Dödsstraff? För eller emot?

Waho Allmänt Jobbig
3 oktober 2008 · 1 200 Inlägg

För.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
prodrive Avstängd
3 oktober 2008 · 962 Inlägg

Emot.

Med undantag för Anders Eklund.

olander_91
3 oktober 2008 · 174 Inlägg

Om man har dödat ett barn på ett grymt sätt så ska man få lida! Fråga mig inte hur! Men dom jävlarna ska lida så dom vill dö! Blir så arg när jag läser sånthär!

BMW 320 e30 "2.0 blir 2.7 turbo" (1986)
Hamilton
3 oktober 2008 · 8 873 Inlägg

olander_91 skrev:
Om man har dödat ett barn på ett grymt sätt så ska man få lida! Fråga mig inte hur! Men dom jävlarna ska lida så dom vill dö! Blir så arg när jag läser sånthär!

och vad är barn en ålder eller räcker det att man har föräldrar som är i livet?
För i såfall blir det ju ett knivigare läge

Fotograf på tierpidag.se
blacken
3 oktober 2008 ·

pukan2 skrev:
tror en då att om Sverige skulle införa dödsstraff så skulle nog en hell del bli avskräckta  mot att begå tyngre brott eller brott över huvudtaget. sen att få fängelse idag i Sverige är värsta semester med tv o skit på rummet, ta bort allt det skiten från rummen det ska gö en då va ett straff att få fängelse och ingen semester.

Skulle inte tro det, glutta på dom länder som har dödsstraff och hur "låg" deras brottstatistik är. Dödsstraff är avskräckande till en viss punkt sedan så "vänder" det liasom..

blacken
3 oktober 2008 ·

Straff i dagens fängelse är typ en resa in i lyxens värld..

Vet du ens vad du pratar om? visserligen så kan det te sig att vi har "lätta" straff i Sverige. Men jag skulle inte vilja sitta i ett svensk fängelse, för det är inte så väldans trevligt som en del tror..

Kajsa
3 oktober 2008 · 49 Inlägg

För, självklart.

De som int Dödar Härdar.
VALKYRIAS.SE
Volvo 855 (1996)
Marqus Master of the obvious
3 oktober 2008 · 636 Inlägg

Nån som sett Micheal Moores dokumentär? När han var i kanada och kolla på hur många mord som begåtts var det  2 på 1 år (tror jag det var, eller liknande väldigt nåra iaf) varav en av mördarna från USA. Nu vet jag inte hur Kanada har med straff och så, men där är det ett fungerande sämmhälle, där lla respekterar alla.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
rotary12
3 oktober 2008 · 482 Inlägg

Emot...

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Eisenhut
4 oktober 2008 · 1 827 Inlägg

Lady_Milla skrev:

Viggen77 skrev:

P-G skrev:

Håller med dig i det där

Jag hålla med er oxå, men det är inte heller ett straff att sitta av tiden i fängelse som numera är som värsta lyxrummen med Xbox, plasma-tv, m.m.
Är det fängelse så är det, inga jäkla lyxgrejer!

Håller med här.

Straff i dagens fängelse är typ en resa in i lyxens värld..Helt sjukt...t ex en person mördar två människor..Han går igenom rätten och de kommer alltid fram att personen hade en taskig bakgrund och lider av någon störning så att personen inte vet vad han eller hon gjorde under de tillfället som han eller hon mördade de två oskyldiga.

Detta leder nästan alltid till "stackars liten" och ger max 6 år plus psykisk vård. Som också kan leda till "gott uppförande" och därför släpps dom ut igen efter 1 år 2 månader och tre dagar i fängelse och en månad inom psyket. Så vad är straff i dagens samhälle?

Dödsstraff är väl inget straff precis som någon här nämt tidigare...De finns dödstraff i USA men inta har brotten minskat för de!

VISSA tycker ju att personen i fråga ska straffas med samma mynt t ex våldtäckt ska bli våldtagen, misshande ska leda till bli misshandlad osv. Om detta nu skulle minska brotten vetifn tongue Mena råna någon och bli rånad sj är ju kanske inget straff och leder troligen bara till hämdbegäret att ge igen mer.

Jag vet inte vad jag ska svara på denna frågan faktist. Om det är rätt eller fel, men något måste ju göras klart. Frågan är bara vad? I vissa fall är dödsstraff rätt och i vissa fel.

Sen hur går dödsstraffet till? Stenad, skjuten, hängnng eller spruta? Spruta är ju enkelt, skjuten bero på hur, hängning lite hemskt och stening värre.

Men åter igen alla dessa straff finns redan i olika länder och ändå förekommer mord osv. Ingen är rädd för att dö på de sättet försen dom sitter där på riktigt...kanske e de så att för många slipper undan lagen medns e bråkdel hamnar i den och därför vet de flesta att dom inte kommer åka dit?

Nej detta e en tuff fråga asså hmm

1. Man kan inte bli dömd till både psykisk vård och fängelsestraff.

2. Det finns ingenting som heter "gott uppförande". 2/3 av strafftiden gäller ALLTID som praxis, ingenting annat.

Som mitt svar till dödsstraff är att brotten inte minskar pga detta. Däremot blir det en mycket hårdare attityd med livstids fängelse och dödsstraff i fängelset då man då vet att man inte har något att förlora. Jag är mot dödsstraff, både pga detta samt att många nog inte förstår hur lång tid folk kan sitta i fängelse, även i Sverige. En livstidsdömd person måste avtjäna 18 år innan han ens får lov att be om nåd, och då är det långt ifrån säkert att han får det. Den som tror att livstids fängelse inte är livstid har fel.

Jag kan dock hålla med om att vissa inte borde få leva, men vi som stat kan inte vara så barbariska att vi helt enkelt skjuter av dom vi inte tycker är lämpliga.


Till sist vill jag mest säga att i Sverige är det frihetsberövningen som är straffet, inte att man får leva i ett helvete under sin strafftid. Oavsett vad du har på ditt rum så kommer du inte undan att du är inlåst utan någon rätt att bestämma över ditt egna liv.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
4 oktober 2008 · 560 Inlägg

Helt klart för.

Senast redigerat av Reeplayed (4 oktober 2008)

Even fools they say, can find a way out of the dark.
Murvald Knegare
4 oktober 2008 · 718 Inlägg

Kör gamla "rättegången", ge personen en GLÖDHET järnbit, be dem springa 500meter (eller igenom en by, eller liknande) utan att skrika eller tappa järnbiten.. Klarar dem det är dom "oskyldiga" om ej, hugg av andra handen.. Iaf för stöld wink

William 2009-02-20
azid Det som inte dödar gör ont
4 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

Eisenhut skrev:

Lady_Milla skrev:

Viggen77 skrev:

Jag hålla med er oxå, men det är inte heller ett straff att sitta av tiden i fängelse som numera är som värsta lyxrummen med Xbox, plasma-tv, m.m.
Är det fängelse så är det, inga jäkla lyxgrejer!

Håller med här.

Straff i dagens fängelse är typ en resa in i lyxens värld..Helt sjukt...t ex en person mördar två människor..Han går igenom rätten och de kommer alltid fram att personen hade en taskig bakgrund och lider av någon störning så att personen inte vet vad han eller hon gjorde under de tillfället som han eller hon mördade de två oskyldiga.

Detta leder nästan alltid till "stackars liten" och ger max 6 år plus psykisk vård. Som också kan leda till "gott uppförande" och därför släpps dom ut igen efter 1 år 2 månader och tre dagar i fängelse och en månad inom psyket. Så vad är straff i dagens samhälle?

Dödsstraff är väl inget straff precis som någon här nämt tidigare...De finns dödstraff i USA men inta har brotten minskat för de!

VISSA tycker ju att personen i fråga ska straffas med samma mynt t ex våldtäckt ska bli våldtagen, misshande ska leda till bli misshandlad osv. Om detta nu skulle minska brotten vetifn tongue Mena råna någon och bli rånad sj är ju kanske inget straff och leder troligen bara till hämdbegäret att ge igen mer.

Jag vet inte vad jag ska svara på denna frågan faktist. Om det är rätt eller fel, men något måste ju göras klart. Frågan är bara vad? I vissa fall är dödsstraff rätt och i vissa fel.

Sen hur går dödsstraffet till? Stenad, skjuten, hängnng eller spruta? Spruta är ju enkelt, skjuten bero på hur, hängning lite hemskt och stening värre.

Men åter igen alla dessa straff finns redan i olika länder och ändå förekommer mord osv. Ingen är rädd för att dö på de sättet försen dom sitter där på riktigt...kanske e de så att för många slipper undan lagen medns e bråkdel hamnar i den och därför vet de flesta att dom inte kommer åka dit?

Nej detta e en tuff fråga asså hmm

1. Man kan inte bli dömd till både psykisk vård och fängelsestraff.

2. Det finns ingenting som heter "gott uppförande". 2/3 av strafftiden gäller ALLTID som praxis, ingenting annat.

Som mitt svar till dödsstraff är att brotten inte minskar pga detta. Däremot blir det en mycket hårdare attityd med livstids fängelse och dödsstraff i fängelset då man då vet att man inte har något att förlora. Jag är mot dödsstraff, både pga detta samt att många nog inte förstår hur lång tid folk kan sitta i fängelse, även i Sverige. En livstidsdömd person måste avtjäna 18 år innan han ens får lov att be om nåd, och då är det långt ifrån säkert att han får det. Den som tror att livstids fängelse inte är livstid har fel.

Jag kan dock hålla med om att vissa inte borde få leva, men vi som stat kan inte vara så barbariska att vi helt enkelt skjuter av dom vi inte tycker är lämpliga.


Till sist vill jag mest säga att i Sverige är det frihetsberövningen som är straffet, inte att man får leva i ett helvete under sin strafftid. Oavsett vad du har på ditt rum så kommer du inte undan att du är inlåst utan någon rätt att bestämma över ditt egna liv.

en som vet vad han pratar om....

livstid är livstid även i sverige. du får sitta tills du blir benådad av regeringen...


sen att skriva bara att man är för får folk att framstå som idioter i mina ögon. ge en förklaring på varför du tycker som du gör varför du tycker det är ok att döda folk

2slow
Martin 9-3 Fisketokig
4 oktober 2008 · 2 997 Inlägg

Allt handlar om pengar så köp in stora partier gift och börja avliva folk. Alla som sitter mer än 1-2 år i fängelse ska bort. De tillför inte staten något.

Ok om man inte dödar folk för minsta lilla men så fort de börjat göra grövre saker så väck med dem. Mycket billigare.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
christofferedil Yellow bug!
4 oktober 2008 · 1 640 Inlägg

FÖR..


Beror la på vad man gör, men vill säga att man skjuter en mamma och hennes tre barn kallblodigt, varför ska man då sitta i fängelse ett helt liv och belasta staten?

Då ska de väl istället få ta konsekvenserna av sin handling och slippa leva själva.. tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Eisenhut
4 oktober 2008 · 1 827 Inlägg

azid skrev:

Eisenhut skrev:

Lady_Milla skrev:

Håller med här.

Straff i dagens fängelse är typ en resa in i lyxens värld..Helt sjukt...t ex en person mördar två människor..Han går igenom rätten och de kommer alltid fram att personen hade en taskig bakgrund och lider av någon störning så att personen inte vet vad han eller hon gjorde under de tillfället som han eller hon mördade de två oskyldiga.

Detta leder nästan alltid till "stackars liten" och ger max 6 år plus psykisk vård. Som också kan leda till "gott uppförande" och därför släpps dom ut igen efter 1 år 2 månader och tre dagar i fängelse och en månad inom psyket. Så vad är straff i dagens samhälle?

Dödsstraff är väl inget straff precis som någon här nämt tidigare...De finns dödstraff i USA men inta har brotten minskat för de!

VISSA tycker ju att personen i fråga ska straffas med samma mynt t ex våldtäckt ska bli våldtagen, misshande ska leda till bli misshandlad osv. Om detta nu skulle minska brotten vetifn tongue Mena råna någon och bli rånad sj är ju kanske inget straff och leder troligen bara till hämdbegäret att ge igen mer.

Jag vet inte vad jag ska svara på denna frågan faktist. Om det är rätt eller fel, men något måste ju göras klart. Frågan är bara vad? I vissa fall är dödsstraff rätt och i vissa fel.

Sen hur går dödsstraffet till? Stenad, skjuten, hängnng eller spruta? Spruta är ju enkelt, skjuten bero på hur, hängning lite hemskt och stening värre.

Men åter igen alla dessa straff finns redan i olika länder och ändå förekommer mord osv. Ingen är rädd för att dö på de sättet försen dom sitter där på riktigt...kanske e de så att för många slipper undan lagen medns e bråkdel hamnar i den och därför vet de flesta att dom inte kommer åka dit?

Nej detta e en tuff fråga asså hmm

1. Man kan inte bli dömd till både psykisk vård och fängelsestraff.

2. Det finns ingenting som heter "gott uppförande". 2/3 av strafftiden gäller ALLTID som praxis, ingenting annat.

Som mitt svar till dödsstraff är att brotten inte minskar pga detta. Däremot blir det en mycket hårdare attityd med livstids fängelse och dödsstraff i fängelset då man då vet att man inte har något att förlora. Jag är mot dödsstraff, både pga detta samt att många nog inte förstår hur lång tid folk kan sitta i fängelse, även i Sverige. En livstidsdömd person måste avtjäna 18 år innan han ens får lov att be om nåd, och då är det långt ifrån säkert att han får det. Den som tror att livstids fängelse inte är livstid har fel.

Jag kan dock hålla med om att vissa inte borde få leva, men vi som stat kan inte vara så barbariska att vi helt enkelt skjuter av dom vi inte tycker är lämpliga.


Till sist vill jag mest säga att i Sverige är det frihetsberövningen som är straffet, inte att man får leva i ett helvete under sin strafftid. Oavsett vad du har på ditt rum så kommer du inte undan att du är inlåst utan någon rätt att bestämma över ditt egna liv.

en som vet vad han pratar om....

livstid är livstid även i sverige. du får sitta tills du blir benådad av regeringen...


sen att skriva bara att man är för får folk att framstå som idioter i mina ögon. ge en förklaring på varför du tycker som du gör varför du tycker det är ok att döda folk

Om du menar mig så tycker jag inte det är ok att döda folk, tvärtom. Dock påstår jag att världen hade varit bättre utan vissa personer. Stor skillnad. smile

Sen rent ekonomiskt kostar en intagen 60000:- kr i månaden, riksmottagningen på Kumla kostar 70000:- i månaden. Allt finansierat av skattebetalare. Men både du och jag vet att man inte får tänka ekonomiskt i dessa frågor...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
golf_greatpower
4 oktober 2008 · 257 Inlägg

"varför dödar vi folk som dödar folk för att vissa att döda folk är fel?"

"Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?"
CmoR
4 oktober 2008 · 354 Inlägg

Gör man stora brott som massakrar eller liknande saker tycker jag att man själv avsäger sig rätten att leva. Och de som döms ska inte finnas nån minsta tvekan till att de är oskyldiga.

Men sverige är påtok för klent idag. Behövs ett krafttag och att man börjar ta i.

Felax
4 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

Jag är emot dödsstraff.. bara uråldriga rednecks som är för skiten! Vi lever i en modern tid.. Va händer om någon blir oskyldigt dömd? Finns ju ingen chans att rätta till de då??
Va tänker ni med som är för dödsstraff? Ni är ju lika mycke mördare som dom ni tänker döda? Vi är förbi stenåldern tänk på det!

Och ehm de blir inte billigare med dödsstraff som någon skrev, blir snarare mycket dyrare! De är inte bara att sätta en nål i någon o trycka till, låååång process med anhöriga och en sjujävla massa skit innan något händer. Och det kommer kosta låångt mer än vad den personen skulle kosta en livstid i fängelse!

Men are not born - Men are made
LordLife
4 oktober 2008 · 998 Inlägg

För, om bevisen är helt klara... som i malexander.
Skjut dom en kula kostar inte så mycket. Lås in dom med vatten och bröd.
Ha lite bättre vakter i våra fängelser. Låt dom bära vapen på högrisk fängelser, så fångarna inte kan göra så mycket.. el pistoler är ju skit bra.
Inte hålla på och dalta med dom. Så synd om dig hade en dålig uppväxt, jaha men om man har haft en dålig uppväxt då får man skjuta folk. sjukt.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang