Efter ca 14 år med radiostyrda bilar och tävlande med dessa i 8 år så bytte jag förre våren bort en 2-kanalig Iwaver rattradio mot en E-Sky Lama V3. Flyger förvånansvärt bra tycker jag! Enkel att kontrollera men ändå så kan man leka runt lite med den. Dum som jag var dock så gjordes första testen med den i garaget som är på ca 5x4m2, vilket självklart var för lite utrymme för en ivrig nybörjare. Resultatet blev kraschat landningsställ, rotorblad och stjärt.
Men ivrig som var då var så lagades helikoptern och nya tester gjordes, denna gång i SMK Dala Faluns lokal, visserligen kör vi bilar där men takhöjden är rätt okej och man kan vingla rätt friskt innan man sätter den i en vägg eller annat farligt. Efter att ha lekt runt en stund så började man retas med dom andra som var där genom att landa mitt på mekplatsen och sånt.
Helt klart kul att flyga helikopter! Dock så är Laman lite väl enkel, kommer troligtvis köpa mig nåt roligare i vinter, tyvärr så kommer det väl att spåra ur som med allt annat och bli nånting med en massa kolfiber/alu/titan, borstlös motor och Li-Po accar... men är det kul så får det kosta.
Åh förrästen, innan jag började med Laman så hade jag naturligtvis hunnit krascha ett antal Picco-Zor och X-twins också.
Min första X-Twin fixk inte vara original särskilt länge, flyttade fram accen, modifierade vingarna och en massa annat på den, gick att flyga otroligt sakta med den inomhus, ända tills accen gav upp och planet hamnade på hyllan... Ny X-twin inhandlades och kördes med ett tag, dock en annan modell som behövde mer fart för att fungera tillfredsställande. Nu i somras kom jag på att man skulle ha testat nåt med fler kanaler så en W-Twin Pro införskaffades och kördes med ett tag. Grymt mycket roligare och svårare att köra!
MVH// Christoffer