3949
Sök

Hur öppnar spridarna?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, funderar över hur spridarna öppnar gentemot tändningen, om alla sprutar samtidigt eller när kolven är påväg upp eller hur det fungerar?
tackar för svar// daniel

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
7 februari 2008
#2
Dom öppnar när kolven är påväg ner i insugstakten... Efter tändning så går kolven ner (arbetstakt) efter de upp igen (ut med avgaserna) Ner igen (insugstakt, Spridaren sprutar in) upp med kolven igen (kompression) efter det säger det PANG och allt börjar om.

Säg till om de va luddigt förklarat

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

It takes one to catch one
98 Inlägg
7 februari 2008
#3
speedfreak racing skrev:
Dom öppnar när kolven är påväg ner i insugstakten... Efter tändning så går kolven ner (arbetstakt) efter de upp igen (ut med avgaserna) Ner igen (insugstakt, Spridaren sprutar in) upp med kolven igen (kompression) efter det säger det PANG och allt börjar om.

Säg till om de va luddigt förklarat

Tyvärr har du fel!

Alla spridare öppnar samtidigt.


197 Inlägg
7 februari 2008
#4
speedfreak racing skrev:
Dom öppnar när kolven är påväg ner i insugstakten... Efter tändning så går kolven ner (arbetstakt) efter de upp igen (ut med avgaserna) Ner igen (insugstakt, Spridaren sprutar in) upp med kolven igen (kompression) efter det säger det PANG och allt börjar om.

Säg till om de va luddigt förklarat

beror väl lite på om man kör sekvensielt "ursäkta stavfel" eller inte kan inte riktigt de här själv men har lit ehumm om det iaf man kör ju eftermarknadssprut själv men e tyvärr ingen data kill eså mappa överlåter jag till en kompis

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

116 Inlägg
7 februari 2008
#5
på en b230 motor tex så öppnar alla spridare samtidigt..sen finns det även som chrillemk2gti  säger sekvensiellt! stavning??

Frippe

Smålänning
7 887 Inlägg
7 februari 2008
#6
På "Vanliga" sprut, typ LH jetronic, Motronic, Lucas CU14 m.fl så öppnar alla samtidigt och sprutar in.

På Sekventiella så öppnar dom en och en. Exempel: Saab Trionic och Mitsubishi GDI. Även Common-raildieslarna funkar så.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#7
det där tackar jag j*vligt mkt för, vart halft galen jag när ja inte fattade varför bilen gick lika när ja flyttade runt spridarkontakerna, för bilen går bara på 2 cylindrar, men alla spridare funkar..
hörde med han ja köpte bilen av och sa att han trodde att svänghjulet satt fel,
nått ni tror resulterar i att den bara går på 2 cylindrar? tackar väldigt för det svaret också smile

Smålänning
7 887 Inlägg
7 februari 2008
#8
tal0n skrev:
det där tackar jag j*vligt mkt för, vart halft galen jag när ja inte fattade varför bilen gick lika när ja flyttade runt spridarkontakerna, för bilen går bara på 2 cylindrar, men alla spridare funkar..
hörde med han ja köpte bilen av och sa att han trodde att svänghjulet satt fel,
nått ni tror resulterar i att den bara går på 2 cylindrar? tackar väldigt för det svaret också smile

KAn mycket väl vara så smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#9
isåfall, någon som vet hur det ska sitta, kan ju sättat på 9 olika sätt, jobbigt om man skulle sätta alla 8 fel innan det blir rätt tongue sad

905 Inlägg
8 februari 2008
#10
kolla dina slangar, är nån jävla slang på 240/740 som får bilen att gå på två cyllar om den går av.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#11
och vilken skulle det vara då?

214 Inlägg
9 februari 2008
#12
På en bil med LH som tex Saab 900/9000 16V -93 oxch Volvo 240/740/940 så kan man sätta spridarkontakterna hur man vill wink Spelar liksom ingen roll, men det förstår man kanske eftersom ni redan skrivit att alla öppnar samtidigt..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#13
jo förstått det nu, men innan ja skrev första så visste ja inte detr satt tongue hehe

39 Inlägg
15 mars 2010
#14
när motorn är nollad ska det partiet på 3centimeter som inte är hål-borrat (på sidan) sitta mitt i hålet för startmotorn   om det är en b230 då tongue
Senast redigerat av GAndersson (15 mars 2010)


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
15 mars 2010
#15
Och bara för att fylla i för dem som vill veta så heter "tekniken" när alla spridare öppnar samtidigt Batch-fire. smile

Mvh



Sök