3458
Sök

Vars ska man köpa xenon konvertering för att få bra resultat till ett bra pris?

225 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!
Vars ska man köpa xenon konvertering för att få så bra resultat som möjligt till ett bra pris?
Ska man ha 6000K eller 8000K? Vad tycker ni?smile

Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
3 januari 2008
#2
Jag köpte på xenonkungen.se och jag är helnöjd. kör med 6000k, ju högre värde desto sämre ljus. Är du ute efter bara utseendet så kan du köra med 8000, men enligt mig så är det alldeles för blått.


162 Inlägg
2 024 Inlägg
3 januari 2008
#4

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Tomten
1 065 Inlägg
3 januari 2008
#5
jag körde med 8000 k på min 744 och jag kommer aldrig mera köra med halogen lampor mera än vad jag behöver.

när det gäller bi-xenon så tycker ja du ska köra med nå bra märke dvs större märke efter som du har hel o halv i samma lampa.

mvh tomten


2 600 Inlägg
3 januari 2008
#6
fundera på att sätta xeonljus på scorpan smile tänkte är det inte så bra ljus me 8000k ? man vill ju att det ska se snyggt ut och att det blir bra ljus smile

gör som jag kör gubba racer=)

Thorssa
3 januari 2008
#7
8000K är bra men jag ska byta från det till 5000K, det är en grym skillnad mellan de två!

2 600 Inlägg
3 januari 2008
#8
Thorssa skrev:
8000K är bra men jag ska byta från det till 5000K, det är en grym skillnad mellan de två!

vad är det för nån skillnad förutom att det är mindre blått ?

gör som jag kör gubba racer=)

1 418 Inlägg
3 januari 2008
#9
klimpan skrev:
Thorssa skrev:
8000K är bra men jag ska byta från det till 5000K, det är en grym skillnad mellan de två!

vad är det för nån skillnad förutom att det är mindre blått ?

5000k lyser mer än vad 8000k gör, 4300k lyser mest om jag fattat det rätt.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 januari 2008
#10
Kan helt klart rekommendera www.nascom.se

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

225 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#11
Okej, jag var mest sugen på 6000k, 8000k och högre lyser ju sämre. Tack för hjälpen:)

229 Inlägg
3 januari 2008
#12
Klistrat från Xenonkungen.se
En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit.

4300K är vår starkaste xenonlampa med ca 3200 lm. Ljusstyrkan anges i Lumen (lm). Det mänskliga ögat kan dock hålla 6000K med dess ca 3000 lm som den starkare hos de flesta betraktare. 6000K liknar nämligen det dagsljus vita ljuset som vi alla är så bekanta med. 6000K är den färg de flesta väljer vid eftermontering av xenon. Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset, dvs. sämre ljusvärde. Vår rekommendation är 4300K, styrka vinner i längden över skönhet

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

Better than God \o/
1 883 Inlägg
3 januari 2008
#13
Så länge man fixar det lagligt med nivåsensor etc är det väl bara att välja och vraka i utbudet. Annars låter man bli....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

BilstereoNörd
576 Inlägg
4 januari 2008
#14
Själva ljusskenet från 6000K kan säkert uppfattas starkt...
Men det blåa skenet reflekteras sämre från mörk och våt materia.
6000K ger vitare streck på vägen (Ifall de är rena och fina, strecken alltså)..
Men asfalten och andra mörka partier, åkrar, diken m.m blir klart mörkare med 6000K..
6000K är dock en vettig kompromiss mellan ljusstyrka och design..

Tänk också på att blåtonat ljus påkallar uppmärksamhet från LTG och andra Polisiära.
De kan få en onödig orsak att kolla dina lampor och ge dig en 2'a på felaktiga lampor.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

501 Inlägg
4 januari 2008
#15
jag kör med 8000k och jag kommer aldrig att ha halogen igen. Tycker att det är ett riktigt behagligt och bra ljus. Lyser mycket bättre än halogen. Men som sagt, 6000k lyser säkert mer. Köp det du vill ha, 8000k lyser inte dåligt iaf.


mekonomen är återförsäljare till xenonkungen.se

OBS: Ironi

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 januari 2008
#16
Med tanke på vilken enorm skillnad det vart i ljus efter jag bytte ut Vanliga H3 halogen mot 14000+K Xenon (dimljus) så skulle jag nog satsat på iaf 8000K i halvljuset. Ljust blir det om man har halogen sedan tidigare...

Kan tillägga att mina orignaldimljus lyste bara 20-25% av xenonstyrkan jag har nu. Nu lyser det upp grannens hus som ligger 100+ meter och orignallamporna lyste hjälpligt upp ett par billängder, 20 meter bort gjorde det varken till eller från...
Brukar tänka på det varje gång jag kommer hem på kvällen.
Och då sa folk att över 8000K är enbart show och styling för man skulle inte få någon bättre ljusstyrka, bara färg.

Radicast köpte jag mina hos, rekommenderas verkligen. skriker kvalité om grejorna. Inte farligt dyrt heller.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Thorssa
4 januari 2008
#17
Där jag märker att 8000K brister i ljus är när det är mörkt och blött. Då klarar de inte av att ge tillfredsställande ljus jämfört med 5000K. När det är torrt däremot är de väldigt bra.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
4 januari 2008
#18
Är det lagligt med xeon konventering på halvljus än, förutsatt att man har aut nivåreglering?
Dock rekomenderar jag inte att ha xeon på halvljus i en reflektor som är byggd för halogen, linser går bra men vanliga lyktor ger ljusspill. Dubblar du ljusstyrkan dubblar du "ljusspillet" vilket gör att det bländar ganska duktigt.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Subarist
131 Inlägg
4 januari 2008
#19
Xenon ger alltid mer ljus än halogen, oavsätt kelvin. Men sen är det ju som sagt skillnad på xenon och xenon smile

Det som saxades från Xenonkungen var intressant. Jag tolkar det som om att även om man har automatisk nivåreglering på lamporna och strålkastarrengöring så är det inte lagligt om man har högre kelvin än 4300...?
Bra också att de skriver att 6000K är närmast dagsljus. Många "förstå-sig-på'are" brukar säga att 4300K är närmast dagsljus.


162 Inlägg
4 januari 2008
#20
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.

Vilken färg (K) ska jag välja?
En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit.

4300K är vår starkaste xenonlampa med ca 3200 lm. Ljusstyrkan anges i Lumen (lm). Det mänskliga ögat kan dock hålla 6000K med dess ca 3000 lm som den starkare hos de flesta betraktare. 6000K liknar nämligen det dagsljus vita ljuset som vi alla är så bekanta med. 6000K är den färg de flesta väljer vid eftermontering av xenon. Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset, dvs. sämre ljusvärde. Vår rekommendation är 4300K, styrka vinner i längden över skönhet.


Sök