2719
Sök

hur fäsrter man lådan?

260 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Hur ha ni fäst eran baslåda i bilen "Coupe" volvo 740/940 även i 240???

Livsnjutare
342 Inlägg
28 februari 2008
Plåtvinklar?

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

Svetsare
24 Inlägg
28 februari 2008
fäst den med kardborreband, funkar riktigt bra..

2 911 Inlägg
29 februari 2008
Enklare kardborreanslutningar funkar fint så den inte åker omkring vid normal körning.

Själv kör jag alltid med metallvinklar på minst tre av lådans sidor.

329 Inlägg
29 februari 2008
Silvertejp fungerar ju till allt winkbig_smile

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

206 Inlägg
29 februari 2008
Det beror ju på vilken typ av låda... I Alfa bultade jag fast lådan mot ryggstödet och drog upp rören till hatthyllan.
Och i Volvon så sitter allt skruvat & bultat cool

8 156 Inlägg
29 februari 2008
Jag höll på att kläcka ur mig en massa dumheter.
Men behöver man verkligen fästa en tung baslåda om man bara ska ha den som partydunk?
Förstår om man vill ha en fast montering om man tävlar, men annars?
Räcker det inte med att man har en antiglid-matta under?
(Funderade på att skriva att epoxy-lim eller smältlim brukar fungera bra big_smile )

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

119 Inlägg
29 februari 2008
Phaetoon skrev:
Men behöver man verkligen fästa en tung baslåda om man bara ska ha den som partydunk?
(Funderade på att skriva att epoxy-lim eller smältlim brukar fungera bra big_smile )

Vad händer om du krockar eller blir på körd bakifrån utan att fästa lådan??      En bas låda ska alltid vara fast satt så bra som möjligt...

Smålänning
7 887 Inlägg
29 februari 2008
yellow740 skrev:
Phaetoon skrev:

Vad händer om du krockar eller blir på körd bakifrån utan att fästa lådan??      En bas låda ska alltid vara fast satt så bra som möjligt...

Så sant. Alltid skönast när lådan sitter fast så man kan åka undan i kurvorna wink

Att det skulle vara farligt om kan krokar håller jag inte med om dock...
Vore rätt dåligt om ryggstödet vek sig för att 30-100kg baslåda dundrar in i det... Inom rimliga farter (~70-90) då naturligtvis...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 911 Inlägg
29 februari 2008
Blen är sällan vågrät i en kollision, baken lyfts endel, har man combikupé eller kombi kan man räkna med att man har baslådan i knät efter en krock.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
29 februari 2008
kardborre funkar bra som en tidigare sagt.
Man får använda rätt sort bara.
Finns på metervara på jysk.
Senast redigerat av BMTech (29 februari 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

8 156 Inlägg
29 februari 2008
yellow740 skrev:

Du har faktiskt en ganska så bra poäng där. Jag har alltid sakerna bra fastsatta i bagaget. Men jag har nog aldrig tänkt på just säkerhetsaspekten. Jag kanske gjorde det till en början, men det minns jag inte nu.

Iaf. Jag brukar sätta fast mindre permanenta saker med cykelgummiband
(kommer inte på vad dom kallas just nu.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 118 Inlägg
29 februari 2008
twin_cam skrev:
yellow740 skrev:
Phaetoon skrev:

Så sant. Alltid skönast när lådan sitter fast så man kan åka undan i kurvorna wink

Vore rätt dåligt om ryggstödet vek sig för att 30-100kg baslåda dundrar in i det... Inom rimliga farter (~70-90) då naturligtvis...

om du krockar i 70-90km/h med en baslåda som väger säg 80kg kommer den att väga typ massor..

D.i.l.l.i.g.a.f

2 118 Inlägg
29 februari 2008
Phaetoon skrev:
yellow740 skrev:

Du har faktiskt en ganska så bra poäng där. Jag har alltid sakerna bra fastsatta i bagaget. Men jag har nog aldrig tänkt på just säkerhetsaspekten. Jag kanske gjorde det till en början, men det minns jag inte nu.

Iaf. Jag brukar sätta fast mindre permanenta saker med cykelgummiband
(kommer inte på vad dom kallas just nu.)

gummitroppar ? smile

D.i.l.l.i.g.a.f

X40 Nordic
784 Inlägg
29 februari 2008
jag är ingen matte expert på detta med fysik men jag tror att de borde bli så här 70/3.6=19.44   19.44x80=1555kg Som en lite parantes bara..

Smålänning
7 887 Inlägg
29 februari 2008
NJ_ skrev:
twin_cam skrev:
yellow740 skrev:

om du krockar i 70-90km/h med en baslåda som väger säg 80kg kommer den att väga typ massor..

Ja. Och? Rysstöden är konstruerade för att klara det.
I en 70-talare en släkting klippte ett träd med i 90 (Ja, han hade otrolig änglavakt + att trädet tog passagerarsidan) hade inga problem att hantera de typ 60 - 70 kg han hade i bagaget då... Och det var fällbart baksäte. Kan inte tänka mig att en vanlig sedan med plåtvägg inte skulle klara det.

Dock, alltid bättre om den sitter fast. Kardborre var faktiskt ingen dum idé alls big_smile HAr fundetat på att bara skruva dit träklossar på bagagerumsgolvet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

801 Inlägg
29 februari 2008
twin_cam skrev:
yellow740 skrev:
Phaetoon skrev:

min vanliga vikt, när jag står stilla. är 72 kg, och om det blir bomm stopp i 50km/h så väger jag 2.2 - 2.5 ton. tänk på det, då väger alltså en baslåda runt 400 - 1000 kg. ( höftat mått) så det knäcker ryggstödet. ska finnas en film nånstans på youtube, hittade den inte dock.
Senast redigerat av Roundcube (29 februari 2008)

329 Inlägg
29 februari 2008
Roundcube skrev:
twin_cam skrev:
yellow740 skrev:

min vanliga vikt, när jag står stilla. är 72 kg, och om det blir bomm stopp i 50km/h så väger jag 2.2 - 2.5 ton. tänk på det, då väger alltså en baslåda runt 400 - 1000 kg. ( höftat mått) så det knäcker ryggstödet. ska finnas en film nånstans på youtube, hittade den inte dock.

precis så snåla inte med silvertejpen.. ta till ett par extra varv... för den blir tung när den väl flyttar på sig..

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Sök