3421
Sök

störningar i ljud! fakta behöves. ( newbie )

46 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Tjenare grabbar (och tjejer) , för 2 månader köpte jag en gammal golf, en 89 cabroule ( felstav, vet ej xD)cool

Det första man gjorde var ju att slå på stereon och det lät ganska bra, men när motorn var igång blir det någon slags störning, det låter som om det ligger en bomb och tickar i bagaget, jag har försökt hitta nått om det men så hittade jag ju er, tänkte nån av er kanske skulle veta vad det var för fel, så jag har några frågor, och hoppas att jag kan beskriva dom tillräckligt bra och ni kan ge svar.
om man varvar hänger tickandet med, dvs det tickar snabbare.
(Obs - det tickar inte om man kör nercabbat)

fråga 1 : vad stör ljudet ? det tickar, jag har en D8358RMP Clarion stereo, och ett slutsteg : Proton D275 Power Amplifer ( ingen aning om vad det är ( tar gärna imot fakta om den) )

sen har jag 2 gammla 6x9 3-way speakers, Altec - ALS693, ena funkar inte ( vet ej orsaken ej undersök eftersom det e vinter och bilen står ute neutral )
sen 2 styck 12or till bas. vet ej märket.

Fråga 2 : både basarna och dom andra 2 högtalarna är gammla, bör jag byta?

Fråga 3 : dom har lagt en playwood skiva från baksätet till backluckan och i den sitter dom 4 högtalarna, playwooden är skin täckt  dvs över bassarna, e det skadligt?  vad bör jag göra?
+ om man trycker på basen både vibrerar  det och låter konstigt.

Är det något som måste bytas så har jag runt 2,500- 3000 cash att bränna.

46 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Ah, okej, det låter vettigt! ska klä av högtalarna och sätta på galler med neon ljus.  och får nog vänta tills sommaren - våren efter som jag inte har nått garage men ska kolla lågnivåkablen - pulsen, vad menas med pulsen ?  vad e pulsen förnågot? en sladd?

Och vet nån någonting om slutsteget, jag har ingen aning, är det bra? värt att ha kvar ? eller bör jag köpa nytt?

Tack så mkt!
Senast redigerat av golfcab89 (4 mars 2008)

961 Inlägg
4 mars 2008
låter mer som du skulle lämnat bort de till nån som kan bilar .. och de heter inte pulsen .. det är plussen ( + )

Pure DieselPower

46 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
talibangran skrev:
låter mer som du skulle lämnat bort de till nån som kan bilar .. och de heter inte pulsen .. det är plussen ( + )

så jag ska skilja på + kablen från bateriet och lågnivåkabeln från sterion? eller?

46 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
C-son skrev:
Det är svårt att säga om steget är bra då man inte vet vad du har för basas på det, ta reda på vad du har för basar är det lättare att ta reda på om de räcker till.. Plusen är den röda kabeln som går från batteriet till slutsteget, och lågnivån är kabeln som går från stereon till slutsteget.. kolla så att dessa inte ligger bredvid varandra på vägen till slutsteget.. det kan bli just den störningen du beskriver om dom gör det.

okej, tack så jätte mkt! ska ta och riva upp och kolla, om ni väntar 5 min så ringer kollar vad det är för bas smile! köpte den av Mostern min smile brb

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 mars 2008
Fråga 1 är allra oftast dålig jord som orsakar det...
Kolla vart den grova kabeln (som inte är pluskabeln) från slusteget sitter fast i bilen och ta gärna en bild o lägg upp...

fråga 2: De e faktiskt helt upp till dig, känner du dig nöjd? Ja då e de ju väldigt dumt att byta, du har dem ju där för din egen skull och är du nöjd så e allt frid o fröjd big_smile

46 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
det är en 12as  G-125  Beyma. har ingen aning om vad det är för nått, vet ni?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 mars 2008
Beyma är generellt bra saker, väldigt bra saker inom PA iaf...

Hur var det med jordpunkten?

46 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Fråga 1 är allra oftast dålig jord som orsakar det...
Kolla vart den grova kabeln (som inte är pluskabeln) från slusteget sitter fast i bilen och ta gärna en bild o lägg upp...

fråga 2: De e faktiskt helt upp till dig, känner du dig nöjd? Ja då e de ju väldigt dumt att byta, du har dem ju där för din egen skull och är du nöjd så e allt frid o fröjd big_smile

jag vet inte riktigt, dom har ju iaf nog runt 5-10 år på nacken tror jag och måste iaf byta dom 2 ALTEC högtalarna eftersom den ena vägrar funka, men jag tycker jag får iväg ett ganska bra ljud, men jag har en till fråga, efter som playwood skivan sitter från baksätet till backluckan, vetefan hur många liter den rymmer, men borde jag inte ha nått rör eller något igenom playwooden så ljudet kan ta sig ut? för just nu så e det ju bara springor på kanterna! + måste ju endå klä av skinnet som täcker dom! smile

+! e det farligt att spela med hög bas i - grader?

+ tar en bild imorrn när det e ljust ute, ( måste ladda baterier ochså  så jag kan ta nå kort )
Senast redigerat av golfcab89 (4 mars 2008)

46 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Beyma är generellt bra saker, väldigt bra saker inom PA iaf...

Hur var det med jordpunkten?

vet inte, har inte kollat, det är för mörk ute nu,  " inget garage" :I

46 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/81560/272891_9s5gee.jpg
en bild, med bla sladdar ena 12an 3x9an och slutsteg

46 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/81560/272898_vml2e0.jpg
onyttigt? ni ser ringarna under dom synliga högtalarna, där ligger mina 12or, e det väldigt onyttigt att ha dom där? " tror han som ägde bilen först tänkte att det är lätt att komma in i en Cab och bara plocka ut efter som det inte e plåt tak^^
Senast redigerat av golfcab89 (6 mars 2008)

7 Inlägg
5 mars 2008
det med störningen.. Är det en begagnad sterio? För jag har haft samma problem när jag köpte min golf. Men då var det nån som hade haft för dålig jordning på steget så jorden hade gått genom lågnivåkablarna på något sätt och förstört nåt i sterion. så testa med en annan sterio och se om det blir bättre. smile

46 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
ah, :S ! satan! men hoppas på att det bara e kablarna som fuckar sig ^^

Sök