2633
Sök

Trim tips till TIC

163 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
#1
Har en Volvo 760 TIC -84a som jag ska trimma är det tänkt.
Ska chippa den hos BSR inom en snar framtid.
Chippet kommer ge 240 hk men vad är det om man ska tävla lite?
Nån som vet lite bra grejjer man kan göra?
annan turbo?
större ic?
Annat sprut? (vilket?)
Topp?
Vet inte vad som ger mest och är billigast för effekten.
Hittar inget speciellt trim till den heller på nätet.
Funderar också på vilken koppling jag ska använda.
mvh/ Robbin


509 Inlägg
23 november 2005
#2
Ska du trimma billigt så sätt en pysventil på wastegateslangen, kostar typ 300 spänn. Men chippa först å va försiktig med laddtrycket för de kan bli dyrt!

10 287 Inlägg
24 november 2005
#3
Ehhh..nej. Orginal turbo tar slut runt 230Hkr. Grabben behöver större turbo, större spridare och luftmängdsmätare från BMW.

/Göran


Thiger_84 skrev:
Ska du trimma billigt så sätt en pysventil på wastegateslangen, kostar typ 300 spänn. Men chippa först å va försiktig med laddtrycket för de kan bli dyrt!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

163 Inlägg
25 november 2005
Trådstartare
#4
Okey.. hade tänkt ladda runt 1 bar.. hört att motorerna inte ska palla mer än 1,2 om man kör för hårt med dom.
Vad ska jag kolla på frö turbo och spridare?
Från vilken modell ska jag ta lmm??
mvh/ Robbin


10 287 Inlägg
25 november 2005
#5
Vänta här nu....

760TIC -84 är väl B23ET? Inte B230ET.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

163 Inlägg
25 november 2005
Trådstartare
#6
Sant... skulle nog varit bättre med en B230et men i brist på annat så får jag använda den som är i.


10 287 Inlägg
25 november 2005
#7
???

Nej nej, B23ET är 10 ggr bättre att trimma än en B230ET.

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

163 Inlägg
25 november 2005
Trådstartare
#8
jaså? men var det inte smidda stakar och vev i b230et? har för mig det..
Men vilka delar rekomenderar du? är ute efter alla mellan 300 och 400 hk


560 Inlägg
25 november 2005
#9
Tvärtom det är smidda stakar och vev i b23et!... Sen tycker jag du ska skaffa viking-chip istället för BSR. Billigare och bättre.

B230et är en lågfriktions-motor och fick därför pinn-smala stakar osv. Och den pallar ca 1.0bar i laddtryck utan nya stakar. Men som att du har b23et om inte motorn är bytt. Så har du mycket större möjligheter

Rätta mig om jag har fel
Senast redigerat av 744tic (25 november 2005)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 november 2005
#10
531 topp klarar ju lite mer ifall det inte redan sitter en...


183 Inlägg
26 november 2005
#11
Xoff skrev:
531 topp klarar ju lite mer ifall det inte redan sitter en...

pallar mer vaddå?

202 Inlägg
26 november 2005
#12
Se till att bilen har nog med soppa innan du börjar ställa upp något laddtryck!


163 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
#13
Okey.. tackar så mycket för tipsen.. men inte för att låta otacksam så vill jag egentligen veta vad det är för delar jag ska leta efter.. går sista året på mekaniker utbildningen så jag är inte helt bakom flötet.


xPuffra
196 Inlägg
27 november 2005
#14
kika lite här.... du hittar säkert nått roligt ----> http://www.kgtrimning.com/


8 Inlägg
27 november 2005
#15
3" avgas, gröna s60r-spridare, 18t aggregat, volvo 960lmm, riktigt chip, lite uppfilad 531:a, riktigt luftfilter, skruva lite på wastgaten och du har chans att få ut mellan 260-320hk kanske.

..::Ride it like you stole it::..

10 287 Inlägg
28 november 2005
#16
Psst. Hans 84:a har Motronic, inte K jetronic. Dvs det är en BMW-klappa som är intressant.

/Göran

TMRjonte skrev:
3" avgas, gröna s60r-spridare, 18t aggregat, volvo 960lmm, riktigt chip, lite uppfilad 531:a, riktigt luftfilter, skruva lite på wastgaten och du har chans att få ut mellan 260-320hk kanske.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök