med orginal värme på dom eller har du gått ner till kallare?
jag skulle köpa kallare stift och testa igen. men kan ju ha fel.


****edit*** hittade på s13.se att du körde med kallare stift.. hmm..
Senast redigerat av tecman (14 december 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 503 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#5
Jag är inte så haj på det här med stift. Stiften heter: BCPR7ES

Någon som vet om de är kallare?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

4 670 Inlägg
14 december 2007
#6
BCPR7ES

bc = 10mm pr =resistorstift 7 = typ mitten mellan kall o varm e= 19,0mm s = standardtyp

http://www.garaget.org/gallery/archive/12203/208818_fxyew5.jpg

där har du om man söker lite på google smile


1 503 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#7
Fan va vettigt Micke! Sitter det för stift orginal då?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

4 670 Inlägg
14 december 2007
#8
inte en aning med det där är ju standard stift enligt betäckningen.´


Standard på 200sx är NGK platinastift PFR6A-11, Varmare stift PFR5A11 och kallare PFR7A-11

Annars kan man också använda standard NGK BCPR6ES-11, Varmare BCPR5ES-11, och kallare BCPR7ES-11

Kör du med högre ladd bör du skaffa kallare stift... Många kör med BCPR7ES-11

BCPR7ES-11 (betyder att det är 1.1mm förinställt elektrodavstånd, men du bör helst knacka ner det till 0.7-0.8mm)
Senast redigerat av mickius (14 december 2007)


4 670 Inlägg
14 december 2007
#9
du ska med andra ord inte ha så stort gap på dom som du har.. mät hur mycket gap det är på dom! står de -11


1 503 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#10
Nej det står inte -11 på dom.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#11
Det är 0,85 mm elektrodavstånd på mina stift..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

4 670 Inlägg
14 december 2007
#12
då ska du ha rätt stift! men frågan är varför du får förlite soppa


1 311 Inlägg
14 december 2007
#13
ok... din motor har fått för lite bränsle... och anledningen till det kan vara att du anv. en linjär btr tilsammans med ett sprut som inte kompenserar upp mängden bränsle vid höjt ladd... kör du med knocklink? lambdamätare? kolla blandnignen, är garanterat det som krånglar! börja där istället för med att krångla med stift innan du spikar sönder motorn om det skulle vilja sig riktigt illa! nu vet jag inte hur nissan´s ecu fungerar med bränslestyrningen men det ör iaf min teori!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 741 Inlägg
15 december 2007
#14
Där sa du nåt Corpze... 200sx har ju en liten knacksensor som sitter där på sidan.. Kan ju vara där den som räddar bilen tongue

Du kanske skulle skaffat dig en progressiv BTR då du kör orginal sprut. Testa feta på som fan och kolla om den går på ladd då. Men kan ju vara lite farligt om det spikar. hmm

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 503 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#15
Alla säger banne mig olika. Här på garaget säger alla att den går snålt medans alla på msn säger att den går fett. Har ni kollar in länken som jag angav i början av tråden? Om man går efter bilderna där så går ju min bil fett! Håller ni inte med?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

4 670 Inlägg
15 december 2007
#16
jo men om din skulle gå för fett och du har nu nerställt till org tryck. tycker inte den borde de.. men får hoppas det är chipet som inte funkar
Senast redigerat av mickius (15 december 2007)


1 503 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#17
Ne, det borde väl gå fett efter alla mods sånna fall. Byter man till större spridare så borde den väl få mer soppa vid orginaltryck än med orginal spridare. Men chipet ska ju göra så att z32 lmm och 444cc spridarna lirar ihop och ger rätt blandning. Ska hämta ett nytt chip idag från ett annat fabrikat. Blir till att provmontera och testa ikväll sen.

Chipet jag har för tillfället har jag hittat skaparen till. Beteckningen HST står för Henrik Steg 3.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Mek
88 Inlägg
15 december 2007
#18
Skaffa en bredbandslamda och mät var du har för bränsleblandning, du har ingen koll på det annars, innan du spikar sönder motorn.

Mvh Bert
Senast redigerat av holyday (15 december 2007)

Livet börjar vi 2 bars ladd

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 december 2007
#19

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 311 Inlägg
15 december 2007
#20
Sätter mina cent på att det gått "för hett" dvs. för mager blandning... lite lurigt att mixtra med spridare, bränsle och tändningsinställningar på ett orginal ecu!

http://www.tvmoparclub.com/files/tech/spark%20plugs.jpg

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze


Sök