Vad är en sportbil ?

Opelmadness German cars, quality and beyond
22 januari 2008 · 8 197 Inlägg

rs niklas skrev:
jag anser att min 99 t16 är en liten sport bil med god potensial mvh niklas

En ombyggd saab 99 blir aldrig en sportbil.. Samma med de flesta Volvo.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
camaro67 Meister
22 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

rs niklas skrev:
jag anser att min 99 t16 är en liten sport bil med god potensial mvh niklas

En ombyggd saab 99 blir aldrig en sportbil.. Samma med de flesta Volvo.

Båda har ju dock undantag. Volvo P1800 och Saab Sonett.  big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Opelmadness German cars, quality and beyond
22 januari 2008 · 8 197 Inlägg

camaro67 skrev:

Irmscher Vectra skrev:

rs niklas skrev:
jag anser att min 99 t16 är en liten sport bil med god potensial mvh niklas

En ombyggd saab 99 blir aldrig en sportbil.. Samma med de flesta Volvo.

Båda har ju dock undantag. Volvo P1800 och Saab Sonett.  big_smile

Jo, men de två är ju klassiska sportbilar. smile Även om ingen har diret vådliga prestanda. tongue
Tänkte mer på ombyggd bilar. Kan ju inte kalla en 99a med bytt motor för sportbil. Och absolut inte en halvrisig 240 med annan motor.. wink

Senast redigerat av Irmscher Vectra (22 januari 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Phaetoon
22 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Volvo PV marknadsfördes som en Family Sports Car wink
Iaf. Om man ska dra gränsen för vad som är en sportbil så tycker jag att man ska räkna ut efter samtiden. För en Porche från tidigt 60-tal måste väl klassas som sportbil, även om en Volvo PV 544 Sport med dubbla förgasare var snabbare på 0-100?

Men ska vi prata riktiga sportbilar så tycker jag att man bör nämna tidiga Jaguar E-type från början av 60-talet. 3.8 liters motor. Ferrari 330 med 300hk. Aston Martin DB6.

En Nissan 200sx är ju mer en banracing/driftingbil i jämförelse wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
camaro67 Meister
22 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Phaetoon skrev:
Volvo PV marknadsfördes som en Family Sports Car wink
Iaf. Om man ska dra gränsen för vad som är en sportbil så tycker jag att man ska räkna ut efter samtiden. För en Porche från tidigt 60-tal måste väl klassas som sportbil, även om en Volvo PV 544 Sport med dubbla förgasare var snabbare på 0-100?

Men ska vi prata riktiga sportbilar så tycker jag att man bör nämna tidiga Jaguar E-type från början av 60-talet. 3.8 liters motor. Ferrari 330 med 300hk. Aston Martin DB6.

En Nissan 200sx är ju mer en banracing/driftingbil i jämförelse wink

E-type är enligt mig GT precis som Astonen.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Phaetoon
22 januari 2008 · 8 156 Inlägg

camaro67 skrev:

Phaetoon skrev:
Volvo PV marknadsfördes som en Family Sports Car wink
Iaf. Om man ska dra gränsen för vad som är en sportbil så tycker jag att man ska räkna ut efter samtiden. För en Porche från tidigt 60-tal måste väl klassas som sportbil, även om en Volvo PV 544 Sport med dubbla förgasare var snabbare på 0-100?

Men ska vi prata riktiga sportbilar så tycker jag att man bör nämna tidiga Jaguar E-type från början av 60-talet. 3.8 liters motor. Ferrari 330 med 300hk. Aston Martin DB6.

En Nissan 200sx är ju mer en banracing/driftingbil i jämförelse wink

E-type är enligt mig GT precis som Astonen.

Jag anser att GT-bilar är något av de finaste sportbilarna... Fast kanske inte Pontiac GTO då förstås. Lite för mycket muskelbil över den.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Amanite
22 januari 2008 · 13 Inlägg

Bara babbel om olika modeller, ingen som verkar förstå frågan i ämnet. Ska de va så svårt eller?

Wicca
23 januari 2008 · 886 Inlägg

Vad sportbil är hör man ju på namnet tycker jag.

Sport-Bil, en bil byggd för att användas i sport.

Typ dragracingbilar osv.

Sen tycker jag inte att antal dörrar osv är nått att bry sig om.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
leo_m83
23 januari 2008 ·

oavsett V70R eller S60R....de klassas som "sport bil"..i alla fall om man lägger märke till "R" så vill de att man ska se bilen som en sport bil....tycker personligen att du kommer inte ens nära en sport bil bara för att du lägger ditt ett R och vasar till motorn

FireTraXX DFFL
23 januari 2008 · 9 020 Inlägg

BMW M5, Audi RS6 och dylika ser inte jag som sportbilar iallafall.
Oavsett om de har 500hk så är det fortfarande stora tunga sedan/kombi-bilar.

En sportbil för mig är en mindre bil som knäcker nacken på en när man gasar, krossar revben mot bältet när man bromsar och ger blåmärken i sidorna när man svänger.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Phaetoon
23 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Amanite skrev:
Bara babbel om olika modeller, ingen som verkar förstå frågan i ämnet. Ska de va så svårt eller?

Det är lättare att beskriva bilmodeller som man tycker passar in under ordet sportbil, än att definiera själva ordet sportbil.


http://wapedia.mobi/sv/Sportbil (Samma som på vanliga Wiki)
En sportbil eller sportvagn är en bil som är konstruerad för att vara sportig.

Den exakta definitionen av vad som kännetecknar en sportbil varierar. De flesta sportbilar erbjuder inte samma komfort som en sedan eller liknande, eftersom sportbilar främst är konstruerade för bra prestanda. Detta innebär dock inte automatisk effektstarka motorer, prestandan och de sportiga egenskaperna kan lika gärna komma från god väghållning och låg vikt. Enligt somliga bör en sportbil vara en- eller tvåsitsig, andra ser helst att en sportbil skall vara öppen.

En Sportcoupé är i grunden en roadster utrustad med tak.

En Supersportbil eller Supersportvagn är en extremt snabb och dyr sportbil.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Leo86
23 januari 2008 · 1 468 Inlägg

Vilken typ av sportbil snackas det om egentligen? det finns juh olika typer av sporter där man använderbil. som te.x en saab 99. är det skrotbils sport eller?
eller volvo 740? traktor sport?
lamborginie d egentligen en sportbil?
bara för att den ser riktigt fet ut och går som satan?
jag har inte sett någon racea med en lamborgini diablo te.x.
men ferrari F1 bilar är juh sportbil.
vad anser folket här egentligen. tänk till rejält.
bara för att en bil går som FAN och ser asgrym ut gör det egentligen bilen till en sportbil?
eller bara för att den kostar 3 miljoner betyder det itne att det är en sportbil.

eller hur??

eller har jag fel?

Morrgan
23 januari 2008 · 94 Inlägg

Svårt att dra en gräns.. Men som någon skrev, att han inte tyckte att en sportbil är en uppgradering av en standard modell. Men det är svårt, finns ju "hottade standard" bilar som kör skiten ur en annan;)

FormulaRed
19 februari 2008 · 47 Inlägg

Jag saxar en av mina gamla poster. smile

Maken till misshandlet begrepp har man väl aldrig hört i bilkretsar och det är ju faktiskt ganska roande att på senare år se hur många som vill göra anspråk på epitetet sportbil.

"Sportbil" är ju ett gammalt begrepp och kärnan i dess natur har alltid handlat om passion, att inte kompromissa, och att bygga en bil som är avsedd att brukas främst för njutnings skull, med allt vad det innebär som extrem design och prestanda. Kort och gott en bil som talar till känslorna i första hand - inte förnuftet.

För mig finns det några väldigt enkla kriterier som måste vara uppfyllda för att en bil ska vara en sportbil och inte enbart en prestandabil.


1. Bilen ska ända från ritbordet vara byggd och utvecklad med "sport" och njutning i fokus.

2. Designen ska vara kompromisslös, vågad och vacker framför praktisk och ha en närvaro som står ut i mängden av vanliga bilar (Företrädelsevis låg och bred med svepande linjer och en "kilformad" kaross, samt ett minimalt eller inget baksäte).

3. Prestandan ska överträffa "vanliga" bilar. Lite luddigt formulerat kanske, men gränserna är diffusa även i verkligheten och ändras ju hela tiden med utvecklingen. Åter igen; det handlar om passion och upplevelse - inte siffror.



Följden av detta blir således att antalet bilar som kvalar in i kategorin sportbilar minskar ganska drastiskt, men hur urvattnat skulle inte epitetet vara om varenda effektstinn tysk sedan eller rally japan benämndes som en sportbil?
Och skulle jag nu ha fel så har begreppet redan tappat sin forna glans och är knappast värt att käfta över.

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret
Honda Accord CU2 "2.0 Executive" (2008)
Honda NSX "Hamann Edition" (1992)
Jimm
19 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Zero skrev:
Jag saxar en av mina gamla poster. smile

Maken till misshandlet begrepp har man väl aldrig hört i bilkretsar och det är ju faktiskt ganska roande att på senare år se hur många som vill göra anspråk på epitetet sportbil.

"Sportbil" är ju ett gammalt begrepp och kärnan i dess natur har alltid handlat om passion, att inte kompromissa, och att bygga en bil som är avsedd att brukas främst för njutnings skull, med allt vad det innebär som extrem design och prestanda. Kort och gott en bil som talar till känslorna i första hand - inte förnuftet.

För mig finns det några väldigt enkla kriterier som måste vara uppfyllda för att en bil ska vara en sportbil och inte enbart en prestandabil.


1. Bilen ska ända från ritbordet vara byggd och utvecklad med "sport" och njutning i fokus.

2. Designen ska vara kompromisslös, vågad och vacker framför praktisk och ha en närvaro som står ut i mängden av vanliga bilar (Företrädelsevis låg och bred med svepande linjer och en "kilformad" kaross, samt ett minimalt eller inget baksäte).

3. Prestandan ska överträffa "vanliga" bilar. Lite luddigt formulerat kanske, men gränserna är diffusa även i verkligheten och ändras ju hela tiden med utvecklingen. Åter igen; det handlar om passion och upplevelse - inte siffror.



Följden av detta blir således att antalet bilar som kvalar in i kategorin sportbilar minskar ganska drastiskt, men hur urvattnat skulle inte epitetet vara om varenda effektstinn tysk sedan eller rally japan benämndes som en sportbil?
Och skulle jag nu ha fel så har begreppet redan tappat sin forna glans och är knappast värt att käfta över.

Jag håller med fullt ut! (Utan att veta ifall min eller din bil passar in i detta)... smile
Min är ju iallafall tveklöst en GT bil. hehe

Sonnbring Opelfreak
19 februari 2008 · 431 Inlägg

En sportbil för mig är en 2 sitsig bil med drivning bak och är rolig att köra. men behöver inte gå som en raket.

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
Super_Micke Bildrulle
19 februari 2008 · 499 Inlägg

Supratok skrev:
Supra är en familjebil...  :]

Jao, har ju baksäte wink

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
John87 Stolt Volvoägare
19 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Supra_Micke skrev:

Supratok skrev:
Supra är en familjebil...  :]

Jao, har ju baksäte wink

Och dragkrok så du kan åka på husvagnssemester big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Super_Micke Bildrulle
19 februari 2008 · 499 Inlägg

John87 skrev:

Supra_Micke skrev:

Supratok skrev:
Supra är en familjebil...  :]

Jao, har ju baksäte wink

Och dragkrok så du kan åka på husvagnssemester big_smile

Haha, sshh, inte länge till iaf =P

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Bostrom RS
19 februari 2008 · 886 Inlägg

R170 skrev:

Aerodynamik skrev:

R170 skrev:
Jag nämner,  finns hur många som helst:

* Porsche, dom flesta tro jag..
* Ferrari, dom flesta..
* Lotus
* BMW Z3, Z4
* Buggatti Veyron
* Mazda Miata
* Opel GT
* Mercedes SLR
* Nissan 200, 350
* Viper
* Supra
* Honda 2000

mfl..............................

Men tycker fortfarande inte Supra, Skyline, 200sx och andra turbo-bilar är sportbilar. Det är mer sportiga coupér.

Fick för mig att Nissan 200 och Supra hade 2 sittplatser vilket dom inte har och kan inte kallas sportbilar enligt mig heller.

Sportbil:
* 2 säten
* Bakhjulsdrift ev 4wd.

Svårt detta, finns inga klara regler men 2 säten och bakhjulsdrift kanske är en bra början för att kalla bilen för sportbil... roll

Sen kan man ju börja dela upp sportbilar i lite olika kategorier med som någon var inne på...

Ferrari, Bugatti Veyron osv är inga sportbilar...det är supersportbilar smile

Supra är en renodlad sportbil tex!

Focus RS
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang