3070
Sök

Mår en motor bra av att gå på låga varv?

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#1
Okej, ja e ingen elite på detta. Men om ja ligger på 1000varv me min bil å börjar gasa då hör man ju hur den kämpar. Å börjar skaka lite. Men det skadar väl inte motorn? Det låter som att den plågas värsta mycket, som att dra sin egen rygg mot det grävsta rivjärn. Men de skadar la inte? Kedjor, kamaxlar å allt va som finns där i?

Konstig fråga. Jag bara undrar.

Tack alla elites.

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

124 Inlägg
6 mars 2008
#2
de bästa är ju att ligga på rätt växel, så motorn inte behöver jobba så mycket.

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

Nyman Motorsport
57 Inlägg
6 mars 2008
#3
Skadar motorn gör de väl inte.... Man kan ju inte åka på högvarv jämt. hmm

" Nyman Motorsport "

304 Inlägg
6 mars 2008
#4
Frågade min lärare exakt samma sak idag... Han sa att växellådan kunde ta stryk pga att det blir för mycket motstånd.

375 Inlägg
6 mars 2008
#5
En motor mår sämre att gå på så låga varv om den "belastas" dvs i acceleration, backar osv.
Lagrerna tar mer stryk, sämre förbränning och även växellåda mår sämre.

Att köra på låga varv vid rak väg samt nedförsbacke är helt OK.

Tycker runt 1500rpm är ett ganska bra varvtal om man ska köra på eco samt för motor.


Smålänning
7 887 Inlägg
6 mars 2008
#6
Asså, skada tar den inte om den är skött, men med blir hög belastning på ramlagrena och vevlagrena, så göra det när den är kall är ju inte så bra...

Men det gä'ller ju om man plattar från det varvet. Om man gasar mjukt så att inte motorn skakar, eller ligger ijämn fart så är det skonsamt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 311 Inlägg
6 mars 2008
#7
Man ska väl egentligen inte ligga under motorns egenfrekvens, sedan ang detta med trögheten i lådorna så bör nog de ta värst "stryk" vid runt 4-5000 rpm för det är ju då de flesta motorer har sina högsta vridmomentsvärden

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

8 156 Inlägg
6 mars 2008
#8
Det är väl inte lämpligt att köra på så lågt varv att bilen börjar skaka. Men att köra på låga varv är i sig inte farligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#9
Okej, tack för svar smile Bara undrade, för bilen börjat låta konstigt efter jag köpte den, Så tänkte dra uteslutningsmetoden. Men då är det inte det som orsakat missljudet i motorn.

Någon som vet vad det kan vara, låter som de visslar, eller rasslar. Hm?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Körv
3 535 Inlägg
6 mars 2008
#10
Turbo?

Truckdriving Man

761 Inlägg
6 mars 2008
#11
Nja, det är oftast inte riktigt bra att ha toklåga varv, oljetrycket är sällan vad det ska på de varven och leder till betydligt hårdare slitage.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#12
decib3L skrev:
Turbo?

Aaa ja har en turbo, å ja vet att den visslar när man gasar:P Tomgångskörning. Då e de missljud. SÄkert annars med, men då hör man de.

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Saabvilde!
1 708 Inlägg
6 mars 2008
#13
Låter som kamkedjan om det rasslar.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#14
Larsson_Power skrev:
Låter som kamkedjan om det rasslar.

Något man bör åtgärda ganska nu så fall?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Saabvilde!
1 708 Inlägg
6 mars 2008
#15
mrdanjel skrev:
Larsson_Power skrev:
Låter som kamkedjan om det rasslar.

Något man bör åtgärda ganska nu så fall?

Ja det tycker jag, rasslande kamkedjor kan vara som ett kasst hjullager antingen håller det ett bra tag eller så håller det inte, men kolla i serviceboken när kedjan är bytt. Det är ganska så lång intervall på kedjor. Jag kan ju inte vara säker på att det är kedjan heller, men det är stor risk : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

313 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#16
Larsson_Power skrev:
mrdanjel skrev:
Larsson_Power skrev:
Låter som kamkedjan om det rasslar.

Något man bör åtgärda ganska nu så fall?

Ja det tycker jag, rasslande kamkedjor kan vara som ett kasst hjullager antingen håller det ett bra tag eller så håller det inte, men kolla i serviceboken när kedjan är bytt. Det är ganska så lång intervall på kedjor. Jag kan ju inte vara säker på att det är kedjan heller, men det är stor risk : )

Okej, tack för hjälpen smile

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Saabvilde!
1 708 Inlägg
6 mars 2008
#17
mrdanjel skrev:
Larsson_Power skrev:
mrdanjel skrev:

Något man bör åtgärda ganska nu så fall?

Ja det tycker jag, rasslande kamkedjor kan vara som ett kasst hjullager antingen håller det ett bra tag eller så håller det inte, men kolla i serviceboken när kedjan är bytt. Det är ganska så lång intervall på kedjor. Jag kan ju inte vara säker på att det är kedjan heller, men det är stor risk : )

Okej, tack för hjälpen smile

Varsågod ! Tips är att åka till SAAB så de får lyssna på den : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 mars 2008
#18
mrdanjel skrev:
Larsson_Power skrev:
Låter som kamkedjan om det rasslar.

Något man bör åtgärda ganska nu så fall?

joo, de ska du nog göra så fortsom möjligt, för då har kedjan säkert börjat spåna lite o de kommer onödigt mkt järnflis i motorn, och så kan den ju gå av om ud har otur och då blir de ganska mkt slakt både ventiler drev o massa annat... bör du åtgärdna ASAP

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
6 mars 2008
#19
om du inte haft bil med kamkedja förut så upplever du att det låter lite mer än en motor med kamrem. även om den är i shysst skick. men omöjligt att skriva i ett forum om vad som låter illa. någon som kan måste lyssna på det där, du kan ju allti testa att ta ett halvlångt rätt så tunt rör och hålla mot örat och sen mot olika delar av motor. fungerar typ som ett stetoskop, du hör istortsett bara ljudet från rörets mynning.... lättare ätt lokalisera missljud så. (finns speciella bil stetoskop åxå)

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.

79 Inlägg
7 mars 2008
#20
Hamnar på ungefär 1300-1400 rpm om jag lägger i 5:an när jag kör 50 med min bil (audi a4 -95), e det för lågt? Har alltid kört på 4:an i 50 men man kanske kan spara lite bensin genom att köra på 5:an istället.
Senast redigerat av Saittam (7 mars 2008)


Sök