hejsan, jo det är så att jag söker nya fälgar till bilen och då undrar jag vilken storlek på fälgarna jag kan köra utan att jag måste bredda bilen eller ja ändra någonting överhuvud taget på bilen, och dessutom så att hastighetsmätaren visar rätt
Fälg storlek beror ju på hur mycke du ska sänka bilen me...ja har fått satt kapen i skärmkanterna på dom flesta 240/740 som ja haft...fast ja har sänkt en hel del me..
det beror ju på storleken på däcket åsså , desto större fälg desto lägre profil du ska ju hålla ungefär samma rullomkrets för att den inte ska visa fel
satsa på ett par 17-19 tummare. beroende på vad du kör för vägar och allt. för allt för stötig vill man ju inte ha då blir den ju väldigt obekväm att åka i.
Kom ihåg att däcken också inverkar på vad hastighetsmätarn visar. Med 17" fälgar tror jag att det var med 225/45 däck som mätarn visar rätt. Finns "uträknare" på vissa fälgaffärers hemsidor där du kan räkna ut vilka däck och vilka fälgar du kan ha utan att ändra trotalradien. Kommer dock inte ihåg någon sida nu.
Kom ihåg att däcken också inverkar på vad hastighetsmätarn visar. Med 17" fälgar tror jag att det var med 225/45 däck som mätarn visar rätt. Finns "uträknare" på vissa fälgaffärers hemsidor där du kan räkna ut vilka däck och vilka fälgar du kan ha utan att ändra trotalradien. Kommer dock inte ihåg någon sida nu.
17" brukar va max för volvo 740 innan du måste bredda å kapa! själv skulle jag skita i om mätaren visa fel, det gör den ändå från början så efter nån vecka så vet man vad som är vad ju!
De här med hastighetsmätaren är inte så relevant då de finns passande profiler till alla fälgstorlekar. 225/30-20 är 8mm större dia än 195/65-15.
225/30-20 på 7.5" bred fälg skulle nog passa med rätt ET och inte allt för sänkt. Menar bara att de skulle nog gå, 225/30 är personligen inget jag skulle vilja åka runt på =P