3781
Sök

Nytt ljud i S40 - Tips behövs.

2 Inlägg
10 december 2005
Trådstartare
Jag ska uppdatera min ljudanläggning i bilen.
Kan inte så mycket om billjud därför behöver jag hjälp med val av högtalare mm.

Iallafall.
Orginal sitter det 4" högtalare i panelen.
5,25" i framdörrarna och 5,25" i hatthyllan. (tror jag)

Vill ha mer tryck och tänker bytta alla högtalare.
Skulle vilja ha lite extra bas och tänke mig en aktiv baslåda/rör. (Behöver fortfarande kunna använda bagageutrymet)

Har redan ett slutsteg på 4*100w och en CD-spelare.

Det behöver inte vara det mest extrema på marknaden.

Frågorna.
Vad för sorts högtalare ska man ha på vilka platser?
Något speciellt märke?
Vilken baslåda/rör kan rekomenderas?

//Simon NM
Senast redigerat av Simon Spunk (10 december 2005)

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
10 december 2005
Beror lite på hur mycket det får kosta... I princip tycker inte jag att du behöver byta högtalarna på hatt hyllan.. Lämna dom orginal och lägg lite mer pengar på ett framsystem istället...

Jag skulle rekommendera ett framsystem från DLS eller Focal. Om systemet skall passa "bolt on" är det nog ett tvåvägssystem som gäller. Dock finns möjligheten att köra med 5,25" i dörren, 4" midbas på instrumentbrädan (där originaldiskanten sitter" och sedan separat diskant, men den lösningen kanske är lite väl om du bara vill ha hyfsat ljud.

DLS R5 och Focal Polyglass 140V2 är prsvärda framsystem i "mellanklassen" (enlig mig.

Aktiva basar kan jag inget om så det hoppas jag nån annan kan svara på. Dock tror jag att Backes ljud har en specialbygd låda för s40 som inte tar stor plats.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

2 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
Hur ska man koppla slutsteget för det ska ge bästa effekt (med tanke på 6 högtalare på fyra kanaler)?
Separat diskant är jag inte sugen på. Vill att den ska se orginal ut.
Någon annan med idéer eller synpunkter?

114 Inlägg
12 december 2005
5.25" sitter det i hatthyllan så du vet det nu och inte köper något annat.

tror även det sitter 5.25" i panelen. jag satte dit det i min s40 i alle fall.

hoppas det hjälpte lite

1 634 Inlägg
12 december 2005
Det får plats 5.25 i dörrarna, och 4" i instrumentpanelen, där sitter nu en diskant. Det enklaste du kan göra att att köpa ett framsystem-kit med 5.25" mellanregister som du sätter i dörren (du behöver en adapter-"platta" som du kan köpa hos brl), och separat diskant som du sätter i intrumentpanelen där den nuvarande diskanten sitter. Tills vidare kan du låta högtalarna i hatthyllan vara kvar och kopplade till stereon, satsa på så bra framsystem som du kan med din budget. Sedan när du skall börja poppa ställer du in ljudet så att framsystemet är det du hör. Tycker du skall leta reda på en 10"bas till bagaget hellre än en aktiv baslåda. Det går alltid att fixa till en låda som inte tar så stor plats, skaffar du en bra bas kan du klara dig med låda på 20-25liter. gå in på www.x40nordic.se. Där kan du få mycket tips till S/V 40 bilar.

Numera Saab 9-5 Aero -00

781 Inlägg
15 december 2005
kan hålla med om att köp ett framsystem med 5.25" mellanregiser och diskant som du sätter i instrumentbrädan..

kopplas ju på slutsteget på 2 kanaler.. är ju ett delningsfilter som delar diskant å mellanrigister.

du kommer inte se att de är utbytt om du kan sätta allt under orginallocken.. vilket borde gå..

om du behöver distansplatta kan ja inte svara på.. kan räcka me att såga lite om det sitter 5" där nu.. lr du kanske inte änns behöver det..  man kan ju kolla på framsystemet att det inte bygger mer än du får plats med..

för då syns det ju inte.

va har du för slutsteg? de man kan göra är om det är ett klent 4 kanaligt steg så kanske du ska brygga det till 2 kanaler.. så det driver framsystemet..

lr om du koplar bakhögtalarna också på det.. *som 4 kanaligt steg då*

antingen om du använder dom som sitter där nu eller köper ett par andra koxal högtalare.. finns billiga som ändå spelar helt oki..

aktiv baslåda? ska du ha en aktiv baslåda behöver du ju inget steg till det för det sitter ju i.. åk till en ljudfirma å kolla vet ja..

säg du vill provlysna grejerna.. å fråga o du har bytesrätt om de inte spelar bra i din bil..

enklast är det väll med en aktiv bas.. men billigare å bättre blir det ofta om man köper en bas å bygger lådan själv.. finns 8" baser från 10 liter i sluten konstruktion och 10-12" från ca 15-20 liter.. ska du ha basreflex får du räkna lite till..

Kapten
65 Inlägg
29 december 2005
Kolla min skuff... Ett litet tips på hur det kan se ut och låta bra med! Och även kunna lasta och använda bilen för daglig användning utan att behöva plocka ur ljudgrejerna...

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:

Sök