3538
Sök

Uppvärmning av villa/hus nån som är kunnig

2 594 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Tjena nu är de så att man gått å blivigt husägare tillen fint litet hus på 65kvadrat övervåning och källare samt 20 uppe på vinden, har ine flyttat in ännu men har stora funderingar om vad jag ska ha för uppvärmning i kåken just u är det el/ved panna men vattenburet system och de finns ju en uppsjö av alla möjliga allternativ bergverme,värmepump,solenergi,ved,pellets mm vad kör ni på?

vilket är bäst?,billigast vem ska man vända sig till? har sökt massor på google men vill höra från nån som äger inte va företagen som säljer skriver

161 Inlägg
30 januari 2008
Vi eldar med ved, har ett hus på ca 250 kvm, det är det billigaste alternativet för oss! min pojkvän tar veden från deras skog:)

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
30 januari 2008
Om du har möjlighet att få tag på ved enkelt och billigt är det super bra, men det är mycket jobb med det. Personligen gillar jag pellets det är enkelt och ger bra värme. Visst berg/jord värme är fint men DYRT att skaffa. Kolla med Lantmännen Granngården de sälger pellets tror att de ska ha brännare oxå annars vet de iaf vart du kan vända dig.
MVH Pär

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

blacken
30 januari 2008
Först och främst se över husets isolering och komplettera om det behövs. Behåll det vattenburna systemet, byt ut oljebrännaren till ett en pellets aggregat till pannan om det går. Behåll om möjligt ved "funktionen" i pannan. Om det är ekonomiskt möjligt för dig, så installera sol/jord/bergvärme som kopplas in på det befintliga vattennätet. Om pannan är "lite" out of date, så byt till en modernare. Om du har plats i källaren så installera en "värmetank" som kan lagra värme.
Senast redigerat av blacken (30 januari 2008)

658 Inlägg
30 januari 2008
Personligen kör jag ved/el då jag har tillgång till gratis ved (bara jobbet jag behöver stå för) så för mig är det billigast. Tänkte dock eventuellt komplettera med luftvärmepump (luft/vatten) eftersom jag är borta mycket och inte har möjlighet att elda.
Värmepump är smidigt. Pellets eller flis ska vara väldigt effektivt. Värmetank(-ar) är ett bra komplement om man ska elda, precis som blacken skrev.
Sen beror det lite på vad du har för möjligheter till förvaring, ved, flis och pellets är ju lite platskrävande. Och om du har möjligheter till tex billig ved där du bor, en del bönder säljer ju billigt. Olja skulle jag iaf utesluta eftersom priserna bara går upp.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

2 594 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
har tyvärr inte gratis ved och kollar man på blocket är de oftast rätt dyrt dessutom har jag ingen vedbod.
har funderat på pellets men är osäker hur länge en säck på 700kg räcker till mitt hus sen koster ju dom ca 1700 att köpa en sån säck värkar rätt dyrt tycker jag beror ju på hur länge en sån pall/säck räcker
har kollat lite på en värmepump me två utblås som värmer källaren och bv koster 17kk ink install men klarar bara -15 inte för de har vart så kallt i vinter men frågan om hur pass effektiv en sån är ?

Chef
379 Inlägg
30 januari 2008
Det är ju en del skillnader på arbete för att få värmen.

Pellets: Priserna på pellets stiger, inte mycket, men lite. Ju mer efterfrågan..........
Det är en del arbete, pelletssystemet är ganska känsligt, det ska sotas varannan vecka, till en gång i månaden i pannan, beroende på hur fint inställt förbränningen är och det beror också på om pelletsbrännaren passar optimalt i din panna (vilket inte är så troligt om du använder dig av gamla pannan och byter brännare)
Olika brännare har olika problem, en del äter styrkort till skruven (skruvarna) el del spricker i tändpåt / roster vilket medför en extrakostnad. Det blir stopp i skruven pga allt spån som finns i säckarna alt bulken, då ska man antingen filtrera innan man fyller på pelletsförrådet (vilket du måste ha ett) Eller se till att man får tag på en skruv med hel kärna, de är inte lika känsliga.

Värmepump: Fungerar ofta bra, om det inte blir för kallt, dvs mer än -15 grader, då värmeeffektiviteten avtar ganska mycket, olika för olika värmepumpar, viktigt att man kollar upp innan man bestämmer sig.

Bergvärme: Dyrt, men ofta bra. Kolla bara så du inte på på vattenskyddat område, då får du inte installera bergvärmen.

Dessutom om du har en villa med skorsten (vilket du lär ha eftersom du har en panna) så är det viktigt att inte sluta elda i skorstenen.
Om du slutar använda den, vet inte hur ofta den ska användas, det har jag ingen koll på, men i allafall om du slutar använda den, eller inte använder den tillräckligt ofta, så kommer skorstenen att vittra sönder efter ett tag och det blir inte helt gratis att fixa eller åtgärna på något vis.

Det är väl mina 50 cents.....

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 januari 2008
Jag har liknande situation.
Själv kör jag luft luft värmepump och kompletterar med ved i befintligt vattenburet system.
Dock är det inte mycke jag eldar eftersom värmepumpen är riktigt effektiv och inte speciellt dyr i watt per krona.
Dock har jag lärt mig en sak och det är att det lönar sig inte att köpa billiga luftpumpar.
Jag körde kina pump inna den värmde men man fick stödelda.
Sen höll den ett år ungefär.
Visst den kostade 3 tusen och känade faktiskt i sigsjälv på det året (hade el element innan)
Nu har jag mitsubichis ny qheat pump och den värmer ledigt hela huset utan att jag behövt elda nångång i vinter.
Visst den var dyr 19000:- men har 3 ärs garanti och 5 i cop värde så man får se det som en investering.
kan rekommendera en sån iallafall.
Luft pump ger riktigt trevlig inomhusluft oxå som en bonus smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

120 Inlägg
30 januari 2008
jag kör själv med olja och kompletterar ibland med att elda lite, kanske 2 kubik under vinterdelen.
Men skulle mitt system haverera tror jag att pellets är mest lönsamt i längden.
Har för mig att kalkulationen ligger på ca 15000 kr/året om huset är på ca 120 kvm vilket inte är så blodigt.
har en bekant som har ett 2 plans utan källare och hans drift i olja var ca 2,5 kubik om året och pellets ligger han idag på ca 14.000 kr, vet inte vad det innebär i pellets men han får påfyllning varannan vecka.
Oljan ligger väl på ca 10.000 kr/kubiken tror jag väl.
Men smartast är du om du kontaktar din komun för de har ju i regel gratis enerirådgivning.
Sedan handlar det lite om ens egen lathet, vill man ha minimalt med arbete så är ju direktverkande el eller fjärrvärme. Har man tillgång till skog är vedeldning med accumulatortank det optimala.
Alternativen därimellan är ju många men att kompletera ett system med värmepump är oavsett ett väldigt bra alternativ

Henrik "Orientexpressen" Svensson

2 594 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
Själv kör jag luft luft värmepump och kompletterar med ved i befintligt vattenburet system.
Dock är det inte mycke jag eldar eftersom värmepumpen är riktigt effektiv och inte speciellt dyr i watt per krona.
Dock har jag lärt mig en sak och det är att det lönar sig inte att köpa billiga luftpumpar.
Visst den kostade 3 tusen och känade faktiskt i sigsjälv på det året (hade el element innan)
Nu har jag mitsubichis ny qheat pump och den värmer ledigt hela huset utan att jag behövt elda nångång i vinter.
Visst den var dyr 19000:- men har 3 ärs garanti och 5 i cop värde så man får se det som en investering.

ok de lät ju riktig nice ska genast kolla på en sån klart har ju lite kallare här uppe en dig kanske men har alldrig haft kallare än -15 i vinter har legat på 5minus max

8 156 Inlägg
30 januari 2008
Bergvärme/jordvärme i kombination med något annat kan vara riktigt bra.
Det är skönt att alltid ha varmt och skönt. Sen kan du ju ha kvar vedeldningen.
Men med så liten kvadratyta så kanske det är smartare med värmepump?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 januari 2008
ghost_boy83 skrev:
BMTech skrev:

ok de lät ju riktig nice ska genast kolla på en sån klart har ju lite kallare här uppe en dig kanske men har alldrig haft kallare än -15 i vinter har legat på 5minus max

Just det du bor i norr ja..
Då ska du absolut köpa en av marknadens bästa pumpar.
Men vid 5 minus märkar jag ingen större skillnad med mitzun.
Den formligen spyr ut värme då oxå smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Thorssa
30 januari 2008
Ett tips är att gå till biblioteket, där finns en hel del böcker om hus och bl.a. uppvärmning! Där beskrivs de olika systemen med fördelar och nackdelar, mycket bra!

3 390 Inlägg
30 januari 2008
Pellets är väl den sämsta skit du kan köra på ?  Hade det på mitt förra jobb i en skola och ett ålderdomshem... Gjorde ju inget annat än krångla det där skiten... Sen har ju priset/kg stigit med 150% på bara något år... Då är det väl bättre med bergvärme eller något annat underhållsfritt... Vet inte hur många tim man låg i den där brännaren och gjorde rent och skruven som matar pelletsen fastnade m.m....  Men är väl skillnad på storlek på brännare för en skola och en villa men ändå... Kommer bli dyrare, var så säker...

Med 65 kvm borde väl en luftvärmepump klara rätt mkt ?  Har en här på jobbet som nyligen installerade än i hans villa och han kunde efter det stänga av alla element och enbart köra på den... Bara när det blir -15 i längre period du måste elda eller något annat...
Senast redigerat av WeDo (30 januari 2008)

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

Smålänning
7 887 Inlägg
30 januari 2008
Vart ligger huset någonstans? Kolla om inte fjärrvärmeledning finns nergrävt.

Annars så är fliseldad panna riktigt bra. Farsans föräldrahem, där en släkting bor nu, där har det eldats med flis i 50 år och aldrig krånglat.

Annars så röstar jag för ved eller bergvärme. Fördelen med bergvärme är ju att dne sköter sig själv..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fukttekniker
100 Inlägg
30 januari 2008
Vi har kört bergvärme i drygt två år, det är den bästa investering jag har gjort! 100% underhållsfritt=mer tid att putsa på bilen lol Var inne på pellets lite också, men det föll på att vårt pannrum är så litet. Men det är jag inte ledsen för idag smile
Men som alla andra har skrivit, har du tillgång till billig ved/egen skog så är det ju det bästa. Och har du "öppen planlösning" så kan man ju komplettera med en luft-luftvärmepump som håller värmen uppe när du inte är hemma och kan elda.

Lycka till med valet cool
Senast redigerat av Magnus9-3 (30 januari 2008)

406 Inlägg
30 januari 2008
Gör som kaminmannen i Borlänge, ta virke från huset och elda, funkar asäkert bra tills hela huset är borta, Självaste kaminmannen har bara källaren kvar att bo i, synd att den är gjord av cement annars hade han nog använt det också XD

:DPlattan i mattan:D

2 594 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Magnus9-3 skrev:
Vi har kört bergvärme i drygt två år, det är den bästa investering jag har gjort! 100% underhållsfritt=mer tid att putsa på bilen lol Var inne på pellets lite också, men det föll på att vårt pannrum är så litet. Men det är jag inte ledsen för idag smile
Men som alla andra har skrivit, har du tillgång till billig ved/egen skog så är det ju det bästa. Och har du "öppen planlösning" så kan man ju komplettera med en luft-luftvärmepump som håller värmen uppe när du inte är hemma och kan elda.

va kostar de me bergverme då? hur funkar de

406 Inlägg
31 januari 2008
ghost_boy83 skrev:
Magnus9-3 skrev:

Det är ganska dyrt ca200000kr men är lite beroende på hur djupt man måste borra för att hitta berg i marken under huset, väl nere i berget finns det ett par plusgrader och utav dom kan man få ut värme till huset, Farsan har det men jag fattar det inte riktigt själv hur det funkar. Elementen blir bara lite lummna men i huset blir det varmt på något konstigt sätt, sen gäller det att hinna före grannarna om man bor tätt, annars ballar det ur , det blir som att man stjäl värme från varandra,

:DPlattan i mattan:D

2 594 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
bazooka_ skrev:
ghost_boy83 skrev:
Magnus9-3 skrev:

Det är ganska dyrt ca200000kr men är lite beroende på hur djupt man måste borra för att hitta berg i marken under huset, väl nere i berget finns det ett par plusgrader och utav dom kan man få ut värme till huset, Farsan har det men jag fattar det inte riktigt själv hur det funkar. Elementen blir bara lite lummna men i huset blir det varmt på något konstigt sätt, sen gäller det att hinna före grannarna om man bor tätt, annars ballar det ur , det blir som att man stjäl värme från varandra,

fy fan va dyrt !! tror fan jag ska köra med ved endå hittat en på blocket som säljer blandvet en hel kontainer me björk och asp för 7000kr borde räcka på ett år men nu måste jag bygga en vedbod så jag kan förvara allt och en förugn + acc tank

Sök