3226
Sök

Köpa första bil ca. 25 000kr - 35 000kr (Saab 9000, Toyota Celica?)

5 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Tja!, ny medlem här på garaget då smile
Ska köpa min första bil snart, och behöver lite råd och synpunkter.
Som sagt ska den helst inte kosta mer 35000kr.

Det jag är ute efter är en mycket pålitlig bil, jag kan int så mycket om bilar och vill int behöva hålla på fixa den på en verkstad. Den ska inte heller dra så mycket bensin så det är då 4cyl bilar jag tittar på. Vill även att det ska vara lite effekt i den, den behöver inte vara jätte kraftig, men man vill ju hinna köra om utan att krocka så att säga tongue.

Dom två bilar jag tycker ser bäst ut just nu är Toyota Celica GT, 94-99 den tidigare modellen ser också bra ut men det känns som att 94:an är pålitligare? Någon som vet hur mycket den drar?
Den andra är Saab 9000, 92-98 modellen, kanske med turbo, men pålitligheten går före effekt och turbo kan väl innebära lite problem? Även här skulle jag vilja veta hur mycket den drar, tänker främst på 2.0L motorn och även turbo versionen.

Ja så att det vore kul om ni kunde komma med lite synpunkter om bilarna och kanske har ni några bätte förslag?
Senast redigerat av modomannen (31 januari 2008)

2 118 Inlägg
31 januari 2008
Celica! grymt mkt snyggare än saab och jag själv har bara bra att säga om toyota..

D.i.l.l.i.g.a.f

terazzi
31 januari 2008
kolla 200sx med wink

5 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Jodå celica är jävligt snygga ingen snack om saken tongue men hur klarar dom sig i svenskt vinter egentligen, rostar dom nå lättare än europeiska bilar? Kommer pendla med bilden också.

7 120 Inlägg
31 januari 2008
Terazzi - 200sx är ju inte direkt kända för att vara direkt skottsäkra maskinellt så tror inte det skulle vara en bra bil för den här killen wink

Jag skulle nog satsat på någon SAAB Turbo. Brukar hålla om du inte kör som en galning.

terazzi
31 januari 2008
Ne men då köper man en oljekylare och fmic samt nya vev/ramlager wink big_smile + den är snyggare med wink men håller även med dem andra, en pålitlig bil så ska du ha saab 9000/900.. kolla 900 2.0T wink

Bilmekaniker
199 Inlägg
31 januari 2008
Jag tycker du ska sattsa på en 9000 av nyare modell. Mycket skön bil att åka i. Jag kör själv en 2,3T och är mycket nöjd med den. Har man tung högerfot så visst dricker den bensin. Men på landsvägskörning kan man komma ner i 0.7l/min.

2 164 Inlägg
31 januari 2008
Om de gäller saab så ta 9000 efter -94 för då blev både motor och låda bättre.
sen så ska du ha en turbo så välj först en 2,0t för dom är snällare mot lådan.
kör man inte som en biltjuv eller gasar mycket i stan är de ingen fara.
Sköna är dom med och en 2,0t kan gå ganska billigt med.

MVH

F

461 Inlägg
31 januari 2008
Ja vill du ha en bra bruksbil så satsa isåfall på en 9000 2,0i som den här, har själv havt 2st och kan inte säja nått dåligt om dom: http://www.blocket.se/vi/14871838.htm?ca=16_s tex.
Dom motorerna går i evigheter om man bara sköter oljebyten och servar dom ordentligt, dom drar knappt runt 0,6-0,7 hur du än kör.
Och denna var ju knappt inkörd med all utrustning du kan tänkas vilja ha!
Senast redigerat av M.Persson (31 januari 2008)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Bildrulle
499 Inlägg
31 januari 2008
Jag hade valt Celica. fast vilken modell hade du tänkt dig? st185? st205? Eller så spar du ihop lite till o köper en Carlo Sainz

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

Norrlänning
1 453 Inlägg
31 januari 2008
vet att du inte ville ha 5 cyl, men annars kan ja rekomendera 850 turbo, Riktigt pålitliga, oförstörbara och går att köra billigt med rätt körstil, min går runt 0,8 landsväg och då har du 225 hkr att lita på vid omkörningar... Dessutom ska ja sälja min nu, för 28 får du den smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

2 021 Inlägg
31 januari 2008
Supra_Micke skrev:
Jag hade valt Celica. fast vilken modell hade du tänkt dig? st185? st205? Eller så spar du ihop lite till o köper en Carlo Sainz

tvivlar på att han får ens en st185 för 35k  neutral , men en 94as gti e nog ingen omöjlighet, riktigt snygga o säkert lika pigga som saaben fast den itne har turbo

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
31 januari 2008
Köp en 9000! Betydligt bättre chassi osv än 900. Man åker otroligt bra och får dessutom en snabb och säker bil. Turbobilarna är dessutom trimvänliga som få. CSEn har ett hyggligt ljudpaket original om man värdesätter det. Satsa på en rostfri från '94 och framåt. Köpte min i höstas för 26, otroligt nöjd.
EDIT: Min bil drar ca 0,9 vid blandad och lugn körning. 0,8 på landsväg.
Senast redigerat av skutte (31 januari 2008)

MVH Rikard

Bildrulle
499 Inlägg
31 januari 2008
jooo, en st185 måste han ju få för 35... Bara o kolla TCS, dom brukar ju kunna ha massor i forumet...

www.gunroad.se

979 Inlägg
31 januari 2008
Celica e grymma. Inget att kan sägas! Saab tkr ja me om. Men ska du ha turbo modellen så får du vara berädd på växellåds ras. Ganska så ofta:/ tyvär! men båda bilarna har ju sina svagheter. Dom rostar dessvärre rätt mycket! Jag e rätt förtjust i bmw annars. Kanske de kan vara ngt?! En E36 modell? mkt fina enligt mig. Även äldre modellen E30 som jag har. Nissan 200sx S13 är helt okej. De finns mkt potential & mkt körglädje i dessa bilar. Du blir garraterat nöjd. dessa modellerna dricker runt en 07-1 liter / milen. Ska du köra riktigt billig köp en Honda crx v-tec.. Grymma, snabba så satans. Och hur mkt du än gasar så kommer du aldrig över 1 liter milen. Lugn körning kosstar dig den ungefär 05 liter milen. Underbar bil=)

Hpc

517 Inlägg
31 januari 2008
Kolla min annars..
Lägg ett bud så kollar vi på saken;)

Bildrulle
499 Inlägg
31 januari 2008
sant, Toyota är inte direkt klimatvänliga, men mekaniskt är dom näst intill oförstörbara... Men håll efter bilen bara så bör den klara sig bra, spola bort salt osv innan det börjar fräta

www.gunroad.se

2 021 Inlägg
31 januari 2008
Supra_Micke skrev:
jooo, en st185 måste han ju få för 35... Bara o kolla TCS, dom brukar ju kunna ha massor i forumet...

hittade bara en under 50k på blocket neutral, men som förstabil e dom nog endå rätt dyra i försäkring, skulle satsat på en gti istället

Bildrulle
499 Inlägg
31 januari 2008
Jo men på blocket måste man ju sätta ut allt 50% över vad man vill ha för alla som lämnar sina skambud.

TCS är nog bättre att kolla på...

www.gunroad.se

5 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
tack för tipsen grabbar, jorå en bmw e36 316 eller 318 hade jag tänkt på men dom flesta har väl inte diffbroms så att jag tänkte det vore säkrast å köra med framhjulsdrivet. hade också funderat på 940 med slungdiff men dom är lite fula dock.. lutar faktiskt mer åt saaben nu med tanke på att det finns en del olika att välja på speciellt med turbo skulle nog va roligast tongue dom ser ju helt ok ut också, 9000 modellen speciellt i svart eller mörkblått smile

Förresten det här med saab turbomodellerna, hur kommer det sig att det kan vara fel på växellådan? växellådsras lät inte kul :S

Sök