4330
Sök

Klimathotet, finns det och i så fall vad orsakar det?

804 Inlägg
2 mars 2008
Sushikocken skrev:
Elda skrev:
kolvas skrev:

Vad ska man satsa på istället?

Diesel med partikelfilter? eller kanske nån gas (kan ingenting om gaser så är helt borta där)

FT Diesel smile fast också svårtillverkat tror jag kan man köra med i vanliga dieselbilar också.

Gör som i mythbusters, tanka diselbilen med gammal frityrolja. Så blir man sugen på mat när man är ute och kör med. big_smile

Avstängd
174 Inlägg
2 mars 2008
luunggan skrev:
Eller tar man och Skjuter alla kor, om dom nu släpper ut så mycket metan eller vad det är. sen får alla äta något mjölkersättnings ihopkok istället. Sen kan man ge köttet från kossorna till alla människor som svälter, så har man slagit 2 flugor i en smäll.

Du tar orden ut munnen på med ;D

-utan 940
1 728 Inlägg
2 mars 2008
Rille0 skrev:
Andreas 940 skrev:
Klimathotet existerar och det är Sveriges fel.

knappast, sverige har typ 0,1 % av jordens utsläpp, däremot har våra vänner på andra sidan atlanten ca 25% av utsläppen

Det är iaf vi som ska rädda jorden med våra skyhöga miljöskatter. mad

7 100 Inlägg
2 mars 2008
kolvas skrev:
Klimathot är det så allvarligt som medierna säger eller är det t.o.m mycket värre?

Vilka är de stärsta "bovarna" i så fall?

Jag påstår att bilar är största klimathotet och att bensin/diesel bör höjas till minst 20 kr/liter omedelbart för att rädda världen!

tror inte att det är bilarna som är största hotet!se på alla fabriker som spyr ut en jäklans massa skit!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sleeper
3 084 Inlägg
2 mars 2008
kolvas skrev:
ja men det krävs 3 ggr mer energi att tillverka 1l etanol än 1l diesel vart tar man energi ifrån jo bla från kolkraftverken i polen..

Vad har du som stöder den teorin?

Jag hade samarbete med Biofuelregion uppe i örnsköldsvik när man gjorde projektarbete, då var det väldigt mycket leta info höra med folk bla. hittar inget där det konkret står.

http://www.folkbladet.nu/2007/02/19/eta … or-miljon/

"– Det går åt tio gånger så mycket energi för att framställa etanol än vad som sedan kan utvinnas ur den."

Biogmetan ett annat alternativ jag tror mer på, men det är dock svårhanterligt. Blir nog lida och ta bensinpriset i käften tills vettiga elbilar kommer.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m … e66916.ece

En rätt ny artikel från nyteknik om just detta.
Senast redigerat av Sushikocken (2 mars 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

8 156 Inlägg
2 mars 2008
Det finns inte ett alternativ.
Biogas är ett. Bio-diesel (raps, rme, produkter från flis, slaktavfallsfett, begagnad frityrolja) är ett annat.
Bästa är nog att använda sig av solenergi. Det är ju det enda hållbara i längden? För bränslen som är brännbara släpper ju även ut andra saker än koldioxid...

Iaf. Tänk om man kunde täcka Saharas öken med värmeväxlare och solceller?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Elektriker/Montör
534 Inlägg
2 mars 2008
Man kan ju undra vilka fossila bränslen som värmde upp jorden efter förra istiden.... Konstigt att man inte hört något om att grottmänniskorna körde stora miljö-förstörande v8:or då... Måste dom ju ha gjort efetrsom så mycket is smällte i polerna....

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

8 156 Inlägg
2 mars 2008
Sushikocken skrev:
ja men det krävs 3 ggr mer energi att tillverka 1l etanol än 1l diesel vart tar man energi ifrån jo bla från kolkraftverken i polen..

Sant. Men olja och kol kommer att ta slut.
Vi importerar inte el från polen vad jag vet? Däremot importerar vi från Danmark när det är som kallast i Sverige. Vilket vi inte har behövt på ett bra tag, eftersom det inte varit -10 grader i södra delen av Sverige på ett bra tag.
Visserligen krävs det en hel del energi för att producera etanol, men man får ju ändå ut mer än man förbrukar när man producerar det? För majorteten av bilarna i Brasilien går på etanol?
Sen så får man ju räkna med ett etanolfabrikerna i Sverige utgår från säd och andra biomaterial.
På andra sidan Atlanten är det majs och sockerrör som gäller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
2 mars 2008
Phaetoon skrev:
Sushikocken skrev:

Vi importerar inte el från polen vad jag vet? Däremot importerar vi från Danmark när det är som kallast i Sverige. Vilket vi inte har behövt på ett bra tag, eftersom det inte varit -10 grader i södra delen av Sverige på ett bra tag.
Visserligen krävs det en hel del energi för att producera etanol, men man får ju ändå ut mer än man förbrukar när man producerar det? För majorteten av bilarna i Brasilien går på etanol?
Sen så får man ju räkna med ett etanolfabrikerna i Sverige utgår från säd och andra biomaterial.

Vi exporterar rätt så mycket till Danmark och Tyskland med som inte "svensson" vet.. Men man kan fortfarande höja el-priset pga el-brist och sen exportera ett pat Twatt....  Så NJA kan inte säga att du har helt rätt....

Sleeper
3 084 Inlägg
2 mars 2008
Robbin_V90 skrev:
Phaetoon skrev:
Sushikocken skrev:

Vi exporterar rätt så mycket till Danmark och Tyskland med som inte "svensson" vet.. Men man kan fortfarande höja el-priset pga el-brist och sen exportera ett pat Twatt....  Så NJA kan inte säga att du har helt rätt....

för att inte få så långa transportsträckor på elnätet ganska dumt att typ skicka svensk el från skåne eftersom elbehovet är stort i norrland vid en tidpunkt. Då importerar man tex från norra norge istället sen  exporterar man till södra norge, så det funkar så helt svennson är man inte big_smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

Sleeper
3 084 Inlägg
2 mars 2008
Phaetoon skrev:
Biogas är ett. Bio-diesel (raps, rme, produkter från flis, slaktavfallsfett, begagnad frityrolja) är ett annat.
Bästa är nog att använda sig av solenergi. Det är ju det enda hållbara i längden? För bränslen som är brännbara släpper ju även ut andra saker än koldioxid...

Bingo! precis vad jag tänker jobba med då jag pluggat klart wink

http://www.exoheat.com/solenerginytt_mojave.html

här är bla ett projekt i mojaveöknen i kalifornien ånga och shiet, ström för 400000 hus!
bara det att solceller är dyrt.. men utvecklas och sjunker i pris.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
2 mars 2008
Sushikocken skrev:
Robbin_V90 skrev:
Phaetoon skrev:

för att inte få så långa transportsträckor på elnätet ganska dumt att typ skicka svensk el från skåne eftersom elbehovet är stort i norrland vid en tidpunkt. Då importerar man tex från norra norge istället sen  exporterar man till södra norge, så det funkar så helt svennson är man inte big_smile

Nej du verkar vara lite påläst..smile Säger inte att det är fel. Säger bara att det görs... Är nog inte alla som vet det...

8 156 Inlägg
2 mars 2008
Robbin_V90 skrev:

Dom flesta lär nog veta det vid det här laget, eftersom elpriset har stigit. Att producera elen i Sverige har ju inte blivit speciellt mycket dyrare. Spot-priset baserar ju sig på kolenenergin. Tänk om man kunde låta priset styra sig självt i hela EU? Skulle bli mycket hårdare konkurrens och lägre priser då, antar jag?

Vi har ju rätt många terawatts exportöverskott just nu.
Tänk om vi kunde haft kvar Barsebäck? Då hade vi kunnat exportera ännu mer.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
2 mars 2008
Sushikocken skrev:
Phaetoon skrev:

här är bla ett projekt i mojaveöknen i kalifornien ånga och shiet, ström för 400000 hus!

Det var någonting sådant jag hade tänkt mig! Låter bra, iaf för länderna kring ekvatorn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

46 Inlägg
2 mars 2008
vadå energi?! spelar det någon roll i miljöfrågan? Där snackar vi koldioxid osv. Tänk er själv, bränn 1 liter bensin och kolla röken, kontra en 1 liter spit och kolla röken. Men det är ju djupare än så, jag menar måste man hugga ner skog, för att odla tex Majs och framstäla ethanol, så är ju den nerhuggna skogen ett minus.. sen är jusåklart röken ingen grej man kan säga tt ju mer svart rök ju farligare.. det är ju så att koldioxiden är det "farliga", iaf som jag fattat det.Tänk er att kolla in i en tonad bil, man ser inte in, men man ser ut dessto bättre,ungeffär så "funkar" solstrålarna. klart att det blr ett varmare klimat, det krävs väll ingen einstein för attf fatta att varje gång du sätter på plattan på spisen så blir det varmare på jorden, inte heller att om du kör igång en bil som släpper ut en gas som gör att strålningen från solen inte studsar ut i rymden lika bra som dewn skulle om inte bilen hade funnits. Det är u självklart? fast egentligen spelare det fan ingen roll om man tar bilen till jobbat, ist för cyckeln´. MEN om alla gör det så spelar det roll. det är inte så svårta att förstå. Frångan är varför dom tar E85 som alternativ till bensin bara. Tnk tex på all t.e.x solenergi som skulle kunna utvinnas, det skulle kunna funka bra, men alla mänsikor är fruktansvärt konservativa.-.. ofta g¨r tankegången "Det är lungt, det kommer ändå inte drabba mig". Primitivt tänkande... klart man ska ha lite kul och åka skoter osv, men finns alternativet attinte bidra till att det ska bli 10grader varmeare jorden runt, varför inte ta det.. om man kan?

8 156 Inlägg
2 mars 2008
Kolkraftverken och fabrikerna är de som släpper ut koldioxid i Världen. Dom flesta värmeverk och elproducenter släpper ut koldioxid. Det är därför vi pratar om energi.

När det gäller vad etanolen produceras av så handlar det i slutändan om ett nollsummespel.
Visst, när man hugger ner träden så kan dom inte längre samla på sig koldioxid, men samtidigt så börjar processen om när man planterar nya träd, energiskog eller sockerrör. Dvs växten samlar på sig lika mycket koldioxid som vi sen släpper ut när vi förbränner den (som etanol)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

4 554 Inlägg
2 mars 2008
jag tror att l strömslukane kaffemaskiner ä orsaken till alt ont i världen fick man bort dom kunde kraftväken gå på halvfart och man kan ju faktiskt leva uan kaffe:P

410 Inlägg
2 mars 2008
Sushikocken skrev:
Phaetoon skrev:

då måste jag nog göra dig besviken genom att säga att det kommer aldrig hända. Iallafall inte att vi täcker sahara. Finns trevliga studier redan över vilka områden runt ekvatorn som man ska täcka med solpaneler och hur stor del. Problemet är att det finns inte ett enda land som skulle vilja bli så beroende av de länder som har solpaneler räcker att dom får för sig att höja priset en anning och det går åt helvete med resten av världen. Men i mojave öknen kan det funka fast det är bättre att täcka hustacken istället då slipper man förluster vid transport. Man håller för övrigt på att utveckla solceller som går på IR strålning vilket innebär att den kommer ge el även på natten. Problemet i dagsläget är att frekvensen på elen är helt jävla oanvändbar.

4 001 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Jag misstänkte att det skulle bli bra fart på ett forum för bilar när man blandar in lite miljö, nu är ju jag själv väldigt skeptisk till det så kallade "Klimathotet".
På 80-talet hade vi stora skogsdöden p.g.a utsläppen från bilarna som skapade försurning och därför var skatten på bensin/diesel tvungen att höjas
På 90-talet så var vi på väg in i en ny istid för att nånting hade hänt med Golfströmmen, den teorin har nu fortsatt att utvecklas till "Klimathotet"

Här finns några intressanta artiklar att läsa om koldioxidhysterin som vi läser om jämt:
http://www.klimatbalans.info/
http://www.mkb.se/klimatbalans/henry.htm

där beskrivs förhållandet mellan CO2 och temperatur

Om nu våran industriella värld skulle påverka temperaturen här på jorden, varför hade vi då en sänkning av temperaturen under slutet ppå 60 och början på 70 talet?
Temperaturen borde ju ha ökat konstant med utsläppen av CO2

Varför skulle det inte bli obligatoriskt med solpaneler på nybyggda hus?
Det finns jättebra grejor så att man i stort sett får all tappvarmvatten på en villa uppvärmt av solen, men skulle folk sätta dit det så skulle inte staten få in så mycket pengar i skatt...
Senast redigerat av kolvas (2 mars 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

410 Inlägg
2 mars 2008
kolvas skrev:
Sushikocken skrev:
kolvas skrev:
Är E85 ett bra bränsle som kan ersätta bensin? Ur ett miljöperspektiv alltså, inte effektmässigt.

NEJ! finns hur många sånna här diskussionstrådar som helst om just detta sök!

Vad ska man satsa på istället?

Det absolut renaste är vätgas men det är ju inte riktigt klart än och beroende av vad för kraftverk man har när man separerar vätet från syre. På klar andra plats har vi den gamla hederliga diesel motorn den är den bästa motorn vi har idagsläget.

Sök