3653
Sök

VOLVO 745 Dålig tomgång, motorn bluddrar, känns som att den går på 3 cylindrar

9 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#1
Volvo 745 B230F Automat 1990 ca 30000mil

Körde från Jönköping till Göteborg utan några större problem. Men upptäckte att
vid tex nedförsbacke när jag släppte gasen så hackade bilen vagt, liksom att
den automatisk svagt bromsade in och sen släppte på bromsen.

Väl framme i Göteborg så parkerade bilen och allt var som det skulle. Senare efter några timmar när jag skulle åka iväg så gick tomgången väldigt konstigt!
Vid start så var tomgången så låg att den höll på att dö, gasade man så
gick det bra. Men släppte man gasen så gick tomgången dåligt, lamdalampan tändes (men slocknade när man gasade) och den dog!

Öppnade motorhuven och kollade tändkablarna, 2,3,4 satt bra men 1:an satt likom inte på.
När man sätter på tändhatten på stiftet så klickar det till liksom. Det gjorde det ej
på 1:ans tändstift. Man kunde lätt, väldigt lätt dra av tändhatten!  Testade med 4:ans tändhatt på 1:an och då klickade det till. Tog av kabeln och upptäckte att de 2 piggarna som sitter i tändhatten hade åkt in helt och därav inget klick.

Kan detta vara orsaken att bilen går så dåligt på tomgång, nästan som att den går på 3 cylindrar och sedan dör. Det gick ju bra att köra från Jönköping till Göteborg och märkligt nog så uppenbarade sig felet först när jag hade parkerat och sen skulle iväg efter ett par timmar igen. Lite konstigt tycker jag!

Ny tändhatt införskaffas idag samt nya stift.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 december 2007
#2
ja det kan va orsaken

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

xPuffra
196 Inlägg
27 december 2007
#3
Om motorlampan har lyst så tycker ja att du ska läsa ut felminnet på bilen..


Better than God \o/
1 883 Inlägg
27 december 2007
#4
Kolla även övriga saker gällande tändningen. Fördelarlock, tändstift osv.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

9 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#5
Skall kolla om jag får några felkoder idag, liksom tändahattar, lock etc. Lamdalampan har ej lyst innan. Antar att den lyser pga att den går på 3 cylindrar och  får fel värde men den slocknar om man gasar och lyser när tomgången blir kassa igen. En sak som jag undrar över, om felet nu uppenbarade sig efter jag parkerat bilen så varför inte under färd? Om det nu är att tändhatten som orsakar denna dåliga tomgång så borde den ha gjort detta under färden då jag tex stannade vid rödljus in till göteborg!? Kanske har vibrationer i motorrummet som tills slut orsakakat att tändhatten har fått mindre o mindre kontakt med stiftet. Är det så att den ändå har gått på 4 cylindrar, alltså ettan har hängt med som en slavcylinder?
Senast redigerat av Bulleblue (27 december 2007)

9 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#6
Delarna är köpta, så nu bär det av att byta o felsöka!

Tändkablar ink till spolen är bytt! kabeln till spolen var defekt och även kabeln till en av tändiften var kass! Hade köpt filter o tändstift men glömde dem på jobbet!
Kollade stiften och de var kolsvarta, alltså fet blandning, luftfilteret var svart och nu lyser lamdasonden. Kollade luftmassemätaren, obs har ej mätt, vet ej värdena. Men det sitter ju 2 trådar en kort o en lite längre) och båda är hela. Kopplar jag bort luftmassen så går det att starta men bilen slocknar direkt om jag släpper gasen. Kopplade in massen igen och det går att starta men den går på väldigt låg tomgång o hackigt och efter en stund dör den.

Bilen går att köra så länge jag gasar och då är det inga problem! Skall byta resten av sakerna imorgon så får vi se! Kanske är det massemätaren, lamdasonden (ngn som vet värdena på den), några ideer vad man bör kolla mer, är tacksam för svar!
Senast redigerat av Bulleblue (27 december 2007)

9 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#7
lindbergern skrev:
Om motorlampan har lyst så tycker ja att du ska läsa ut felminnet på bilen..

Motorlampan har alsrig lyst på bilen, men nu lyser lamdasondlampan!

2 271 Inlägg
27 december 2007
#8
Det kan inte ha hänt att bilen lagt sig i "linka hem läge"? Prova att dra ut 1:ans säkring ett
par minuter och prova igen, läs även av felkoder som ovan skrev, även om fast det är
lambdalampan som lyser, det är egentligen inte en "lambda" lampa utan en indikering på att nått är fel med tändsystemet.

edit: Lmm kollas bäst om du drar ut den med bilen igång på tomgång.
Lambdasonden ska pendla mellan 0,1-0,9V.

Me som sagt, felkoder!tongue
Senast redigerat av lingua (27 december 2007)


9 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#9
lingua skrev:
Det kan inte ha hänt att bilen lagt sig i "linka hem läge"? Prova att dra ut 1:ans säkring ett
par minuter och prova igen, läs även av felkoder som ovan skrev, även om fast det är
lambdalampan som lyser, det är egentligen inte en "lambda" lampa utan en indikering på att nått är fel med tändsystemet.

edit: Lmm kollas bäst om du drar ut den med bilen igång på tomgång.
Lambdasonden ska pendla mellan 0,1-0,9V.

Me som sagt, felkoder!tongue

Hade totalt glömt bort linka hem läge. Drog ut Lmm och bilden tvärdog, har dock ej mätt, får göra det imorgon. Men skall det vara så att bilen skall dö eller gå sämre om Lmm ej är inkopplad?

Nu misstänker jag även att det kan vara ett litet hål i främre röret före katten om det kan göra så att lamdan lyser?

2 271 Inlägg
27 december 2007
#10
Bulleblue skrev:
lingua skrev:
Det kan inte ha hänt att bilen lagt sig i "linka hem läge"? Prova att dra ut 1:ans säkring ett
par minuter och prova igen, läs även av felkoder som ovan skrev, även om fast det är
lambdalampan som lyser, det är egentligen inte en "lambda" lampa utan en indikering på att nått är fel med tändsystemet.

edit: Lmm kollas bäst om du drar ut den med bilen igång på tomgång.
Lambdasonden ska pendla mellan 0,1-0,9V.

Me som sagt, felkoder!tongue

Hade totalt glömt bort linka hem läge. Drog ut Lmm och bilden tvärdog, har dock ej mätt, får göra det imorgon. Men skall det vara så att bilen skall dö eller gå sämre om Lmm ej är inkopplad?

Nu misstänker jag även att det kan vara ett litet hål i främre röret före katten om det kan göra så att lamdan lyser?

ang lmm så för mig att inte bilarna jag haft/har dött men gått betydligt sämre. Men om du då har ett annat fel som får bilen att gå ojämnt ser jag inget konstigt i att den dör utan lmm.
Alla småläckor från luftfilter till lambdan kan ställa till det, hade det just på främre röret på min 16V med fet gång som följd + lite hackig tomgång.

Finns mycket gott att läsa + tydning av felkoder på jagrullar.se, har hjälpt mig mycket.
Är lite kul att hjälpa till då jag har exakt likadan bil, 745 -90 B230f.big_smile


9 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#11
Är tacksam för alla svar. Bytte för 2 veckor sedan tankarmaturen ochoch var så glad så, men, men here we go again. Du skrev att du hade samma fel, bytte du främre röret eller täppte till det? Ja, fet blandning är det ju inget snack om pga av att alla stiften är svarta!

2 271 Inlägg
27 december 2007
#12
Bytte röret, B234F är en bra men lite krävande motor. Men går säkert att täta/svetsa på din, ville bara va säker på 16V för att han drog 1,5 L milen.roll Jag skulle bytt, om det nu är en läcka.
Ny armatur! vill ha själv men är så van med trippmätarn nu så vi får se.

Det va inte efter armaturbytet som bilen började gå sämre? tänker på bränslepumparna
men då borde snarare problemet bli tvärt om, tomgång men orkar inte varva.
Jaja, bara brainstormar!

Mest konkreta tror jag är det misstänkta läckan i främre röret, så kolla om du har några felkoder, mät lmm (kommer inte ihåg några siffror men finns på jagrullar.se)
Om du kan, täta läckan, radera felkoderna, nolla boxen och prova igen.


9 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#13
Skall testa en massa imorgon så får se vad resultatet blir!

Bilen stannade för att förpumpen vara kass. Det kom inge bensin, tack o lov slapp man bli nersprutad av bensin i motorrummet när man testade *ler*  Bytte den och allt var som vanligt igen!

2 271 Inlägg
27 december 2007
#14
Hittade lite lektyr om hur du mäter lmm

Saxat från jagrullar.se

Koppla ur kontakten till LMM och mät resistansen (ohm) mellan stift 1 (peta tillbaka gummit mot kabeln så ser du nummreringarna) & jord.
Här ska det vara 0 ohm.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge) & mät spänningen mellan stift 5 och jord. Ska vara batterispänning.
Vrid av tändningen och koppla in LMM, vrid på tändningen igen.
Mät spänningen mellan stift 3 (bak på kontakten, under gummit) & jord.
Här ska vara 1,4 volt. Starta motorn på tomgång så ska spänningen ligga på ca 2,3 volt.


Lycka till.

Just det, lambdan mäts med varmkörd motor.
Senast redigerat av lingua (27 december 2007)


9 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#15
Ja, nu är delarna inhandlade, men jag har ingen större lust att gå ut o fixa med bilen nu, regningt o kallt. Ähh, beställer en pizza och kolla på en film idag. Får fixa bilen imorgon!

9 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#16
Så, då var tändkablarna, fördelarlocket, rotorn, tändstift, filter bytta. Rengöring av spjällhuset och tomgångregulatorn samt nollställning av lambdan av säkring 1.
Bilen går så fint så. Men kommer nog att byta till rostfritt avgassystem, litet hål är det nog ändå! :-)

2 271 Inlägg
3 januari 2008
#17
Kul! och gratulerar till fixad bil!big_smile



Sök