Det är ju en del skillnader på arbete för att få värmen.
Pellets: Priserna på pellets stiger, inte mycket, men lite. Ju mer efterfrågan..........
Det är en del arbete, pelletssystemet är ganska känsligt, det ska sotas varannan vecka, till en gång i månaden i pannan, beroende på hur fint inställt förbränningen är och det beror också på om pelletsbrännaren passar optimalt i din panna (vilket inte är så troligt om du använder dig av gamla pannan och byter brännare)
Olika brännare har olika problem, en del äter styrkort till skruven (skruvarna) el del spricker i tändpåt / roster vilket medför en extrakostnad. Det blir stopp i skruven pga allt spån som finns i säckarna alt bulken, då ska man antingen filtrera innan man fyller på pelletsförrådet (vilket du måste ha ett) Eller se till att man får tag på en skruv med hel kärna, de är inte lika känsliga.
Värmepump: Fungerar ofta bra, om det inte blir för kallt, dvs mer än -15 grader, då värmeeffektiviteten avtar ganska mycket, olika för olika värmepumpar, viktigt att man kollar upp innan man bestämmer sig.
Bergvärme: Dyrt, men ofta bra. Kolla bara så du inte på på vattenskyddat område, då får du inte installera bergvärmen.
Dessutom om du har en villa med skorsten (vilket du lär ha eftersom du har en panna) så är det viktigt att inte sluta elda i skorstenen.
Om du slutar använda den, vet inte hur ofta den ska användas, det har jag ingen koll på, men i allafall om du slutar använda den, eller inte använder den tillräckligt ofta, så kommer skorstenen att vittra sönder efter ett tag och det blir inte helt gratis att fixa eller åtgärna på något vis.
Det är väl mina 50 cents.....
"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille