3336
Sök

Hybrid Dump, farligt - ofarligt????

1 174 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#1
Som topic..
Är det farligt med en hybrid dump på en bil som min saab tex?
Det är en Saab 9-3 Aero -02 med T7 motorn med LMM..
Har hört olika och ni som vet kan ju berätta hur det egenligen är, om det är farligt eller inte??
Senast redigerat av -Blomman- (20 februari 2008)

"If you're in control, you're not going fast enough"

Diamond
540 Inlägg
20 februari 2008
#2
ska själv köpa en hybrid till audin nästa vecka..   då kan man köra med både återcirk. & öppet..  Enligt dom flesta stylingbutiker jag frågat, ska det funka bra...

I'm Rick James Bitch!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 februari 2008
#3
Inte bra.

Vid "snäll" gas återcirkulerar dom = godkänt

Vid "busig" gas dumpar dom = Mycket väl icke godkänt som vi brukade säga i skolan big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Solfilmsmontör
947 Inlägg
20 februari 2008
#4
Då du har en lmm så vid tillfället då Avlastnigsventilen släpper ut trycket i atmosfären istället för att "skjuta" det tillbaka in i tryckröret så går din bil för fet vid just det tillfället och efter ett tag så kommer du rensa din katalysator som inte är så trevligt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 567 Inlägg
20 februari 2008
#5
-Blomman- skrev:
Som topic..
Är det farligt med en hybrid dump på en bil som min saab tex?
Det är en Saab 9-3 Aero -02 med T7 motorn med LMM..
Har hört olika och ni som vet kan ju berätta hur det egenligen är, om det är farligt eller inte??

Tror det är mer din saab som är farlig för hybriddumpen wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

1 498 Inlägg
20 februari 2008
#6
Tror inte att dom funkar tänder kanske inte någon motorlampa men den uppmätta luften försvinner och blandningen blir fet = risk att bla katten havererar.


613 Inlägg
20 februari 2008
#7
Hur skulle det funka på en bil utan lmm då?
Eller är ja för gammal för sånt tro... roll

Ursäkta för kapning av tråden...


1 174 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#8
Ok, så med andra ord. Har man LMM, så ska man inte ha Öppendump eller Hybrid??

"If you're in control, you're not going fast enough"

170 Inlägg
21 februari 2008
#9
Jag har en hybrid dump på min passat å de funkar bra


Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
21 februari 2008
#10
får man fråga vad en hybrid dump är till skillnad från en "vanlig"? (A)

Stance is romance

195 Inlägg
21 februari 2008
#11
-Blomman- jag tycker inte du ska ha hybrid dumpen för saabar med T7 kan inte ha det du kan ha det och det kommer funcka bara om du inte gasar mycket men börjar du gasa mycket så kommer bil att dö när du släpper gasen. så jag tycker att du ska ha återcurkulerande för då går din saab som bäst!! ( Jag har också T7:an kan inte häller ha öppendump )  om det är dump ljuder du är ute efter så köp ett öppetfilter så kommer din bil att dumpa big_smile
Senast redigerat av TheBlackBullit (21 februari 2008)


Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
21 februari 2008
#12
Kör själv med en hybrid-dump från Go Fast Bits, har inte märkt någonting konstigt med bilen ännu, ingen ojämn tomgång eller liknande.

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

Elektriker
718 Inlägg
21 februari 2008
#13
Ni snackar om att lmm känner fel värde när den dumpar, hur lång tid snackar vi om då egentligen? Knappt en sekund eller? Ska det verkligen göra liv å död skillnad?

Som att kasta vatten i sjön.

56 Inlägg
21 februari 2008
#14
hur är det med dump på automat bilar med turbo ?

funkar preics som vanliger , eller behåller en automat alltid trycket ?  så att bilen inte dumpar


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 februari 2008
#15
alex_evo3 skrev:
hur är det med dump på automat bilar med turbo ?

funkar preics som vanliger , eller behåller en automat alltid trycket ?  så att bilen inte dumpar

det går att dumpa lika bra med AUT, dock så blir det ju ingen dump mellan växlingarna för du behöver ju aldrig släppa gasen... men när du släpper gasen dumpar AUT lika bra som MAN...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 februari 2008
#16
On-Topic:

Hybridisarna är ju konstruerade att lösa dessa problem så nog ska det funka på bilen??

JBRaceparts:

"Den är främst framtagen för bilar som är känsliga för 100% atmosfäriska dumpventiler. Med sekventiellt menas att JBR-K25 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande trumpet. Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet. Vid låg och normal motorbelastning vid lågt laddtryck, så agerar dumpventilen återcirkulerande. Vid mer aggressiv körning med hård motorbelastning och högt laddtryck, så agerar dumpventilen ca 50% återcirkulerande och ca 50% atmosfärisk.
JBR-K25 hjälper alltså även dig med den allra känsligaste motorn, att även du kunna montera en atmosfärisk dumpventil, utan att vara orolig för problem med motorns gång. Denna modell av dumpventil kallas i vissa sammanhang även "Hybrid"."


1 174 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
#17
Xoff skrev:
On-Topic:

Hybridisarna är ju konstruerade att lösa dessa problem så nog ska det funka på bilen??

JBRaceparts:

"Den är främst framtagen för bilar som är känsliga för 100% atmosfäriska dumpventiler. Med sekventiellt menas att JBR-K25 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande trumpet. Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet. Vid låg och normal motorbelastning vid lågt laddtryck, så agerar dumpventilen återcirkulerande. Vid mer aggressiv körning med hård motorbelastning och högt laddtryck, så agerar dumpventilen ca 50% återcirkulerande och ca 50% atmosfärisk.
JBR-K25 hjälper alltså även dig med den allra känsligaste motorn, att även du kunna montera en atmosfärisk dumpventil, utan att vara orolig för problem med motorns gång. Denna modell av dumpventil kallas i vissa sammanhang även "Hybrid"."

Frågan är ju bara om man våga lite på det eller inte.. Kan ju vara rent försäljar snack, hade nog skrivt så jag själv om jag skulle sälja en.. Är det bevisat att det inte är farligt eller är det som företaget tror.. Kan man ju fundera på ett tag..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
21 februari 2008
#18
Man har ju hört att folk som kört med en 100% atmosfärisk dump på en bil med känslig lmm har rensat katten, men jag har aldrig hört att någon har rensat katten med en rätt inställd hybrid.

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

1 174 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#19
Cloudsurfer skrev:
Man har ju hört att folk som kört med en 100% atmosfärisk dump på en bil med känslig lmm har rensat katten, men jag har aldrig hört att någon har rensat katten med en rätt inställd hybrid.

Nej iofs, men det skulle vara kul att ha riktig fakta av någon som verkligen vet, och inte bara har hört av en kompis..

"If you're in control, you're not going fast enough"


Sök