3867
Sök

Volvo 142, motorbyte tips

224 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej har en volvo 142 74 stånde i garaget och är sugen på att byta motor till tex en b21et. Vad tycker ni att
att jag ska satasa på för motor? Är väldigt sugen på en turbo.

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

551 Inlägg
30 januari 2008
#2
antingen b21et, b23et eller b230ft (nyaste)
b21et o b23et har ju smidda kolvar o stakar redan original o tål mycket effekt.
b230ft nyare modell har extra oljekanaler o e mer tåliga än föregående motorer o rekommenderas till trim osv.

men notera att du måste modifiera om rätt mycket på 140 om det ska passa, växellåds o kardan tunneln, nya motorfäste osv...
Senast redigerat av marven (30 januari 2008)

You can't B serious, oh K

224 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#3
ok tack:) vet du ungefär hur mkt hk det är i dom motorerna?

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

551 Inlägg
30 januari 2008
#4
original e där väl 150-170hk i b21et o b23et
runt 190hk i b230ft

You can't B serious, oh K

224 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#5
I b21 och 23et, är det mekansprutet i dom?

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 januari 2008
#6
b30 med dubbla webrar  tycker jag du ska stoppa i tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 887 Inlägg
30 januari 2008
#7
marven skrev:
original e där väl 150-170hk i b21et o b23et
runt 190hk i b230ft

B21 vet jag inte, men i 760 turbo 1984 (B23 ET) var det 174 eller 184 hk.

B230 FT vet jag inte med dom tidiga, men i dom senare (volvo 940) var det 165 hk original.

Skulle trimmat på en B23 smile Mest för att den är stabilare i grunden smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

224 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#8
ok, lutar åt att de blir en b23et:) visst satt dom 740 tic?

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

224 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#9
turboforssen skrev:
b30 med dubbla webrar  tycker jag du ska stoppa i tongue

b30 är väl en sexa, och är inte så sugen på det.

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

551 Inlägg
30 januari 2008
#10
japp det e mekaniskt sprut på b21et o b23et.. om du e intresserad av delar till motorn så pma mig smile

Pettzon skrev:
ok, lutar åt att de blir en b23et:) visst satt dom 740 tic?

ja isåfall i dom tidiga.. 740 har ju även b230et o den e inget o ha, tål inte ett piss om man jämför me dom gamla big_smile..
Senast redigerat av marven (30 januari 2008)

You can't B serious, oh K

224 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#11
marven skrev:
japp det e mekaniskt sprut på b21et o b23et.. om du e intresserad av delar till motorn så pma mig smile

aa de ska ja göra men det kommer dröja ett tag innan jag börjar med 142an

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

45 Inlägg
30 januari 2008
#12
Tror inte du behöver bygga om fästen på bilen något till de motorerna... Har för mig att de passar med de olika fästena som bultas på motorn. Polarn slängde i en b21et å de passa utan nån ombyggnad sånär som bromsservon...

190 2,3 16v... Vad mer behöver sägas?!?

551 Inlägg
30 januari 2008
#13
Mercedes_16v skrev:
Tror inte du behöver bygga om fästen på bilen något till de motorerna... Har för mig att de passar med de olika fästena som bultas på motorn. Polarn slängde i en b21et å de passa utan nån ombyggnad sånär som bromsservon...

njaa kardantunneln får göras större annars får inte växellådan plats..
Senast redigerat av marven (30 januari 2008)

You can't B serious, oh K

699 Inlägg
30 januari 2008
#14
turboforssen skrev:
b30 med dubbla webrar  tycker jag du ska stoppa i tongue

Borde väl bli tre dubbla webrar isåfall, e ju en 6-a....

Bilgalen elektriker :)

45 Inlägg
30 januari 2008
#15
marven skrev:
Mercedes_16v skrev:
Tror inte du behöver bygga om fästen på bilen något till de motorerna... Har för mig att de passar med de olika fästena som bultas på motorn. Polarn slängde i en b21et å de passa utan nån ombyggnad sånär som bromsservon...

njaa kardantunneln får göras större annars får inte växellådan plats..

De hänger kanske på vilken låda, med b21et med låda från 740 på 21:ans sprängkåpa passar rakt av...
Var med å lyfte i spisen...

190 2,3 16v... Vad mer behöver sägas?!?

The one and only
1 091 Inlägg
31 januari 2008
#16
Pettzon skrev:
ok, lutar åt att de blir en b23et:) visst satt dom 740 tic?

B23ET satt vad jag vet bara i 760TIC -84 ganska svår o få tag i. Ta en B21ET, dom är lätta att få tag i/kostar inte så mkt. plus att det inte är lite enklare o koppla in smile


Mercedes_16v skrev:
De hänger kanske på vilken låda, med b21et med låda från 740 på 21:ans sprängkåpa passar rakt av...
Var med å lyfte i spisen...

B21 0 B23/230 har väll samma spränkpåpa? roll

M45, M46 och M47 passar rakt på B21-B230 om du ska ha motorn snedställd som den brukar vara. Men då måste nog kardantunnel modifieras lite för att få plats med den nya lådan.
Men om du rakställer motorn så kan du använda M40:n som jag antar att du har nu(?) så slipper du bygga om tunneln smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

224 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#17
Volvo Knugen skrev:
Pettzon skrev:
ok, lutar åt att de blir en b23et:) visst satt dom 740 tic?

B23ET satt vad jag vet bara i 760TIC -84 ganska svår o få tag i. Ta en B21ET, dom är lätta att få tag i/kostar inte så mkt. plus att det inte är lite enklare o koppla in smile


Mercedes_16v skrev:
De hänger kanske på vilken låda, med b21et med låda från 740 på 21:ans sprängkåpa passar rakt av...
Var med å lyfte i spisen...

B21 0 B23/230 har väll samma spränkpåpa? roll

M45, M46 och M47 passar rakt på B21-B230 om du ska ha motorn snedställd som den brukar vara. Men då måste nog kardantunnel modifieras lite för att få plats med den nya lådan.
Men om du rakställer motorn så kan du använda M40:n som jag antar att du har nu(?) så slipper du bygga om tunneln smile

Jaha de låter bra, man kanske ska ha en b21et då med m40 å överväxel.

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

2 Inlägg
31 januari 2008
#18
Volvo Knugen skrev:
M45, M46 och M47 passar rakt på B21-B230 om du ska ha motorn snedställd som den brukar vara. Men då måste nog kardantunnel modifieras lite för att få plats med den nya lådan.
Men om du rakställer motorn så kan du använda M40:n som jag antar att du har nu(?) så slipper du bygga om tunneln smile

men om man ska rakställa motor så får man väll bygga om motorfästena ännu mer? de borde ju nästan vara lättare att bygga om tunneln då. ????
Senast redigerat av tybbe19 (31 januari 2008)


Volvo-Beroende
289 Inlägg
1 februari 2008
#19
Tänkte bara påpeka att jag har elektroniskt insprut i min b23et och att det inte är mekanisk i dom.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

178 Inlägg
2 februari 2008
#20
köp en b36 det blir perfekt.



Sök