4426
Sök

Laddtryck och pysventils montering

Rapidoz
688 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#1
1. Jag har monterat en externwastegate och sett hur monteringen ska ske utav slangarna

http://www.gnttype.org/techarea/images/wstgate.gif

men jag vet inte hur/vart man kopplar in pysventilen så man kan justera inne i kupén
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=528

2.Vart ska jag montera slangen till laddtrycksmätaren så den visar vilket tryck det är?
på förra så hade ju turbon en integrerad wastegate så då tog man bara ifrån tryckklockan men
hur blir det nu?

tack i förhand

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 februari 2008
#2
Du länkar ju till en mycket tydlig bild på exakt hur du skall koppla, så jag förstår inte frågan.

det trycket tryckklockan ser behöver inte återspegla ditt laddtryck.  mätaren kopplar du in på insuget, brukar finnas ett antal nipplar i anslutning till gasspjället.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rapidoz
688 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#3
torpis skrev:
Du länkar ju till en mycket tydlig bild på exakt hur du skall koppla, så jag förstår inte frågan.

det trycket tryckklockan ser behöver inte återspegla ditt laddtryck.  mätaren kopplar du in på insuget, brukar finnas ett antal nipplar i anslutning till gasspjället.

Ja asså bilden visar ju mest wastegate montering..man ser en ju "regulatorn" men inte hur jag får så att jag kan stryra inne i kupén..det är väl mer det jag vill veta..
Det ända dom säger på Kl racing sidan är att den lilla saken ska kopplas in exakt som på dendär bilden, men inte hur jag kopplar in den större "booste controlen" som man stämmer laddet med =/

är det bara att köra ett T-kors på vilken slang som helst som går därifrån?
Senast redigerat av 940turboplus (15 februari 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

2 164 Inlägg
15 februari 2008
#4
Vad är de för bil du har tänkt att montera in en laddtrycksmätare i?

MVH

F


Rapidoz
688 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#5
Fredrik-79 skrev:
Vad är de för bil du har tänkt att montera in en laddtrycksmätare i?

MVH

F

En 940 T -93

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

155 Inlägg
15 februari 2008
#6
du kan sätta ett t-kors på vilken vacum/tryckslang som helst ifrån insuget till mätaren.

Du får nog förklara mer specifikt vad det är du inte begfriper med regulator monteringen, då du redan har beskrivning på kl. mvh

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

Rapidoz
688 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#7
Gurrathaman skrev:
du kan sätta ett t-kors på vilken vacum/tryckslang som helst ifrån insuget till mätaren.

Du får nog förklara mer specifikt vad det är du inte begfriper med regulator monteringen, då du redan har beskrivning på kl. mvh

ja, det verkar som om jag inte beskriver spec bra =/
ja alltså som länkne visar så är det ju 2 delar utav en pysventil..
Den lilla med 3 hål i sig ska sitta på slangen som går ifrån tryckröret till wastegaten, men sen finns det ju en större del med 2 hål och själva rattinställningen på och det är just Den som jag inte vet vart man ska fästa på för slang.. för att kunna justera laddet...

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

155 Inlägg
15 februari 2008
#8
om vi säger såhär då: du har ju det här t-korset, när du har kopplat in det rätt så har du en anslutning kvar. den anslutninen kopplar du en slang på och leder det till regulatorn där det är en pil in. den andra anslutningen på regulatorn kan du låta va. blivit något klokare?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

Rapidoz
688 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#9
Gurrathaman skrev:
om vi säger såhär då: du har ju det här t-korset, när du har kopplat in det rätt så har du en anslutning kvar. den anslutninen kopplar du en slang på och leder det till regulatorn där det är en pil in. den andra anslutningen på regulatorn kan du låta va. blivit något klokare?

Okej jag tror jag förstå hur du menar men då kommer ju luften släppas ut i kupén eler hur? om jag inte drar en slang som går tillbaka till motorn eller bara ut ifrån kupén eller hur?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

155 Inlägg
16 februari 2008
#10
det är ju så den beskrivs att den ska kopplas in, det är väl inte värre än att prova?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

113 Inlägg
16 februari 2008
#11
Om du tänker såhär. Enklast är nog om du förstår hur hela proceduren fungerar.
Du har ju en slang som går från trycksidan av turbon till Wastegaten. När trycket höjs i den slangen så öppnas wastegaten för att släppa ut avgaser så du inte får för högt laddtryck.
Sätter du en strypning eller en pysventil på den slangen så blir ju trycket lägre och wastegaten öppnas inte lika mycket vilket resulterar i högre ladd.

Kan starkt rekommendera att inte köra med pysventil av den anledningen att du får ladd senare. Det du skall ha är en så kallad Dawes Device.

http://www.kermatdi.com/servlet/-strse- … sic/Detail

Står en bra förklaring på sidan vad skillnaden innebär!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

155 Inlägg
16 februari 2008
#12
Rdx skrev:
Om du tänker såhär. Enklast är nog om du förstår hur hela proceduren fungerar.
Du har ju en slang som går från trycksidan av turbon till Wastegaten. När trycket höjs i den slangen så öppnas wastegaten för att släppa ut avgaser så du inte får för högt laddtryck.
Sätter du en strypning eller en pysventil på den slangen så blir ju trycket lägre och wastegaten öppnas inte lika mycket vilket resulterar i högre ladd.

Kan starkt rekommendera att inte köra med pysventil av den anledningen att du får ladd senare. Det du skall ha är en så kallad Dawes Device.

http://www.kermatdi.com/servlet/-strse- … sic/Detail

Står en bra förklaring på sidan vad skillnaden innebär!

Har du lust att förklara om den lite för ioss som inte är sådär skickliga på engelska?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

113 Inlägg
16 februari 2008
#13
Självklart!

Den fungerar så att den stryper trycket mot wastegaten istället för att pysa ut övertrycket.
Kort sagt, den håller trycket borta från wastegaten tills önskat laddtryck är uppnått, då släpper den igenom tryck så wastegaten öppnas.
Gemför detta med Pysventilen som släpper igenom tryck hela tiden vilket resulterar i att wastegaten är mer eller mindre öppen hela tiden under gaspådrag. Detta resulterar i segare spoolup på turbon då alla avgaser inte led igenom avgashuset!
Senast redigerat av Rdx (16 februari 2008)

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

155 Inlägg
16 februari 2008
#14
tackartackar, de verkar inte som någon dum sak. har du lämnk till nån svensk fírma som säljer dem?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

113 Inlägg
16 februari 2008
#15
Har faktist inte hittat någon svensk firma som säljer denna. Men oftast är det billigare från utlandet och leveranstiden brukar inte skilja något från om man bestället från sverige!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

Solfilmsmontör
947 Inlägg
16 februari 2008
#16
Ska du justera laddtrycket inne i kupen rekommenderar jag en boostcontroller och inte någon pysventil.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.


Sök